2011. okt 28.

Jackie Stewart szerint a Formula-1-nek is tanulnia kell Wheldon halálából

írta: FormaNet
Jackie Stewart szerint a Formula-1-nek is tanulnia kell Wheldon halálából

Sir Jackie Stewart már Formula-1-es karrierje alatt is a biztonság legnagyobb harcosa volt, így nem meglepő, hogy a nemrégiben történt Las Vegas-i tragédia kapcsán figyelmeztette a Formula-1 résztvevőit is, hogy soha egy pillanatra sem lehet megfeledkezni a biztonság folyamatos javításáról, és hogy van még tennivaló ebben a szériában is. 
 
A ’60-as, ’70-es évek sztárpilótája, a háromszoros világbajnok, Jackie Stewart már F1-es pályafutásának korai szakaszában, 1966-ban saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy milyen veszélyes sportot is választott, és hogy a biztonság finoman szólva is mennyire gyerekcipőben járt akkoriban.
Stewart az akkor még több mint 14 kilométer hosszú Spa-Francorshamps versenypályán szenvedett balesetet, amit ugyan néhány borda- és egy kulcscsonttöréssel megúszott, de balesete, valamint az a kálvária, ahogyan végre eljutott a kórházba, arra ösztökélte a versenyzőt, hogy sürgősen tenni kell valamit a biztonsági feltételek javításán. Innentől kezdve a BRM csapatfőnökével, Louis Stanley-vel együtt harcba szállt a biztonságért. Többek között védőkorlátokért, bukóterek kialakításáért, a biztonsági öv bevezetéséért, és olyan bukósisakok gyártásáért küzdöttek, melyek az egész arcot védik.
Visszavonulása is egy tragédiával egy időben történt: 1973-ban a szezonzáró Amerikai Nagydíjra a Tyrrell színekben versenyző skót már világbajnokként érkezett, és éppen 100. nagydíjára készült. Az utolsó edzésnapon azonban csapattársa, Francois Cevert halálos balesetet szenvedett, és Stewartot annyira megrázta barátja halála, hogy 99 F1-es verseny után azonnal szögre akasztotta sisakját.
 
Mindezek tükrében nem meglepő, hogy a 2001-ben az autósportért tett szolgálataiért lovaggá ütött skót legenda az IndyCar idei zárófutamán történt tragédia után - ahol Dan Wheldon hatalmas tömegbaleset következtében életét vesztette - az Indiai Nagydíj versenyhétvégéjén ismét a biztonság mellett szólalt fel. 
 
"Úgy gondolom, a két hete történt baleset óta már kissé lenyugodtak a kedélyek, ettől függetlenül nagyon komolyan meg kell vizsgálni, mert ez bármikor újra megtörténhet” -figyelmeztetett Stewart, aki úgy gondolja, a legnagyobb probléma a nyitott kerekű autók versenyében az, amikor a kerekek összeérnek, és erre a Formula-1-ből Mark Webber tavalyi valenciai esetét említette példaként, amikor a Red Bull ausztrál versenyzője hátulról beleszaladt Heikki Kovalainen Lotusába.
 
A háromszoros skót világbajnok szerint ezt a veszélyforrást nagyon komolyan meg kell vizsgálni annak érdekében, hogy ne forduljon elő még egy hasonló eset, aminek akár szerencsétlenebb kimenetele is lehet.
 
"A biztonság tekintetében a kerék a legnagyobb probléma, szóval ha találnánk valami olyasmi megoldást, hogy az autó ne tudjon ráhajtani a másik kocsi kerekére, akkor sok probléma megoldódna. Valami olyasmi megoldásra gondolok, mint a gokartoknál. Ez a tapasztalatlan, fiatal gyerekek miatt is jó lenne. Őszintén szólva az elmúlt két évben annyi ilyen ütközést láttam az F1-ben, mint talán soha azelőtt. És itt nem csak Webber balesetére gondolok. Számtalan hasonló szituációt láttunk. A mostani pilóták elfogadják ezeket a dolgokat. A mi időnkben kevesebb ilyen eset volt, hiszen nyilvánvaló volt, hogy mivel kellett volna szembenéznünk, így mindenki tudta, hogy ilyen manővereket nem csinálhatunk meg. Manapság viszont már teljesen megszokott, és azt gondolják, hogy ez így rendben van.”
 
