2011. jún 20.

Így pontozunk mi - Kanadai Nagydíj

írta: FormaNet
Így pontozunk mi - Kanadai Nagydíj

A FormaNet magazin „így pontozunk mi” sorozatában minden egyes nagydíjat követően górcső alá vesszük a top10-es listát, és részben szubjektíven pontozzuk a versenyzőket. Elsősorban a futamon nyújtott teljesítményük tükrében, de természetesen olykor egyéb körülményeket sem hagyunk figyelmen kívül. Mivel ez csak a mi véleményünk, így kíváncsian várjuk az olvasók pontjait is, egy 1-10-ig terjedő skálán.
 
1. Jenson Button 10/10
Button idei első győzelme kétség kívül szenzációs volt, hiszen az utolsó körben megnyerni egy futamot, úgy, hogy mindaddig egy pillanatig nem állt az élen, sőt a versenytáv felénél még legutolsóként kezdte meg a felzárkózást, nyilvánvalóan sokkal nagyobb durranás, mint egy kényelmes, senki által nem zavart rajt-cél győzelem.
Ráadásul a brit pilóta két defekttel, egy büntetéssel, éppen annyiszor látogatott ki a bokszutcába, mint a mögötte célba érő két Red Bull összesen. A diadalhoz persze kellett a SafetyCar, a jó ütemben történő kerékcserék, és jó adag szerencse, amiből már idén más top versenyző is részesült, sőt mi több, az elmúlt években még a vb cím sorsába is láttuk már beleszólni Fortuna istenasszonyát. Mindezt tehát kár lenne Button nagy napjából levonni, hiszen nem mellesleg kellett egy minden körülményekhez remekül alkalmazkodó (majdnem) hibátlan vezetés is. A „majdnem” természetesen a vitatott manőverei (Hamilton és Alonso kiiktatása, valamint De la Rosa Sauberjének átalakítása) miatt került a hibátlan szócska elé, de mivel később a nálunk valamivel szakavatottabb stewardok versenybalesetnek ítélték meg a történteket, így kár ezen rágódni. Nem beszélve arról, hogy ha például Vettel, Alonso, Schumi, vagy éppen Hamilton mondja azt, hogy nem látta csapattársát, azt nem biztos, hogy benyeljük, de a mezőny egyik legkorrektebb versenyzőjétől még ez is hihetően hangzik.
 
2. Sebastian Vettel 10/9
Ami Buttonnak szerencse volt, a bajnokság éllovasának éppen ellenkezőleg, ettől függetlenül az utolsó pillanatig magabiztosan uralta a változó körülményeket. Igaz idén már nem az első alkalommal nehezítette meg saját (és a csapat) dolgát a pénteki edzéseken. Most éppen a Bajnokok falára „iratkozott fel”, de szombatra már újra száz százalékossá aludta ki magát, és a kvalifikáción tovább gazdagította pole-t számláló listáját. SafetyCar nélkül minden bizonnyal megint hatalmas előnnyel, az élen unatkozta volna végig a 70 körös versenyt, hiszen a biztonsági autó nem egyszer lenullázta értékes másodperceit. Talán ezért nem is meglepő, hogy a döntő percekben, egy pillanat erejéig a kötél idegei felmondták a szolgálatot. A tavalyi évhez képest fényévekkel kiegyensúlyozottabb német még így is óriási előnnyel vezeti a bajnokságot, és ha ilyen apró bakikból még összeszed néhányat, az még édes kevés lesz a rá vadászó riválisok öröméhez.
 
3. Mark Webber 10/8
Az ausztrál pilóta hétvégi negatívuma mindössze annyi, hogy a csapattárs ismét elgyepálta, a kvalifikáción még a két Ferrari is, és verseny hajrájában végül ő sem tudta megfékezni a teljes mezőnynél kb. körönként két másodperccel gyorsabban vágtázó Butont. Ettől eltekintve szinte hibátlan versenyt tudott maga mögött, miután a rajtnál hat helyet hátracsúszott a Hamiltonnal való találkozást követően. Ez után szépen araszolt előre, és bár nem könnyedén, de végül a harmadik helyen száguldó Schumacher ellen is sikeres támadást indított. Webber megdolgozott a pezsgőért, így megérdemelten ünnepelhette idei harmadik dobogóját.
 
