2011. aug 09.

Ross Brawn szerint az F1-ben alkalmazásra kerülő hibrid motorok komoly üzenetet közvetítenek

írta: FormaNet
Ross Brawn szerint az F1-ben alkalmazásra kerülő hibrid motorok komoly üzenetet közvetítenek

Az Nemzetközi Automobil Szövetség által szorgalmazott 2013-as motorszabályok a csapatok, a motor gyártók, és Bernie Ecclestone ellenállásának köszönhetően megbuktak, és néhány hete, egy kompromisszumos javaslat után – ami az FIA számára is elfogadható volt – úgy tűnt, lecsendesedik az ügy. Ez azonban még sem így lett.

Továbbra is komoly viták vannak a 2014-re halasztott új motorszabályozás, és az ahhoz kapcsolódó egyéb szabályok körül, miután Ecclestone az összes érintett által elfogadott szabályozáson is változtatásokat sürget.
 
A hibrid motor, amely egy új, az eddiginél hatékonyabb és nagyobb kapacitású KERS rendszer kialakításával kerül alkalmazásra, komoly aggodalomat ébresztett a FOM vezérben, elsősorban azért, mert az új szabályozás szerint a bokszutcában csak elektromos hajtással lehetne közlekedni. Ecclestone aggodalmát azzal indokolta, hogy a halkan, de gyorsan suhanó versenygépek nem lesznek elég figyelemfelkeltőek, ami a közönségnek sem lesz ínyére, ráadásul véleménye szerint rendkívül balesetveszélyes lenne. 
 
A Formula-1 egyik legnagyobb stratégája, Ross Brawn azonban nem osztja Ecclestone aggodalmát. A Mercedes csapatfőnöke úgy véli, ez a sport egyik új iránya.
 
Az FIA már az előző elnök, Max Mosley, idejében - a költségcsökkentéssel együtt - hozzá kezdett a király- kategória "kizöldítéséhez", új, környezetbarát rendszerek alkalmazásának szorgalmazásával, melynek alappillére, a 2014-ben bevezetésre kerülő 1,6-os, hat hengeres turbómotor, és az ahhoz kapcsolódó elektronikus hibrid rendszer, a mostani KERS továbbfejlesztett változata.
 
Az FIA a környezettudatos szabványokkal szeretné a száguldó cirkusz világméretű társadalmi megítélésének javítását elérni, megszüntetve azt a kialakult képet, mely szerint az F1 pazarló, és jelentős mértékben szennyezi a környezetet. Az új technológiák alkalmazása igencsak megosztja mind a szakértőket, mind a szurkolókat, és sokan úgy vélik, az egész mindössze egy nagy kirakat, gyakorlati jelentőség nélkül.
 
Ross Brawn nem osztja a kritikusok véleményét, bár elismeri, hogy a dolognak inkább erkölcsi, mint sem gyakorlati jelentősége van.
"Ha megnézzük a teljes autózás ökológiai lábnyomát, akkor a Formula-1 valóban csak nagyon kis részét képezi annak, de mi az a rész vagyunk, akik komoly üzenetet tudunk ezzel közvetíteni. Nemrégiben láttam néhány adatot arról, hogy csökkent az elektromos autók értékesítése. Fontos, hogy az emberek környezetbarát autót akarjanak, és ez sajnos kissé megfakult manapság. Az ilyen kezdeményezések fokozhatják újra az érdeklődést."
 
A legfőbb probléma a száguldó cirkusz egyik névjegyének számító fülsüketítő zaj nélkülözése a bokszutcában. Ez sokak szerint biztonsági problémát is jelenthet, a nézőszám csökkenésének veszélyét is magában hordozza. Brawn azonban úgy véli, a felmerült gondok viszonylag egyszerűen orvosolhatók.
 
"Ez hasonló kérdés, mit az elektromos utcai autók esetében. Hamis zajt kell létrehozni, hogy az emberek tudják, közlekedő autó érkezik. Nagyon egyszerű számunkra ilyen zajt létrehozni. Mikor gyerek voltam a biciklinél nyalóka nyelet használtunk" – érvelt azzal az egyszerű példával a Mercedes csapatfőnöke, amikor ezek a műanyag kis rudacskák a küllők között komoly zajt keltettek biciklizés közben.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória       

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 ecclestone kers ross brawn új f1 es motorszabály hibrid motorok zöld f1