2011. nov 20.

Barrichello: Ha egy napon azt érzem, hogy már képtelen vagyok nyerni, akkor otthon maradok

írta: FormaNet
Barrichello: Ha egy napon azt érzem, hogy már képtelen vagyok nyerni, akkor otthon maradok

A Formula-1 mezőnyének legtapasztaltabb pilótája, Rubens Barrichello, idén tölti 19., és talán leggyengébb szezonját a király-kategóriában. A Ferrarival és a BrawnGP-vel eltöltött sikerek után a gyenge Williamsben nem lehet könnyű az élet számára, ennek ellenére továbbra sem gondolkodik azon, hogy szögre akasztja sisakját.
 
 
Rubens Barrichello majdnem két évtizede tagja a király-kategória mezőnyének, és 19 év után még mindig versenyre készen várja a következő szezont.  Az elmúlt néhány évben folyamatosan állította fel rekordjait, mint a legtöbb F1-es futamon induló pilóta, és jövő héten, Brazíliában már a 322. nagydíját futja.
Vajon hazai versenye lesz az utolsó ennek az illusztris karriernek? Erre sajnálatos módon komoly esély van, hiszen egyelőre még nincs érvényes szerződése 2012-re. Régóta nem titok, hogy a Williams tárgyalásokat folytat Kimi Räikkönennel, de ha az üzlet nem is jönne össze, ott vannak még mások is, akik érdeklődnek a csapat után, többek között Adrian Sutil.
A saját magát menedzselő brazil azonban továbbra is rendelkezésre áll, és nemrégiben elárulta, hogy más csapatokkal is felvette a kapcsolatot, és elszántan hisz abban, hogy lesz helye a 2012-es rajtrácson is.
 
"Nem gondolok semmi másra, csak versenyezni szeretnék a következő évben is. Pozitívan állok hozzá a dolgokhoz, a többi pedig jön magától” - mondta optimistán az Autosportnak adott interjúban a brazil veterán, akinek esélyeit sajnos nem segíti a Williams jelenlegi formája sem. Idei legjobb eredményei néhány 9. hely, mindemellett gyakran idő előtt fel kellett adnia küzdelmét.
 
"Az autó nem túl gyors, és rengeteg problémánk volt, éppen ezért nagy büntetés ez az év az előzőhöz képest. A tavalyi évet szintén nem kezdtük túl fényesen, de a csapat szépen fejlődött, és együtt fejlesztettük az autót, amiben az én gondolataim is benne voltak, így közösen képesek voltunk előre haladni. Ebben az évben Sam Michael (korábbi technikai igazgató) távozása után maradtak homályos területek a fejlesztéseknél, és ez csaknem mindent érintett, a mechanikától elkezdve egészen az aerodinamikáig. Mindenki megtett mindent annak érdekében, hogy javuljunk, de a kommunikáció szörnyű volt. A legtöbb időmet azzal töltöttem, hogy kitaláljam, kit kell felhívnom, akivel beszélhetek a fejlesztések problémájáról. Szóval a csapat rengeteg időt veszített emiatt a káosz miatt.”
 
Az FW33-as bemutatkozása után úgy tűnt, hogy az egyedi, kompakt váltóházzal - aminek köszönhetően a kocsi hátsó része keskenyebb lett – valamibe nagyon beletrafáltak. Ezzel szemben a csapat egyik leggyengébb (ha nem a leggyengébb) idényét produkálta.
 
"A váltó volt a legkisebb problémánk. Ha megnézzük, maga a koncepció nagyon jó, viszont más dolgokkal együtt már nem volt igazán kifizetődő. A teszteléseken már látszott, hogy az autó balanszával problémák vannak, de ezt még tudtuk kezelni. Jóval alacsonyabb has magassággal futottunk, mint az előző évben, mert úgy gondoltuk, ez előnyös lehet. Azután hirtelen megváltoztatták a padlólemezt, és csak mondogatták, hogy képesek ezt a dolgot kezelni. Úgy érkeztünk meg az első versenyre, hogy ez állandóan változott, és végül jelentősen megemelték az autót, amivel sokat veszítettünk. Mire ez az egész végre lefixálódott, addigra a többi csapat már jelentős fejlesztéseket végzett egyéb területeken, és ezt már nem voltunk képesek utolérni. Például a Toro Rossónak a szezon második felére egy sokkal jobb autója lett, mint ahogy tavaly nekünk is.  Van egy csomó jó dolog a kocsinkban, de több a rossz benne, amik felülírják a jó elgondolásokat. Nem jó a vezethetősége, és ez gyilkolja a hátsó kerekeket. És akkor ott van még a KERS is, ami tovább rontja a hátsó kerekek tartósságát, szóval ez egy kissé nehéz helyzet” – részletezte a problémákat Barrichello, ám ennek ellenére is elégedett a teljesítményével, és továbbra is lelkesen vág neki a versenyhétvégéknek.
 
"Minden versenyen jól érzem magam, annak ellenére, hogy a 12-13. helyen versenyzem. Koreában például a végére egészen jól alakultak a dolgok, jobb volt a gumitaktikám, mint (Bruno) Sennának, és (Sergio) Pereznek, így sikerült elkapnom, és megelőznöm őket. A legjobb köreim a kvalifikációs körökön hasonlóak, mint a pole pozíciós körök, ennek ellenére a 12. 13. helyen megyek csak. Ez az, amit a nézők, és tv nézők nem igazán látnak, de az én szemszögemből nézve, boldogan térhetek haza.”
 
Valóban nagy probléma, hogy nem csak a nézők nem látják, mi történik a pontszerző helyeken kívül, és például legutóbb Abu Dzabiban is igen kevés figyelem hárult a 12. helytől lefelé, a hátsó sorokra.
 
