2011. nov 10.

A McLaren csapatfőnöke szerint nagy szüksége van az F1-nek a kiscsapatokra

írta: FormaNet
A McLaren csapatfőnöke szerint nagy szüksége van az F1-nek a kiscsapatokra

A Formula-1-ben tavaly debütáló kiscsapatok igen csak megosztották, és megosztják a mai napig is a véleményeket mind a száguldó cirkusz szereplői, mind pedig a szurkolók tekintetében. Sokan vélik úgy, hogy – talán a jövőre már Caterhamként induló alakulat kivételével – ezeknek a csapatoknak nincs helyük a király-kategóriában.

A kis csapatok belépése, többek között a Formula-1 eddigi történetének egyik legnagyobb válságának következménye, amikor Max Mosley (egykori FIA elnök) drasztikus költségcsökkentési elképzeléseire reagálva a széria a kettészakadás közelébe került. Mosley elképzelésének hatására a csapatok jelentős része úgy gondolta, egy ellenszéria indításával kikerülnek az FIA hatóköréből, hiszen a bevezetett, ám a nyomás hatására később visszavont költségplafon (60 millió dolláros évi költségvetés) az alakulatok jelentős részét teljesen ellehetetlenítette volna, hiszen a több 100 millióval gazdálkodó istállók képtelenek lettek volna megoldani az üzemeltetést, a versenyeztetést, és nem utolsó sorban a fejlesztések finanszírozását. 
A végeredmény mindenki számára ismert lehet. Az F1 vezetői attól tartva, hogy kiürülhet a rajtrács, újabb helyeket hirdettek meg, és ezt a lehetőséget, illetve az alacsony költségek csábítását kihasználva, több csapat is beadta nevezését a 2010-es szezonra. A nagy csapatok határozott ellenállása azonban meghátrálásra késztette az FIA-t, végül Mosley is lemondott, majd némi kozmetikázással, és egy, az alakulatok egyetértésével aláírt RRA egyezménnyel, bizonyos módosítással, minden maradt a régiben.
 
Az újoncok helyzete ezek után némileg bizonytalanná vált, ám a benevezett négy csapatból hárman (az US F1 az utolsó pillanatokig ígérgetett, ám végül nem lett belőle semmi) végül felsorakoztak a rajtrácsra a 2010-es nyitó futamon.
 
Az első szezonban az újoncok teljesítménye messze elmaradt a több éve, évtizede a szériában versenyző istállóktól, és ez már néhány futamot követően sem maradt kritika nélkül. Egyes nyilatkozatok tartalma és hangvétele igen megalázó volt, és még Bernie Ecclestone (akinek a válság idején alapvető érdeke volt az újoncok beszállása) sem kímélte őket, sőt addig ment, hogy kijelentette, szeretné a szérián kívül tudni az istállókat, talán a Lotus kivételével.
 
Az idei évben némileg lecsitultak a kritikusok, és bár a kiscsapatok továbbra is jelentősen elmaradnak a középmezőnytől, két szezonnal a hátuk mögött mindenképpen észrevehető a fejlődés, és főleg az elkötelezettség a száguldó cirkusz irányába. Természetesen ez együtt járt bizonyos átalakulással, mind a tulajdonosi kör összetételét, mind a technológiai együttműködéseket, és egyéb körülményeket illetően.
 
Az egyik leghangosabb kritikus, a Ferrari, pontosan a kiscsapatok kapcsán nemrégiben újra elővette a három autós elképzelést, és a maranellói gárda elnöke, Luca di Montezemolo szerint egy ilyen lehetőség közelebb hozná az újoncokat a középmezőnyhöz, vagy akár az élcsapatokhoz is. A Formula-1 Bizottság legutóbbi ülésén erről az elképzelésről is szó volt, és bár a döntésről egyelőre nincs hivatalos tájékoztatás, de sejteni lehet, hogy nem született a Ferrari számára pozitív megegyezés.
 
A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh, aki egyben a FOTA elnöke is, határozottan úgy gondolja, igenis szükség van a kis csapatok jelenlétére a szériában. A szakember szerint a három autós elképzelés nem tenne jót a sportnak, sokkal inkább fontosabbnak tartja ezeknek az alakulatoknak a költséghatékony, ám önálló működését a király-kategóriában.
 