4. Michael Schumacher 10/9
Sokat töprengtünk, hogy Button vagy Schumi (sőt én még Vettelnek is megadtam volna) kapja a legmagasabb pontszámot. Végül a győztes vitte el a megérdemelt tízest, ettől függetlenül a hétszeres bajnok Kanadában most megmutatta, hogy sikertelenségének oka nem feltétlenül az ő készülékében rejtőzik. Rajongók ezrei láthatták újra csaknem teljes fényében pompázni imádott versenyzőjüket, a jelenlegi pontok alapján csak a negyedik legjobb autóban ülve. Ráadásul azon kevés versenyzők egyike volt, akinek csapata nagyon rosszkor döntött úgy, hogy köztes abroncsokra vált, így remek rajt után csapattársával együtt a középmezőnybe csúszott vissza. A szerencsétlen taktika mindenesetre nem zavarta meg Schumi lelkivilágát, és ahogy még a verseny elején megtalálta a fogást a McLarenen, úgy később a Renault-n, a Ferrarin és a Red Bullon is. Sőt a Massa-Kobajasi féle kettős előzésére mondják, hogy oktatni lehetne. (Tegyük hozzá, a két kolléga akkor igencsak egymással volt elfoglalva.) Hogy végül nem csak a második, de még a harmadik helyről is lecsúszott, az nyilván az állítható hátsószárnyak hatékonyságát, valamint a W02-es adottságait „dicséri”, de, hogy a sokak által kritizált 42 éves német valóban újra csúcsformában van, vagy csak a kaotikus körülmények kedveztek rutinjának, az majd a következő néhány hétvégén kiderül. Egy biztos: Montrealban újra a régi, elszánt, hibátlan, kellőképpen agresszív Schumachert láthattuk varázsolni.
 
5. Vitalij Petrov 10/8
A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj dobogós helyezése után, eredmények szempontjából az orosz versenyzőnek ez volt a legjobb hétvégéje. Az időmérőn bekerült a top10-be, ahol végül utolsó lett, vagyis ebben a káoszban vasárnap öt helyet javított. Óriási bravúrok ugyan nem ragadtak meg emlékezetünkben, ráadásul remek eredményéhez egy szerencsés keréktaktika (Kobajasihoz hasonlóan a Renault-k is megszakítás alatt kaptak új szett abroncsokat először) is hozzájárult, ennek ellenére vitathatatlan, hogy Kanadában nem csak csapattársa, de több rutinosabb kollégája is kisebb-nagyobb mértékben a változó körülmények áldozata lett, Petrov azonban magabiztosan, és hibátlanul hajtotta végre feladatát egy olyan kocsiban, ami már nem az év eleji formáját mutatja.

6. Felipe Massa 10/7
Massának akár még jól is alakulhatott volna a hétvégéje, hiszen az időmérőn mindössze két tizedmásodperc volt a hátránya Vetelhez képes, és egy bíztató harmadik rajtpozícióból kezdhette a vasárnapi futamot. Ezt a helyet egészen a 16. körig tartani tudta, majd az első kerékcseréknél, még az előtte autózó csapattársától is megszabadult, ugyanakkor megkapta helyette Kamui Koabajasit, akinek esze ágában sem volt meglátogatni szerelőit. A két órás szünet után majd 30 körön keresztül „szórakoztatta” a kis japán, ráadásul még azt is végig kellett néznie, ahogy egykori ferraris mestere a lesajnált Mercedessel könnyedén faképnél hagyja. És még nem lett volna elég, az 53. körben legkisebb csapat lekörözött pilótája, Narain Karthikeyan is éppen előtte csúszkált slick gumikon, aminek az lett a vége, hogy Massa falnak csapta Ferrariját. Persze ezen is lehetne vitatkozni, hogy (a szintén friss slickeken) Massa volt túl vakmerő, vagy Karthikeyan egyensúlyozott ügyetlenül a még vizes pályán, de az tény, hogy ez sem Felipe napja volt. Legalább egy parádés célfotós befutóból nyertesként jött ki Kobajasi ellen.
 