Stewart úgy véli, hogy Dan Wheldon halála talán felnyitja majd a szemeket, és sok versenyző valóban felfogja majd mennyi veszély van a nyitott kerekű autók versenyében.
 
"Talán most kicsit magukhoz térnek és sok versenyző szeme felnyílik majd. Hatalmas kockázat van abban, amikor az egyik autó túlságosan közel kerül a másikhoz. Ha a másik hirtelen irányt vált, az máris a halál csókja lehet. Mivel itt óriási sebességek vannak, így hiába a biztonságos üzemanyagtartály, bármikor megtörténhet egy robbanás vagy egy tűzeset. Ez bárkivel megtörténhet, ezért most mindenkinek kicsit meg kellene állnia ezen elgondolkodni, és számba venni, hogy mi a következő lépés, ehhez persze kellenek szakértők is.”
 
"Sok versenyző azt gondolja, hogy a kerekek összekoccanása nem nagy ügy, pedig ez igenis nagy dolog, mert csak egy centiméteren múlhat, hogy éppen rosszul kapja el egymást a két kerék, és például ahogy a fogaskerekeknél is, az egyik elindul jobbra, a másik balra, és máris olyan dolgok történhetnek, mint ami Mark Webberrel is megesett Valenciában. Vagy előfordulhat, hogy a kerék leszakad, és eltalálja egy versenyző fejét, mint ahogy ez megtörtént Henry Surtees esetében. Neki semmi köze nem volt az eredeti balesethez, de ilyenkor a törmelékek akkora sebességgel repkednek, hogy neki ott esélye sem volt. (A 18 éves brit pilótát egy leszakadó kerék találta fejbe 2009 nyarán, egy F2-es versenyen - a szerk.) Ezeket a dolgokat nem szabad eltusolni azzal, hogy ennyi tragédia még belefér a statisztikákba” - vélekedett a 72 esztendős skót legenda, tovább úgy gondolja, hogy a versenyzőknek több beleszólásuk kellene hogy legyen a biztonsági kérdésekben, hiszen az ő életük forog kockán.
 
"Azt hiszem, hogy az irányító testületnek nagyobb teret kellene biztosítania a pilótáknak a biztonsági döntéseknél, hiszen ők azok akik ki vannak téve a veszélynek. Tudom, hogy többen úgy gondolják, erre nincs szükség, és, hogy nélkülük is megfelelő intézkedéseket hoznak, de végül mégiscsak a pilóta az, aki ugyan pontosan tudja, hogy hol vannak az autó határai, de ha egyszer már a levegőben van, ott már csak a vakszerencsére támaszkodhat.”

 
Dan Wheldon halála után sokan a Formula-1 biztonságával példálózva kritizálták az amerikai szériát, ám Stewart figyelmeztetésével például a Red Bull ausztrál pilótája, Mark Webber is egyetért, és véleménye szerint attól, hogy a király-kategória több mint 17 éve nem veszített el egyetlen versenyzőjét sem, még nem ok arra, hogy elégedettek legyenek a biztonsági feltételekkel.
 
"Jackie Stewart munkájának köszönhetően ma már természetes, hogy folyamatosan szem előtt kell tartani a biztonsági feltételek javítását. Azokhoz az időkhöz képest, amikor még ő versenyzett, majd később az 1994-es imolai tragédia után, ebben a tekintetben rengeteget fejlődött a széria. Ugyanakkor azt hiszem, hogy ezen a téren soha nem lehetünk elégedettek, és nem gondolhatjuk, hogy a Formula-1-ben minden a legnagyobb rendben van. Versenyzőként szeretjük a kihívásokat, és olykor kockáztatunk, de ha ezeken a kockázatokon tovább lehet csökkenteni, akkor azt mindenképpen meg kell lépnünk” - vélekedett Webber. 
 
 
FormaNet, Varga Viktória
 

  

Szólj hozzá

biztonság f1 jackie stewart formula 1 mark webber dan wheldon