2011. okt 15.

A pilóták kérésére már Koreában szigorodhatnak az előzésre vonatkozó szabályok

írta: FormaNet
A pilóták kérésére már Koreában szigorodhatnak az előzésre vonatkozó szabályok

Az idei Formula-1-es szezonban - elsősorban a DRS-nek köszönhetően - jócskán megnőtt az előzések száma az elmúlt évekhez képest, és annak ellenére, hogy sokan kissé mesterkéltnek vélik a manővereket, sőt néha csak kikerülésként aposztrofálják, látvány szempontjából mindenképpen jót tett a sportnak. Ám a manőverek, és főleg a jobb pozíció megtartásáért tett védekező akciók egy része, mostanában igencsak komoly vitákra adott alapot, elsősorban annak szabályossága tekintetében.

Legutóbb Lewis Hamilton és Felipe Massa Japán Nagydíjon történt esete került fókuszba, és a szituáció megítélése (annak ellenére, hogy a versenybírák végül nem találták szabálytalannak Hamilton védekezését) igencsak megosztotta a véleményeket.
De említhetnénk Michael Schumacher és Lewis Hamilton monzai afférját is, melynek éppen Hamilton volt az „áldozata”, és ez az eset is kisebb-nagyobb vitákat szült. Részben ide sorolható a Japán Nagydíj rajtját követő Sebastian Vettel - Jenson Button incidens is, amikor Vettel a rajtnál a fűre terelte mclarenes riválisát.
 
A Formula-1 pilótái most úgy érzik elérkezett az idő, hogy az előzésre, és különös tekintettel a védekezésre vonatkozó szabályokat tovább konkretizálnák annak érdekében, hogy a későbbiekben a hasonló esetek kettős megítélése elkerülhető legyen. Erről már a hétvégén, Koreában is megbeszéléseket folytatnak, és szeretnék elérni, hogy a jövő évtől már a sportszabályzatba is bekerüljön egy erre vonatkozó, határozottan és konkrétan fogalmazó rendelet.
 
Jelenleg ezt a sportszabályzat 16.1 rendelete szabályozza a kérdést, ám a megfogalmazás nem elég konkrét, így az a többféle értelmezés lehetőségét meghagyva nem nyújt megfelelő támpontot sem a pilóták, sem pedig a versenybírák számára.
A szabály mindössze annyit mond ki, hogy azt a pilótát lehet megbüntetni, aki szándékosan, és ezáltal jogszerűtlenül akadályozza a mögötte haladó előzését.
 
Az FIA sportkódexe jelenleg úgy fogalmaz, hogy azok a manőverek gátolják az előzést, amikor pozíciója védelmében több mint egy irányváltást hajt végre a védekező pilóta, vagy szándékosan kiszorítja a támadót a pályáról. Ezen kívül még tilos bármiféle szokatlan irányváltoztatás.
 
Annak ellenére, hogy a szabály mindössze egy irányváltást enged, ez még nem teljesen konkrét, hiszen nem határozza meg pontosan, hogy a védekező pilóta mikor tehet újabb manővert az „egy irányváltoztatás” után.
Van egy íratlan szabály is, mely szerint, ha a versenyző visszatér az ideális ívre, miután blokkolta (lezárta) a kanyar belső ívét, elég helyet kell hagynia a rivális számára a külső íven.
 
A pilóták érdekvédelmi szövetsége, a GPDA (Grand Prix Drivers' Association ) a tagok egyetértésével egy szabálytervezettel keresi meg az FIA Motorsport Világtanácsát, és szeretnék elfogatatni, hogy a szabály már a 2012-es szezonban bekerüljön a sportkódexbe.
Ez a tervezet még határozottabban definiálja majd a pozíció védelmére tett egyszeri irányváltoztatás lehetőségét, és rögzíti, hogy visszatérve az ideális ívre, minimum egy autó szélességnyi helyet kell hagyni a külső íven a rivális pilóta számára.
 
A szabály ugyan még nem került rögzítésre és elfogadásra, ám az Autosport szerint az irányító testület akár már a hétvégi Koreai Nagydíjon elfogadhatja (nem hivatalosan) a GPDA álláspontját, ami azt is jelentheti, hogy akár a vasárnapi versenyen is alkalmazhatják a javaslatot, a kétséges esetek megítélésénél.
 
 
 
A Japán Nagydíjon történt vitatott incidensek után a versenybíróság a héten arra figyelmeztetett, hogy alaposabban, és szigorúbban fogják megítélni azokat a manővereket, melyek feszegetik a szabályosság határait.
Hamilton legutóbbi boxutca-áthajtásos büntetése óta az FIA fenntartja magának azt a jogot, hogy a szabályt szegő pilótákat további büntetésekkel is sújthassák (az áthajtásos büntetés mellett), amennyiben az elkövetett szabályszegés ezt indokolttá teszi.
 
A sportszabályzat 18.2 rendelete szerint azok a pilóták, akik egy szezonban háromszor követnek el hasonló szabálytalanságot, és ezért háromszor kapnak büntetés, a harmadik eset után további szankciókkal is sújthatóak, mégpedig a következő futamon 10 rajthellyel hátrébb sorolhatóak az időmérőn elért pozícióhoz képest. Amennyiben továbbra is vét az illető az előírásokkal szemben, úgy az további tíz rajthelyes büntetés vonz maga után a következő futamon.
 
A Sport Munkacsoport (SWG) ezen kívül további szankciók lehetőségét is vizsgálja, mind a pontrendszer, mind pedig a szuperlicenc vonatkozásában, hogy a visszaeső szabálysértőknek a boxutca-áthajtás és a tíz rajthelyes büntetésen túl, jóval komolyabb következményekkel is szembe kelljen nézniük. Ez a rendkívüli szigorítás még nem élvez túlzottan nagy támogatást, de az elkövetkező egyeztetések ilyen irányban is folytatódnak.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória     

Szólj hozzá

f1 forma1 gpda f1 pilóták f1:előzések előzési szabály az f1 ben 2012 koreai nagydíj