2011. nov 03.

Genfben tanácskozik a Formula-1 Bizottság - Brawn ellenzi a Ferrari háromautós elképzelését

írta: FormaNet
Genfben tanácskozik a Formula-1 Bizottság - Brawn ellenzi a Ferrari háromautós elképzelését

A mai napon igen fontos megbeszélésre ültek össze Genfben a Formula-1 vezetői, a Formula-1 Bizottság szervezésében. Több témában is döntenek, ezek közül néhány jelentős hatással lehet a 2012-es szezonra, és a csapatok jelenleg egyre feszültebb viszonyára nézve is.

A Formula-1 Bizottság egy 26 fős testület, melyben csapafőnöki szinten képviseltetik magukat az istállók, továbbá a FOM vezére, Bernie Ecclestone, az FIA elnöke, Jean Todt, illetve a motorgyártók, az F1 gumiszállítója, és természetesen a száguldó cirkusz támogatói, a legnagyobb szponzorok.
 
Az egyik téma a már ismert névváltoztatási kérvények jóváhagyása, melyek szerint a Lotus Renault-ból Lotus, a jelenleg Team Lotusként versenyző alakulatból Caterham, míg a Marussia Virginből pedig Marussia lesz a jövő évi nevezési listán abban az esetben, ha a 26 fős testületből legalább 18 igen szavazatot kapnak. A szavazás kimenetele valószínűleg pozitív lesz, hiszen különösebb kifogás nem merült fel az új nevekkel kapcsolatosan. Egyedül a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali jegyezte meg néhány hete, hogy jó lenne ha végleg eldöntenék a Lotus név sorsát, hogy ne kelljen évente új Team Lotust üdvözölni az F1-ben. Domenicali ellenben üdvözölte a Caterham nevet, mivel ezzel megszűnik a kissé különös helyzet, hogy egyszerre két csapatot is Lotusnak neveznek.
 
A másik fő téma a különböző csapatok közötti műszaki és technológiai együttműködés konkretizálása, mint például a McLaren és a Force India, vagy a McLaren és a Virgin közötti együttműködés, ami jelenleg is érvénybe van.
Egyes szakemberek (leghatározottabban a Ferrari vezetői) úgy vélik, ezek az együttműködések jóval túlmutatnak a jelenlegi Concorde megállapodásban rögzített szabályozáson, mely szerint a csapatoknak teljesen önállóan kell tervezni és megépíteni az autóikat.
 
A Mercedes csapatfőnöke Ross Brawn az üggyel kapcsolatosan elmondta:
"Nagyon pontos és világos meghatározása van annak, hogy mi a konstruktőr az F1-ben, és ezt a Concorde megállapodás is rögzíti. Az autó saját tervezésű és kivitelezésű kell, hogy legyen. A tervezés egésze saját szellemi munka, kivéve a motort és a sebességváltót. Minden mást a csapatnak kell megalkotni, így nem fordulhat elő olyan, hogy akár egy szárnyat, vagy a felfüggesztést az egyik istállónál megtervezik, és azt eladják egy másiknak. Mindezek nagyon világosan le vannak írva a Concorde megállapodásban, és ez a csapatok számára megfelelő, ám van néhány homályos területe az egyezménynek.”
 
Brawn úgy gondolja, helyes ha ezeket az ügyeket nyíltan megtárgyalják, ám úgy véli, az ilyen jellegű problémák árthatnak a sportnak. Nem rejtette véka alá azon véleményét sem, mely szerint nem támogatható a Ferrari háromautós elképzelése.
 
"A sport jövője miatt fontosnak tartom az ilyen helyzetek feltárását, de nem hiszem, hogy ez a legjobb megoldás, hiszen ez magával hozhat számtalan egyéb tényezőt is. Viszonylag egyszerűnek hangzik, hogy egy harmadik autót adjunk el egy másik csapatnak, de ha az csapat egy szezonban egy versenyképes autóval versenyez, ez sokkal olcsóbb lesz a számára, mint magának a gyártónak, és ezzel konstruktőröket veszíthetünk, mert idővel nem lesz értelme saját autót gyártani. Mi ezt nem szeretnénk. Az F1-ben nagyon fontosak a konstruktőrök, és a különféle gyártók. Hosszú éveken keresztül ez volt az F1 legjellemzőbb tulajdonsága. Azt hiszem, meg kell vizsgálni a dolgot, de én nagyon óvatos vagyok az autó eladási koncepcióvak kapcsolatban.”
 
"Ha a legversenyképesebb autók eladók számtalan alakulatnak, akkor ezek az autók elárasztják a rajtrácsot, ez káros lehet a többi csapat számára. Nagyon, de nagyon óvatosnak kell lennünk ezzel a helyzettel kapcsolatosan, ha a jövőt tartjuk szem előtt" - vélekedett a Mercedes GP csapatfőnöke.
 
 
 
A Formula-1 Bizottság mai ülésén a sok más mellett jelentős téma még a bizonytalanná vált versenyek helyettesítési lehetősége, és az új gumiszabály, amely szerint a csapatok külön szett gumit kapnának az időmérők harmadik szakaszára, ezzel elkerülve azt a helyzetet, hogy a Q3-ba jutott istállók egy része a gumispórolás okán már nem hajt ki a pályára a harmadik etapban.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória 
      
Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 névváltoztatás ross brawn f1 konstruktőrök formula 1 bizottság harmadik autó