Martin Whitmarsh egy telefonos konferencián kifejtette, hog bár a McLaren is érdekelt lenne üzletileg a három autós elképzelés megvalósításában, ám ennek ellenére úgy gondolja, a kis csapatok önálló jelenléte az F1 sokszínűsége szempontjából elengedhetetlen.
 
"A statisztikák szerint, amióta a McLaren belépett a Formula-1-be, közel negyedét nyertük meg a versenyeknek, közel a versenyek felénél dobogóra állhattunk, és eközben száz számra tűntek el istállók a sportból. Azt hiszem ez is jól mutatja a sport illékonyságát. Számunkra valójában csak az elmúlt néhány évben alakult ki, hogy a Formula-1 valóban egy tiszta üzlet az autóipari vállalkozás vonatkozásában. Úgy gondolom, nem szabad alábecsülni a kisebb csapatok nehézségeit. Ez néhány nagyobb alakulatnál is előfordulhat, akik azonban magabiztosak a jövőt illetően, és tény az, hogy szükség van a sportnak 10-12 csapat jelenlétére a versenyeken. Személy szerint azt gondolom, hogy a rajtrács fejlődhet a három autós csapatok irányába, és értem azt is, hogy néhányan miért szeretnék ezt. Ha így alakul, akkor a McLarent is érdekelni fogja a dolog. De a Formula-1-ben ez most egy rossz megoldás. A Formula-1-nek szüksége van a változatos nevezőkre, és keményen kell dolgoznunk annak érdekében, hogy elérjünk egy fenntartható üzleti modellt, minden F1-es csapat számára” – vélekedett a McLaren csapatfőnöke.
 
Luca di Montezemolo határozottan kiállt a harmadik autó bevezetése mellett, és minden bizonnyal nem adja fel ezen elképzelését, mellette hangsúlyozta, hogy kiemelt fontosságú a szabályok megváltoztatása, és az aerodinamika csökkentése is az F1 jövője szempontjából.
 
„Ha a Formula-1 továbbra is szeretné a Ferrarit, akkor meg kell változnia, és visszatérni az élvonalbeli kutatásokhoz, mindig szem előtt tartva a költségeket. Nem a Formula-1 szponzorai vagyunk, hanem konstruktőrök.” –nyilatkozta a Ferrari év végi rendezvényén Montezemolo.
 
 
Whitmarsh a Ferrari elnökének kijelentésére így reagált: "Támogatni fogjuk az elképzelést, ha úgy ítéljük meg, hogy ez a lehető legjobb út, de hogy világosan lássunk, azok számára, akik egyetértenek ezzel, csak abban az esetben lehet ezt elfogadni, ha már egyértelműen tisztáztuk a helyzetet. Az gondolom, Luca egy rendkívül karizmatikus alakja a Ferrarinak, Olaszországnak, és a sportnak, és méltányolom a véleményét, még ha kissé indulatosan is fogalmaz. Szenvedélyes F1 rajongó, és nagyon büszke a Ferrari történelmére és örökségére, így elkerülhetetlen, hogy szenvedélyesen fejezze ki személyes véleményét és nézeteit.
A Formula-1 napról napra jobb lehet, ha a csapatok és az irányító testület együtt dolgozzák ki a szabályokat. Úgy gondolom, az elmúlt három évben bebizonyítottuk, hogy nyugodtabb körülményekkel, magas költségek, és külső retorika nélkül is tudunk jó döntéseket hozni. Ettől a show javult, sokkal több előzés van, nagy versenyek voltak az elmúlt két évben, amire nagyon büszkék lehetünk, és azt hiszem elértük, hogy a sport és a műszaki előírások fejlesztésén a csapatok együtt tudnak dolgozni az FIA-val, a céljaink megvalósítása érdekében.”
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
   
 
Szólj hozzá

ferrari f1 lotus mclaren forma1 virgin montezemolo ecclestone hrt max mosley martin whitmarsh költségsapka