7. Kamui Kobajasi 10/6
Kobajasinak szintén sokkal biztatóbban alakult a futam első fele, mint a végjáték. Pénteken ugyan ő is összetörte kocsiját, és szombaton is csak egy 13. rajtkockával kellett beérnie, ám a futam nyolcadik körében már a két Mercedest követte a hatodik helyen. Miután az ezüst nyilakat, valamint a második helyen álló Alonsót kihívták előle, máris dobogós helyen találta magát, majd szerencsés taktikai húzásnak köszönhetően Felipe Massát is átugrotta, és Vettel mellől várhatta a két órás szünet utáni újraindítást. A Sauber japán tehetsége több mint 30 körön keresztül autózott a második helyen, de Schumacher bravúros manővere után kissé megszédült. Nem mellesleg a felszáradó pályán már nem tudta tartani a tempót, és Webber - Button párosnak már nem okozott olyan nagy problémát az előzés, mint a ferrari braziljának. Így Kobajasi az ötödik helyre csúszott vissza, majd az őt üldöző Nick Heidfeldnek tartott be éppen annyira, hogy a német kiessen a játékból. A Renault romok eltakarítása utáni újraindításnál egy kicsúszás elég volt ahhoz, hogy újabb pozíciót veszítsen, ami valószínűleg már jobban frusztrálta a kelleténél, és ahogy visszaevickélt, előbb Barrichellót tessékelte hátrébb, majd Rosberget is búcsúztatta a pontszerzők sorából. (Rosberg támadása közben is váratlanul fékezett, így a Mercedes első szárnya megsérült, majd hamarosan le is szakadt) Végül még újra megkapta a nyakára Massát, aki a hajrában revansot vett, így a nagy menetelésből csak egy hetedik hely lett.
 
8. Jaime Alguersuari 10/8
Bokszutcából rajtolva, idei első pontjainak örülhetett a spanyol, akinek a versenyen tökéletesen alakultak a dolgai. Csapata toppon volt, és mindannyiszor a lehető legjobb ütemben hívta ki a pályáról. Ezen kívül néhány ellenfél is kipottyant előle, de ehhez a négy ponthoz azért kellett a spanyol konstans teljesítménye is. Idén először sikerült csapattársa előtt végeznie, ami talán a szezon hátralévő részére kellő motivációt ad arra, hogy végre kicsit kilábaljon a szürkeségből.
 
9. Rubens Barrichello 10/8
16. helyről rajtolva tulajdonképpen semmi oka nem lehet a panaszra a veterán brazil pilótának, aki néhány kör erejéig még ennél előkelőbb (7.) helyen is autózott, ám Kobajasi a kicsúszást követően éppen elé érkezett vissza, ami miatt a williamses kisodródott, és három helyet vesztett. Ebből egyet végül az utolsó körben Rosbergtől visszakapott, és teljesen megérdemelt pontokat gyűjtött. Ebben a gyengécske autóban ennek is örülni kell.
 
 
10. Sebastien Buemi 10/5
Még a top 10-ben is van mindig valaki, aki elég felejthető hétvégét zár. Ez esetben Buemi lett a szürke kisegér, aki három rajtkockával előrébb kezdte meg a versenyt, mint csapattársa, ám végül majdnem pont ennyivel mögötte ért célba. Ugyanis ha Rosbergnek az utolsó kör utolsó kanyarjaiban nem szakad le az előzőleg megrongálódott első légterelője, akkor a Toro Rosso nem kettős pontszerzéssel zárja a Kanadai Nagydíjat.
 
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
 
 
 
 
 
Szólj hozzá

f1 forma1 kanadai nagydíj formanet f1 es pilóták pontozása