Két ember, két világbajnok csapat - interjú Christian Hornerrel és Bernie Ecclestone-nal
Sok közös pont van Bernie Ecclestone és a Red Bull csapatfőnök, Christian Horner pályafutásában, hiszen mindketten tudják milyen egy csapatot vezetni, és mindketten világbajnok csapatot faragtak egy gyengélkedő istállóból. A formula1.com jóvoltából egy őszinte és olykor óvatos élcelődésektől sem mentes interjúban mindketten kifejtik véleményüket többek között az osztrák alakulatról és persze a német sztárpilótáról, Sebastian Vettelről is.
Bernie és Christian, mindketten kipróbálták magukat autóversenyzőként. Bernie elmondása szerint rájött, hogy máshoz van tehetsége. Christian ön miért adta fel a versenyzést?
Christian Horner: Még annyira se voltam jó, mint Bernie, szóval még kevesebb okom volt arra, hogy folytassam...
Bernie Ecclestone: Jó, ha az ember megtalálja saját korlátait, és le tudja vonni belőle a következtetéseket.
CH: Pontosan, én is levontam! (Nevet!)
Úgy tűnik, jó döntés volt…
BE: Épp azon gondolkodom, hány csapatvezetőnek sikerült megvédeni mindkét címet.
Ron Dennisnek Ayrton Sennával, Flavio Briatorénak Fernando Alonsóval és Jean Todtnak Michael Schumacherrel.
BE: Ezek a nevek mutatják, hogy ez mennyire nem egyszerű feladat. Christian és Sebastian most ilyen nagy nevek mellé sorakozott be.
CH: Akkor miért mondod nekem mindig, hogy ez pusztán csak szerencse? (Nevet)
BE: Mert ez az igazság! Nézd csak meg az ellenfeleket: egy Ferrarit, egy McLarent vagy éppen egy Mercedest nem lehet megverni szerencse nélkül. De persze tény, hogy a Red Bull Racing szuper munkát végzett.
Meglepődtek Sebastian teljesítményén?
CH: Nem. És csak egyre jobb lesz és mindig tanul valamit a tapasztalatokból…
BE: …És ennek a folyamatnak még nincs vége. Sok mindent el fog még érni.
CH: Engem különösen lenyűgözött, ahogy megmutatta kritikusainak merről is fúj a szél. Mindazok akik azt hangoztatták, hogy nem egy igazi versenyző, hanem inkább olyan valaki aki jobban szeret a biztos pontszerzésre utazni, Monzában csak pislogtak amikor Alonsót megelőzte. A versenyzők között jelenleg ő az etalon. Megvan hozzá a hatalmas tempója, és hihetetlenül kiegyensúlyozott.
Mitől jó ennyire?
CH: Először is azért mert együtt nőtt fel a csapattal, és közösen tanultunk a tavalyi hibáinkból, másodszor pedig a világbajnoki cím jelentősen növelte Sebastian önbizalmát. Tudja jól, hogy mire képes, és erre építkezik.
BE: Sebastian abszolút éhes a sikerre, ugyanakkor képes a földön maradni. Bármekkora sikereket is fog elérni, biztos, hogy két lábbal a földön fog maradni, és ez rendkívül fontos ebben a szakmában. Seb nyugodt és mindig képes önmaga maradni, ezért tűnik ilyen egyszerűnek a dolog.
Christian, Sebastian árnyékában mennyire nehéz motiválni a második számú versenyzőt, Mark Webbert?
CH: Nos, még mindig motivált ahhoz, hogy mindenkit legyőzzön, kivéve Sebastian.
BE: Hogy Sebastian jobb, mint Mark azt már tudjuk. A kérdés az, hogy ki jobb még Marknál?
Ha a jelenlegi állást nézzük, akkor Jenson Button és Fernando Alonso sorolható ide…
BE: Akkor meg is van. Szerintem nem helyes alábecsülni Mark képességeit. Sebastian mellett nincs túl könnyű helyzetben, mert véleményem szerint a rajtrácson most Sebastian a legjobb…
CH: Úgy tűnik túlságosan kényelmes alábecsülni Markot, ha Sebastianhoz hasonlítjuk, de ez mindenképpen nagy hiba. Jelenleg Markot alulértékelik.
Bernie Ön hogyan motiválná a második számú pilótáját?
BE: Több pénzt kínálnék neki.
CH: Ez nem jó tanács (Nevet) Csak hogy tisztán lássunk… hány versenyzőnek fizettél többet amikor csapatfőnök voltál a Barbhamnél?
BE: Ott még az első számú versenyzők sem kerestek túl sokat.
Mindketten egy gyengélkedő csapatból építettek egy világbajnok csapatot. Mi a siker kulcsa?