"Igen, ez az F1. Ez eddig is így ment, amióta itt vagyok. Ha valaki nincs benne a top10-be, azt már nem tekintik versenyképesnek. Szóval ha elmész beszélni egy nagyobb csapattal, fogalmuk sincs, hogy jó vagy rossz munkát végzel, maximum csak a csapattársaddal tudnak összehasonlítani.”
 
Arra a kérdésre, hogy az idei év volt-e a legrosszabb F1-es pályafutásában, Barrichello a következőket felelte: "Elég közel áll a Honda autójához (2008). Elég kemény volt. A Brawn után a Williamsszel írtam alá, mert a csapatnak valóban jó a hozzáállása, és láttam Frank Williams szemében, mennyire komolyan gondolja, és erről nagyon hamar meggyőzött. Sajnos még soha nem vezethettem jó Williams autót - egyelőre. Ez nagyon kiábrándító. De idővel sok mindent tanul az ember, például azt is, hogyan tudok boldog lenni azzal, amit jelenleg csinálok. Négy pontom van a világbajnokságban, ami borzasztó, de ez van, ilyen az autó. Ismerem a korlátaimat, és tudom, hogy csak azért nem vagyok ott (elől) mert az autó ennyit enged. Meg kell győződnie a Williamsnek-, és másoknak is arról, hogy képes vagyok jobb teljesítményre, csak a rossz szezon miatt az időzítés az, ami szerencsétlenül jött ki. Hogy őszinte legyek, ez egy fiatal pilóta számára borzasztóan rossz. A tapasztalatgyűjtés semmit sem jelent, ha nincs meg a megfelelő hozzáállás, a jó érzés, és kellő motiváció. Szóval nekem meg van a sebességem, és a motivációm, a tapasztalatom pedig plusz jutalom. Láthatjuk például a Renault-nál, vannak pilótáik, de nem tudom, hogy valóban mennyire motiváltak, és náluk a tapasztalat is hiányzik. Volt, hogy Bruno egész gyors volt, de nincs elég tapasztalata, így hogyan megy majd a csapat előre? Petrovnak ez a második szezonja, vagyis ő sem szerzett még elég tapasztalatot. Ezért nekem még mindig nagy az értékem. Én csupán szeretném megtartani azt, amit eddig is csináltam. Arról nem beszélve, hogy még mindig örömöt szerez nekem, ha másként lenne, már nem lennék itt” – folytatta a brazil veterán, aki jelenleg nem tehet más, mint kivárni Frank Williams döntését.
Mivel a tapasztalat ebből a szempontból is sokat számít, így nem meglepő, hogy Rubens továbbra is türelmes ezzel kapcsolatban is.
 
"Ha belegondolok, jövőre kezdeném a 20. évemet az F1-ben, és 40 éves leszek. Ez valóban sok. De nem csak a számokkal foglalkozom. Azt akarom, hogy ott legyek, és valami nagyon jó dolgot csináljak. Szeretném megmutatni, a csapatnak, hogy még mindig rengeteg a motivációm, és megvan bennem a vágy, hogy nyerjek. Csak adjanak egy autót, ahogy a BrawnGP-nél is, és akkor képes leszek rá. Úgy érzem, megérdemlem, és ha ez meg van, minden megnyílhat előttem.”
 
A Kimi Räikkönenről szóló hírek miatt Barrichello nem nyugtalankodik, hiszen hosszú évek alatt már ebben a tekintetben is megedződött.
"Egész idő alatt más pilótákról is hallottam. A Honda kivonulása után (2009) például vagy 29-szer hallottam, hogy Bruno Senna már aláírt a következő évre. De ezeket nem a csapat mondja nekem, úgyhogy addig teljesen közömbös számomra.  Mindig is pozitívan álltam a dolgokhoz, és jól dolgoztam azért, hogy az autó jobb teljesítményre legyen képes a következő évben. Nem törődöm azzal, hogy merre visz a sors. Ha úgy alakul, hogy pilóta leszek, akkor jövőre vezetni fogok, és ha az évek számát nézem ( jubileumi 20 év) akkor biztosan egy vidám év lesz. Egyben biztos vagyok. Mindent megtennék azért, hogy az F1-ben vezethessek a következő szezonban is” – szögezte le a brazil.
 
Könnyű elfelejteni, de csak két év telt el azóta, hogy Barrichello még versenyeket nyert a BrawnGP-vel. Elmondása szerint benne azóta sem változott semmi.
 
"Vannak különböző korlátok, de fejben akkor is tudod, hogy mire vagy képes. Az autóm most alkalmatlan a győzelemre. De ha egy nap arra ébredek, hogy azt gondolom, már képtelen vagyok nyerni, akkor otthon maradok. Számomra a versenyzés egy nagyon különleges dolog, mondhatni egy szerelem. És ha a nap végén úgy érzem, hogy mindent megtettem, az az érzés számomra már önmagában is jutalom.”

 
Vajon a télen elérkezik az a pillanat, amikor Barrichello pályafutása véget ér? Ha igen, valószínűleg sokkal nehezebb lesz ezt feladnia, mint eddig bármelyik versenyzőnek, hiszen pontosan fél életét a Formula-1-ben töltötte.
 
"Nem tudom még, hogy lesz. Félek ebbe belegondolni, ez egy nagyon kemény dolog. Arra nagyon szívesen gondolok, hogy hazamegyek és minden időmet a gyermekeimmel tölthetem, de ha ezt félreteszem, valóban nehéz lesz. Abban egészen biztos vagyok, hogy amikor befejezem, az a legmegfelelőbb időben lesz. A fiaim 6 és 10 évesek. Talán a legmegfelelőbb idő az lenne, amikor 7 és 11 évesek lesznek.”
 
 
FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 formula 1 rubens barrichello