2011. dec 05.

Miért ért többet a Ferrari 3. helyezése a Red Bull világbajnoki címénél

írta: FormaNet
Miért ért többet a Ferrari 3. helyezése a Red Bull világbajnoki címénél

Arról, hogy a Formula-1 több milliárdos üzlet, senkinek sem lehetnek kétségei, hiszen az autósport csúcsa pénz – nagyon sok pénz – nélkül nem lenne képes a folyamatos fejlődésre, és a XXI. Század kihívásainak megfelelni. A száguldó cirkusz bevételei és költségei igen bonyolult rendszert alkotnak, azonban a források között az eredményektől függő pénzdíjak szorosan kapcsolódnak a Formula-1 kereskedelmi jogainak tulajdonosához, a FOM-hoz, és közvetve Bernie Ecclestone-hoz, az F1 teljhatalmú urához.

A képlet elvileg egyszerű lenne, aki a legjobb eredményt eléri, az kapja a bevételek elosztásánál a legtöbb pénzt. Ez igaz lenne a konstruktőrökre és a pilótákra egyaránt. Ez azonban mégsem egészen így van.
 
Az F1 pénzügyi és az ehhez kapcsolódó teljes jogi szabályozását a Concorde egyezmény határozza meg, és ad a bonyolult rendszernek jogi keretet. Ez az egyezmény nem tartalmaz technikai szabályozást, de meghatározza a száguldó cirkusz mindennemű financiális vonatkozását, a versenyeken való részvételtől a csapatok jogállásán keresztül a pénzügyi elosztási rendszerig.
 
Ez a megállapodás Bernie Ecclestone világméretű pókerjátékának egyik legfontosabb szabálykönyve, melyet a csapatok a tartalom egy részének ismerete nélkül írtak alá. (1981 óta több változtatáson és módosításon esett át) A Concorde egyezmény történetéről itt olvashattok
 
Az egyezmény tartalmaz néhány titkos záradékot, melyeket csak egyes érintettek ismerhetnek meg. Ezek a titkos záradékok számtalan esetben kerültek már eddig is a támadások kereszttüzébe, és sokan ezért vádolják Bernie Ecclestonét azzal, hogy átláthatatlan, és ezáltal ellenőrizhetetlen a rendszer. Egykor Ron Dennis, a McLaren jelenlegi ügyvezető elnöke, valamikori csapatfőnöke, igen határozottan úgy fogalmazott: „Bernie ellopta tőlünk az F1-et.”
 
A titkos záradékoknak és a különalkuknak köszönhetően a jelenlegi pénzügyi rendszer nem egészen olyan, ahogy az egy teljesítmény arányos elosztási rendszertől elvárható lenne. Ennek köszönhetően a Ferrarinak nagyobb bevétele származik a Formula-1 jogdíjaiból, mint a Red Bullnak, mely alakulat az elmúlt két évben mindent megnyert.
 
Miről is van szó pontosan? A Concorde egyezmény egyik titkos megállapodása eredményeként a maranellói alakulat a rendszer elsőszámú kedvezményezettje, függetlenül attól, hogy idén (és az előző évben is) jelentős lemaradásban, csupán a harmadik helyen végzett. Az Autosport kicsit utána járt a pontos összegeknek, és ebből kiderül, hogy a titokban tartott megállapodás szerint a Ferrari 11,6 millió dollárral kap többet, mint a legjobb teljesítményt nyújtó istálló, és a McLaren tekintetében is van egy masszív bevételi kvóta, mely alapján 19,7 millió dollárral kap többet a wokingi alakulatnál.
 
A következő szezon előtt tehát a Ferrari nagyon komoly bónuszt kap, annak ellenére, hogy csak egy futamgyőzelmet szereztek, szemben a Red Bull 12, és a McLaren 6 futamgyőzelmével. Ennek a hivatalos indoklása (összeg megnevezése nélkül) a maranellói alakulat történelmi szerepvállalása a Formula-1-ben.
 
Ez tehát annyit jelent, hogy a Ferrari még az elosztás előtt megkapja az F1 bevételei 50 százalékának a 2,5 százalékát. (a Concorde megállapodás értelmében az F1 teljes bevételének mindössze 50 százalékát kapják meg a csapatok) Az eredmény arányos elosztás csak ezután történik meg a 12 istálló között. Ez az összeg jelenleg 691 millió dollár, melynek 2,5 százaléka 17,3 millió. Ez azonban nem a teljes összeg, mivel ehhez még hozzá jön a becslések szerint 16 millió dolláros külön bónusz, melynek indoka, az alakulat történelmi sikereiben keresendő.
 
A maradék pénz elosztása ezután úgy történik, hogy az összeg 50 százalékát egyenlő részben elosztják az első 10 csapat között (A kategória), majd a másik 50 százalékot az eredmények figyelembe vételével az összes alakulat között. Ez úgy néz ki, hogy az első helyzet megkapja az így fennmaradó összeg 19 százalékét, a második a 16 százalékát a harmadik a 13 százalékát, és ez így csökken a 10. helyig. A HRT és a Virgin a belépésükkor megkötött megállapodás szerint 10-10 millió dollárt kap, kvázi csapatfizetésként.
 
Ezek alapján a Ferrari a 2011-es szezonban összesen 104,7 millió dollár bevételre tett szert az F1 jogdíjaiból. Ezzel szemben a világbajnok Red Bull 93, 1 dollárral lett gazdagabb, ami 11,6 millióval kevesebb a Ferrari által keresett összegnél, míg a McLaren 85 milliót tehetett zsebre, amely 19,7 millió dolláros különbség.
 
A Ferrari extra bónuszai nagyon sok csapat szemét csípi, ráadásul a paddockban arról is suttognak, hogy az indok az extra bónuszok kifizetésére, a történelmi érdemek mellett inkább az, hogy annak idején Bernie Ecclestone ezzel a „kedves ajándékkal” igyekezett a maranellói alakulatot eltántorítani az alternatív széria indításának gondolatától.
 
 
A jelenlegi Concorde megállapodás 2012-ben lejár. A csapatok, élükön a Ferrarival szeretnék, ha az F1 bevételeinek nagyobb hányada kerülne hozzájuk, amiben minden bizonnyal egységes lesz a fellépés, ám a maranellóiak kivételezett helyzete is előkerülhet majd az előkészítő megbeszélések során.
 
Szöveg: FormaNet
    
  
Szólj hozzá

ferrari f1 mclaren forma1 red bull formula1 concorde egyezmény f1 pénzügyek bernie:ecclestone