BE: A megfelelő emberek - jó tervező, jó csapatvezető, és jó versenyzők. De azokban az időkben a Barbhamnak volt egy nagy előnye. Mi a csalás mesterei voltunk, és soha nem buktunk le. Ez ma már lehetetlen. (Christian Horner felnevet) Manapság már arról szól a dolog, hogy ki hogyan tudja legjobban értelmezni a szabályokat. Ami azt jelenti, hogy bizonyos kereteken belül kell maradni, mert a kontroll túlságosan szigorú ahhoz, hogy megérje kockáztatni.
CH: És akkor most egyenesen visszakanyarodtunk oda, hogy a megfelelő embereket kell alkalmazni.
BE: Pontosan. Ezért is lep meg, hogy a Red Bull ennyire sikeres! Gondoljunk csak bele mit tudnának, ha lenne egy jó csapatfőnökük. (Nevet)
Bernie Ön a saját csapatának vezetője volt, Christian Önnek pedig a tulajdonosnak Dietrich Mateschitz-nek tartozik elszámolással…
BE: Nem hinném, hogy Didi (Dietrich Mateschitz beceneve – a szerk.) Christian lábára lépne. Komolyan, Christian fantasztikus munkát végez, és Didi nem olyan idióta, hogy ebbe beleavatkozzon.
CH: A legnagyobb különbség, hogy a csapat Bernie tulajdonában volt, így a profit is a saját zsebében landolt, és egy csomó pénzt keresett. Bernie hogy tárgyaltál magaddal mint tulajdonos a csapatvezetővel?
BE: Ez nem volt egyszerű. (Nevet). De ne felejtsük el, hogy a Brabham 70 főt alkalmazott, és 70 főt irányítani nem olyan fáradságos, mint 500 főt.
Christian van egy olyan szóbeszéd a Formula-1-ben, hogy ha valaki folyamatosan nyer, akkor azt előbb utóbb megutálják. Ön már érzékeli ezt a különböző vádak és spekulációk miatt, amik az autó szabályosságával kapcsolatban felmerültek?
CH: Csak teszem a dolgom, és ezzel együtt kell élni.
BE: A többi csapatnak szüksége van egy indokra, és ahelyett, hogy rendesen végeznék a saját munkájukat, inkább a Red Bullt állítják pellengére.
Bernie, akkor miért ennyire sikeres a Red Bull?
BE: természetesen Adrian Newey miatt, aki egy zseni, ugyanakkor a csapat mentalitása is szerepet játszik ebben. Mindenki kétségbeesetten győzni akar újra és újra. Nagyon igaz rájuk az a mottó, hogy boldog vesztes nincsen, csak vesztes.
Christian mit gondol, a második helyezett az vesztes?
CH: Ez egy tipikus Ron Dennis féle hozzáállás. De, természetesen szeretnénk a legjobbak lenni, versenyeket és bajnoki címeket nyerni… (nevet)
Fernando Alonso a közelmúltban állítólag azt mondta Vettelnek, hogy gondolkodjon el azon, hogy csatlakozzon a Ferrarihoz. Valóban érdemes ezen elgondolkodnia?
BE: Nos, figyelembevéve a jelenlegi helyzetet, lehet, hogy így akarják megállítani…
CH: (nevet) ... És szerintem most a bikák autóját sokkal szívesebben vezetnék, mint az ágaskodó lovacskáét. Ha beleszólásom lenne, akkor én azt mondanám, hogy a visszavonulása előtt csatlakozzon a Ferrarihoz. Büszkék vagyunk arra, hogy a csapatunk tagja, és remélhetőleg még sok-sok sikeres évet eltöltünk együtt.
Bernie mostanság nagyon sok változásról hallhatunk ami a csapatok szövetsége kezdeményez. Mit gondol erről a „klubról” aminek a Red Bull is tagja?
BE: Megpróbálok nem gondolni rájuk.
CH: Én se sok időt töltök mostanában ilyen gondolatokkal.
De akkor miért is létezik?
BE: Ez egy felesleges egyesület, akiknek leginkább azzal kellene foglalkozniuk, hogy versenyképes autókkal sorakozzanak fel a rajtrácsra. Semmi mással nem kellene törődniük, én majd ügyelek arra, hogy mindehhez elegendő pénzügyis forrás legyen.
Bernie, van bármilyen kétsége afelől, hogy Sebastian megvédi a címét?
BE: Egy pillanatig sincs kétségem efelől. Ha most úgy döntene, hogy szabadságra megy a szezon hátralévő részében, már akkor sem tudná elvenni tőle senki.
FormaNet, Varga Viktória