A McLaren csapatfőnöke szerint nagy szüksége van az F1-nek a kiscsapatokra
A Formula-1-ben tavaly debütáló kiscsapatok igen csak megosztották, és megosztják a mai napig is a véleményeket mind a száguldó cirkusz szereplÅ‘i, mind pedig a szurkolók tekintetében. Sokan vélik úgy, hogy – talán a jövÅ‘re már Caterhamként induló alakulat kivételével – ezeknek a csapatoknak nincs helyük a király-kategóriában.

A végeredmény mindenki számára ismert lehet. Az F1 vezetÅ‘i attól tartva, hogy kiürülhet a rajtrács, újabb helyeket hirdettek meg, és ezt a lehetÅ‘séget, illetve az alacsony költségek csábÃtását kihasználva, több csapat is beadta nevezését a 2010-es szezonra. A nagy csapatok határozott ellenállása azonban meghátrálásra késztette az FIA-t, végül Mosley is lemondott, majd némi kozmetikázással, és egy, az alakulatok egyetértésével aláÃrt RRA egyezménnyel, bizonyos módosÃtással, minden maradt a régiben.
Az újoncok helyzete ezek után némileg bizonytalanná vált, ám a benevezett négy csapatból hárman (az US F1 az utolsó pillanatokig Ãgérgetett, ám végül nem lett belÅ‘le semmi) végül felsorakoztak a rajtrácsra a 2010-es nyitó futamon.
Az elsÅ‘ szezonban az újoncok teljesÃtménye messze elmaradt a több éve, évtizede a szériában versenyzÅ‘ istállóktól, és ez már néhány futamot követÅ‘en sem maradt kritika nélkül. Egyes nyilatkozatok tartalma és hangvétele igen megalázó volt, és még Bernie Ecclestone (akinek a válság idején alapvetÅ‘ érdeke volt az újoncok beszállása) sem kÃmélte Å‘ket, sÅ‘t addig ment, hogy kijelentette, szeretné a szérián kÃvül tudni az istállókat, talán a Lotus kivételével.
Az idei évben némileg lecsitultak a kritikusok, és bár a kiscsapatok továbbra is jelentősen elmaradnak a középmezőnytől, két szezonnal a hátuk mögött mindenképpen észrevehető a fejlődés, és főleg az elkötelezettség a száguldó cirkusz irányába. Természetesen ez együtt járt bizonyos átalakulással, mind a tulajdonosi kör összetételét, mind a technológiai együttműködéseket, és egyéb körülményeket illetően.
Az egyik leghangosabb kritikus, a Ferrari, pontosan a kiscsapatok kapcsán nemrégiben újra elÅ‘vette a három autós elképzelést, és a maranellói gárda elnöke, Luca di Montezemolo szerint egy ilyen lehetÅ‘ség közelebb hozná az újoncokat a középmezÅ‘nyhöz, vagy akár az élcsapatokhoz is. A Formula-1 Bizottság legutóbbi ülésén errÅ‘l az elképzelésrÅ‘l is szó volt, és bár a döntésrÅ‘l egyelÅ‘re nincs hivatalos tájékoztatás, de sejteni lehet, hogy nem született a Ferrari számára pozitÃv megegyezés.

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh, aki egyben a FOTA elnöke is, határozottan úgy gondolja, igenis szükség van a kis csapatok jelenlétére a szériában. A szakember szerint a három autós elképzelés nem tenne jót a sportnak, sokkal inkább fontosabbnak tartja ezeknek az alakulatoknak a költséghatékony, ám önálló működését a király-kategóriában.
Martin Whitmarsh egy telefonos konferencián kifejtette, hog bár a McLaren is érdekelt lenne üzletileg a három autós elképzelés megvalósÃtásában, ám ennek ellenére úgy gondolja, a kis csapatok önálló jelenléte az F1 sokszÃnűsége szempontjából elengedhetetlen.
"A statisztikák szerint, amióta a McLaren belépett a Formula-1-be, közel negyedét nyertük meg a versenyeknek, közel a versenyek felénél dobogóra állhattunk, és eközben száz számra tűntek el istállók a sportból. Azt hiszem ez is jól mutatja a sport illékonyságát. Számunkra valójában csak az elmúlt néhány évben alakult ki, hogy a Formula-1 valóban egy tiszta üzlet az autóipari vállalkozás vonatkozásában. Úgy gondolom, nem szabad alábecsülni a kisebb csapatok nehézségeit. Ez néhány nagyobb alakulatnál is elÅ‘fordulhat, akik azonban magabiztosak a jövÅ‘t illetÅ‘en, és tény az, hogy szükség van a sportnak 10-12 csapat jelenlétére a versenyeken. Személy szerint azt gondolom, hogy a rajtrács fejlÅ‘dhet a három autós csapatok irányába, és értem azt is, hogy néhányan miért szeretnék ezt. Ha Ãgy alakul, akkor a McLarent is érdekelni fogja a dolog. De a Formula-1-ben ez most egy rossz megoldás. A Formula-1-nek szüksége van a változatos nevezÅ‘kre, és keményen kell dolgoznunk annak érdekében, hogy elérjünk egy fenntartható üzleti modellt, minden F1-es csapat számára” – vélekedett a McLaren csapatfÅ‘nöke.
Luca di Montezemolo határozottan kiállt a harmadik autó bevezetése mellett, és minden bizonnyal nem adja fel ezen elképzelését, mellette hangsúlyozta, hogy kiemelt fontosságú a szabályok megváltoztatása, és az aerodinamika csökkentése is az F1 jövője szempontjából.
„Ha a Formula-1 továbbra is szeretné a Ferrarit, akkor meg kell változnia, és visszatérni az élvonalbeli kutatásokhoz, mindig szem elÅ‘tt tartva a költségeket. Nem a Formula-1 szponzorai vagyunk, hanem konstruktÅ‘rök.” –nyilatkozta a Ferrari év végi rendezvényén Montezemolo.
Whitmarsh a Ferrari elnökének kijelentésére Ãgy reagált: "Támogatni fogjuk az elképzelést, ha úgy Ãtéljük meg, hogy ez a lehetÅ‘ legjobb út, de hogy világosan lássunk, azok számára, akik egyetértenek ezzel, csak abban az esetben lehet ezt elfogadni, ha már egyértelműen tisztáztuk a helyzetet. Az gondolom, Luca egy rendkÃvül karizmatikus alakja a Ferrarinak, Olaszországnak, és a sportnak, és méltányolom a véleményét, még ha kissé indulatosan is fogalmaz. Szenvedélyes F1 rajongó, és nagyon büszke a Ferrari történelmére és örökségére, Ãgy elkerülhetetlen, hogy szenvedélyesen fejezze ki személyes véleményét és nézeteit.
A Formula-1 napról napra jobb lehet, ha a csapatok és az irányÃtó testület együtt dolgozzák ki a szabályokat. Úgy gondolom, az elmúlt három évben bebizonyÃtottuk, hogy nyugodtabb körülményekkel, magas költségek, és külsÅ‘ retorika nélkül is tudunk jó döntéseket hozni. EttÅ‘l a show javult, sokkal több elÅ‘zés van, nagy versenyek voltak az elmúlt két évben, amire nagyon büszkék lehetünk, és azt hiszem elértük, hogy a sport és a műszaki elÅ‘Ãrások fejlesztésén a csapatok együtt tudnak dolgozni az FIA-val, a céljaink megvalósÃtása érdekében.”
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória