2011. sze 04.

Eladás vagy szponzori együttműködés - Toro Rosso és az arab pénzek

írta: FormaNet
Eladás vagy szponzori együttműködés - Toro Rosso és az arab pénzek

A Toro Rosso eladásáról mostanában számtalan híresztelés kapott szárnyra, annak ellenére, hogy a tulajdonos - aki a Red Bull cégóriás tulajdonosa is egyben -, Dietrich Mateschitz többször is azt nyilatkozta, a csapat nem eladó. Hogy valójában milyen pénzügyi akciók zajlanak a háttérben, teljes pontossággal nem lehet tudni, egy azonban bizonyos, eladásról egyelőre hivatalosan nincs szó, nagy összegről szóló szponzori megállapodásokról viszont igen.

Az olasz istálló idén lesz hat éve, hogy megjelent a király- kategóriába ezzel a névvel, miután 2005 végén a Red Bull, Gerhard Berger közreműködésével (aki tulajdont is szerzett) felvásárolta Paul Stoddarttól az egykori Minardi csapatot. Az alakulat akkor kimondva is a Red Bull fiókcsapataként jött létre, és legfontosabb célként ekkor (és jelenleg is) a nagytestvér Junior Pilótanevelési Program alappillérjeként működött.
 
A csapat a kezdetektől egészen 2009-ig, bár a név, a székhely, és a nevezés kapcsán önálló alakulatként volt nyilvántartva, de gyakorlatilag teljes mértékben a Red Bull befolyása alatt állt, mind az autók, mind egyéb, műszaki, pénzügyi és egyéb tekintetben.
 
Az FIA 2008-ban elfogadott, és 2010-től bevezetett rendelkezése szerint azonban önállósodniuk kellett olyannyira, hogy a tavalyi konstrukciójuk már nem a nagytestvér előző évi autójának továbbfejlesztett változata volt, hanem teljesen önálló fejlesztés. Mind pénzügyileg, mind műszakilag teljesen le kellett válniuk az addigi anyacég, a Red Bull Racingról, természetesen a tulajdonosi kör ugyan megmaradt, de az önálló költségvetés, és az önálló fejlesztések komoly feladatot jelentettek az istálló számára.
 
A tét nem kisebb, mint hogy Franz Tost és csapata megmutassa, a Toro Rosso teljesen önállóan is életképes, és fejlődőképes. A kitűzött célok eléréséhez azonban az alakulat műszaki hátterének, a gyártásnak a nagyarányú bővítésére volt, és van szükség, emellett a megfelelő személyi háttér folyamatos növelése is elengedhetetlen.
 
Pár éve a teljes személyzet létszáma 85 fő volt, mára ez 280 főre bővült, és ősszel hozzákezdenek egy tízezer négyzetméteres területen egy nagyarányú építkezéshez, ahol gyártó csarnokok, műszaki részlegek, irodák, és egyéb kiegészítő létesítmények épülnek majd. Ez pedig nem kevés pénz.
 
A gyárépítés költségeinek finanszírozásához fontos olyan szponzort találni, aki képes olyan mértékű támogatást nyújtani, mely alapján belevághat az alakulat a hatalmas beruházásba. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a Red Bull konszern nem járul hozzá az ilyen irányú bővítéshez, de az önállóságból adódóan az anyacég támogatásának vannak korlátai, így az ezen felüli fejlesztés és terjeszkedés forrásait az alakulat maga kell hogy megteremtse, az anyacég kapcsolati tőkéjét felhasználva.
 
A Toro Rossónak az idei évtől van főtámogatója, a svájci székhelyű Falkon befektetési bank által, amely pénzintézet az Abu Dhabi’s Aabar Invesment tulajdonában van. A hírek mostanában arról szólnak, hogy a cégben egy spanyol érdekeltségű olajóriás szerezhet tulajdont, ám egyelőre inkább arról van szó, hogy a Cepsa szponzori szerződésen keresztül szerez érdekeltséget az olasz alakulatnál. A dolog érdekessége, hogy a spanyol olajipari nagyvállalt szintén szoros kapcsolatban van az Aabarral, és az arab befektetési cégen keresztül a International Petroleum Investment Company-val (IPIC) is. Így tehát elmondható, hogy az olasz alakulat az osztrák pénzek mellett, közvetve jelentős mennyiségű arab pénzt is tudhat maga mögött, a svájci bankon és a spanyol olajipari óriáson keresztül. Hivatalos bejelentés az együttműködésről még nem történt, de nagy valószínűséggel nem kell rá sokat várni.
 
A csapatfőnök nem kommentálta ezeket a pénzügyi vonatkozásokat, és jelenleg nem derül ki, hogy a befektetők milyen feltételekkel állnak az alakulat mögé (lesz-e tulajdonrész szerzés az ügyletben), ám Tost úgy véli, jelenlegi anyagi helyzetük, és az ebből is adódó fejlesztések további szponzorok megjelenését is elősegíthetik. Kiemelte azonban, hogy a több pénz nagyobb lehetőség az előrelépés irányába.
 
"A csapatépítéshez, a nagyobb személyzethez, és a teljesítményünk növeléséhez kicsit több pénzre van szükségünk. Szerencsések vagyunk, hogy néhány új szponzor jelent meg a fedélzeten, és a Red Bullal együtt nagyon örülünk annak, hogy ezek a vállalatok a mi oldalunkon állnak. Ezzel jobb helyzetbe kerülhetünk a konstruktőri bajnokságban, és a több pénzt megfelelően fogjuk elkölteni."
 
A szakember szerint azonban az új ipari létesítmény és a szakember gárda bővítése  nem hozhat azonnal sikert, időre van szükség ahhoz, hogy kihozzák a lehetőségekből a maximumot.
 
 
"Egy F1-es csapatot létrehozni nem könnyű feladat, mert ha elhozzuk a legjobb szakembereket, azoknak együtt is kell tudni működni. Szerencsére sikerült jó néhány magasan képzett mérnököt megszereznünk, ezzel jelentősen előre tudtunk lépni. Azonban úgy gondolom, legalább két-három év lesz, mire a csapat igazán stabillá és hatékonnyá válik."
 
A spanyol konszern megjelenése a Toro Rossónál Alguersuari számára jelenthetne egyféle biztonságot, ám a források szerint az olaj cég közvetlenül nem támogatja a spanyol pilótát, sőt még csak feltételül sem szabta 2012-es szerződtetését, így az olasz istálló pilótapárosának nevesítésére (ahogy ezt már egy hónappal ezelőtt is lenyilatkozták) az év végéig, de legalábbis a szezon végéig várni kell.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
            

Szólj hozzá

f1 falcon forma1 toro rosso alguersuari aabar f1 szponzorok f1 pénzügyek cepsa