2011. jún 04.

A WMSC elfogadta az új motorformulát, a bevezetést azonban elhalaszthatják

írta: FormaNet
A WMSC elfogadta az új motorformulát, a bevezetést azonban elhalaszthatják

Tegnap Barcelonában a Motorsport Világtanács (WMSC) a Bahreini Nagydíj megrendezése mellet számtalan egyéb, a sport jövőjét érintő kérdésben is döntést hozott. Ezek a határozatok nem minden tekintetben felelnek meg a legtöbb istálló elképzeléseinek, sőt egyes pontjai talán kissé szembe mennek a csapatok által szorgalmazott elvárásokkal.

 
A Bahreini Nagydíj visszatérése kapcsán kialakult ellenérzésekről tegnap már írtunk, erről itt olvashattok.
 
A testület döntött a 2012-es versenynaptárról, amely azon kívül, hogy a szokásosnál korábban került terítékre, tartalmaz még egy érdekes tényt. A tervezet szerint a jövő évben 21 futam lesz, ami ellent mond csapatok határozott álláspontjának, ami húsz futamban maximálta az évente megrendezésre kerülő futamok számát.
Fontos megjegyezni, hogy a Török Nagydíj egyelőre csillagozva van, ami azt jelenti, hogy további tárgyalásokat folytatnak a feltételekről, hiszen a rendezők már idén jelezték, hogy az állami támogatás megvonása esetén nem áll rendelkezésükre elég pénz, a futam finanszírozására.
A török verseny azonban még nem veszett el teljesen, így amennyiben sikerül az érintetteknek megállapodásra jutni, akkor a versenynaptár az Amerikai Nagydíjjal kiegészülve, jövőre valóban 21 futamból áll majd. A szezon március 11-én kezdődik a Bahreini Nagydíjjal, és november 27-én a Brazil Nagydíjjal zárul. Hazánkba pedig jövőre augusztus első hétvégéjén látogat el a király-kategória mezőnye. 
 
A csapatok a versenynaptárról egyelőre nem nyilatkoztak, de minden bizonnyal a legközelebbi FOTA ülésen ez is szóba kerül, a Bahreini Nagydíjról kialakítandó egységes álláspont tárgyalása mellett.
 
Az irányító testület néhány műszaki szabályváltozásról is döntött. Ezek legfontosabb eleme, a 2013-ra tervezett 1,6 literes turbómotorok bevezetése. Ezzel megerősítették az FIA 2010 decemberében (egyes csapatok heves tiltakozása után, végül 2010 nyarán mindenki által aláírt) hozott határozatát.
Az új motorformula magas nyomású – akár 500 bárt is elérő – benzinbefecskendezésű, 12 ezer/perc fordulaton maximalizált (jelenleg 18ezer/perc) 1600 köbcentis erőforrás.
Nagyon fontos a mostani határozatban, hogy az új motorszabály ugyan egyértelműen bevezetésre kerül, ám néhány csapat, és motorszállító ellenállása miatt a WMSC úgy döntött, június 30-ig az érintettek véleményét kikérve, szavazással döntik el a bevezetés időpontját.
 
Az új motorok bevezetésének egyik legfőbb támogatója a Renault. A francia gyártó már korábban is jelezte, hogy amennyiben az FIA végül nem fogadja el a szabályváltoztatást, úgy akár a szériából történő kivonulást is elképzelhetőnek tartják.
 
A formula bevezetésének legfőbb ellenfele, ahogy arról már többször is írtunk, a Ferrari, aki egyrészről úgy véli, ezek a motorok nem illeszkednek a saját országúti sportautó gyártásuk koncepciójába, így az nem jelent számukra igazi innovációt. Érvként hozták fel továbbá azt, hogy egy ilyen alacsony űrtartalmú, és fordulatszámú motor méltatlan a király kategóriához. A maranellói alakulat szintén kilátásba helyezte a szériából történő kivonulást, de akár egy ellenszéria indítását sem tartják kizártnak, aminek a motorokon kívül azért komoly pénzügyi-újraelosztási oka is van.
 
Bernie Ecclestone elsősorban a motorok hangja miatt aggodalmaskodik, mivel az alacsonyabb fordulatszámú motorok nem adják azt a hanghatást, ami most jellemzi a száguldó cirkuszt, és a FOM vezér szerint ezzel szurkolókat veszíthet a széria.
 
A Mercedes és a Cosworth sem lelkesedett az ötletért, a két cég elsősorban a fejlesztések magas költségét, és a kialakításhoz rendelkezésre álló idő rövidségét gondolja aggályosnak, ám Norbert Haug nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy a német gyártó már hozzá kezdett a fejlesztésekhez, így számukra (az eddigi költségeket figyelembe véve) nincs vissza út.
 
A bevezetés tehát eldőlt, és a hónap végén már azt is tudni fogjuk, mikortól kerülnek be az új szabvány szerint készült motorok, az F1-es autókba.
 
A testület az aerodinamikai kialakításokról is döntött, ezeknek a módosításoknak legfőbb célja, hogy a hatékonyabb aerodinamikai tulajdonságok, kiegészülve az új motorokkal, 35 százalékos fogyasztáscsökkenést eredményezzenek az autóknál.
 
A biztonságot hivatott növelni az autók orrkialakítására vonatkozó új szabály, ami alacsonyabb orrmagasságot ír elő, ezzel elkerülhető lesz az olyan ráfutásos baleset, amilyen Mark Webberrel történt a tavalyi Európa Nagydíjon, Valenciában.
 
A testület döntésében csökkentette a felhasználható sebességváltók számát, kitért az áttétek kialakítására is, és az autók súlyát 660 kg-ban minimalizálta.
 
Határozat tehát már van, a bevezetés időpontja az, ami jelenleg nyitott kérdés, de a hónap végén erre is választ kapnak mind az érintettek, mind a fejleményeket figyelemmel kísérő szurkolók. Az, hogy az új motorok előbb-utóbb bekerülnek az F1-es autókba, immár nem kétséges, arra azonban van némi esély, hogy bevezetésüket pár évvel eltolják, amennyiben a WMSC a beérkezett „szavazatok” és vélemények alapján ezt úgy látja jónak. Az esetleges halasztás részben csökkentheti a feszültséget, ami jelenleg több ok miatt is jelen van a száguldó cirkuszban, ám az új motor támogatóiban éppen a határidő módosítás kelthet komoly ellenérzést.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

f1 forma1 fia wmsc motorsport világtanács f1 szabályváltozások új motorszabály fia határozatok új motorok bevezetése