2011. dec 21.

Williams-Renault: A komoly történelmi múlt nem ad felhatalmazást a jövő sikereire

írta: FormaNet
Williams-Renault: A komoly történelmi múlt nem ad felhatalmazást a jövő sikereire

A Renault 2012-től már nem szerepel Formula-1-es csapatként a rajtrácson, ám a francia gyártó, mint motorszállító egyre szorosabbra fűzi kapcsolatait a száguldó cirkusszal, és mind nagyobb piaci részesedést igyekszik szerezni, miközben már nagy erőkkel azon dolgozik, hogy a 2014-es motorformula szabályváltozás kihívásainak is minél jobban megfeleljen.

A Renault sportigazgatóját, Jean-Francois Caubet-t a többek között jelenlegi és a jövő évi partneri együttműködésekről, és az új, 1,6-os turbómotorokról is kérdezték.
 
Mennyire jelentős a Renault számára a 2012-től életbelépő együttműködés a Williamsszel?
 
Jean-Francois Caubet: Igazán örömmel dolgozunk együtt a Williamsszel 2012-től. Van egyféle érzelmi kötödésünk, köszönhetően a 90-es évek közös sikereinek, de ez a partnerség most a jövőről szól. Négy csapattal rendelkezünk, és ezek megszilárdítják a Renault motorbeszállítói helyzetét, miközben nő a márkánk ismertsége, és a marketing lehetőségeink is. Az F1-et, mint kirakatot szeretnénk kihasználni, a Renault minőségének és megbízhatóságának megjelenítésére.
 
Mi a kulcsa a Renault motorok teljesítményének és jellemzőinek?
 
JFC: Az RS27 nagyon jól vezethető és érzékeny, de a burkolat, és az alakulatok által épített alváz, a hűtés, és az aerodinamikai megoldások is a csomag részei. Az optimális integráció érdekében szorosan együtt dolgozunk partnereinkkel, hiszen ez nem csupán a motorról szól, hanem az alvázzal és egyéb alkatrészekkel válik teljes egésszé. Ez az egyik nagy erőssége a Renault Sport F1-nek.
 
Mennyire sikerül együttdolgozni a két cégnek (a Williams és a Renault) azért, hogy biztosítsák a zökkenőmentes átállást a korábbi motorszállító után?
 
JFC: Miután a megegyezést júliusban jelentettük be, közösen létre hoztunk egy csoportot (Viry) amely az autó 2012-es fejlesztéseit hivatott megvitatni. A motorcsoportunk folyamatosan kommunikál a grove-i alakulattal, rendszeresen adatokat szolgáltatnak egymásnak az autó fejlesztésének minden fázisában, és számtalan kapcsolat volt már a pályákon is, minden egyes versenyen. A motor már illeszkedik az alvázhoz, jelenleg már a végső elképzelések meghatározása van folyamatban, mint például a vezetékek, a hűtő elhelyezkedése és így tovább, valamint  a sebességváltó tesztelése is megtörténik még karácsony előtt. Ez lehetővé teszi a kezdeti problémák kijavítását, így mi teljesen készen leszünk a februári tesztekre.
 
Mik a legfontosabb kihívások, egy győztes F1-es motor kialakításánál?
 
JFC: Három ilyen pont van. Először is szükség van a megfelelő emberekre, a megfelelő helyen, és a megfelelő kommunikációra a futóműért felelős partner és a motorgyártó között. Napjainkban a motorok fejlesztése befagyasztott, a motorokat teljes egészében a teljesítményhez kell optimalizálni, így az alvázhoz való illesztése tehet jelentős különbségeket. Mi nagyon sokat teszünk azért, hogy minél szorosabb együttműködést építsünk ki partnereinkkel.
Másodszor nagyon fontos, hogy kellően gyorsak legyünk, hogy reagálni tudjunk a csapat kéréseire az alvázzal kapcsolatban. Például amikor a Red Bull folytatta a fúvott (diffuzor) rendszer fejlesztéseit, mi különféle megoldásokat dolgoztunk ki, hogy segítsük ebben őket.
Harmadszor pedig arra kell törekedni, hogy nulla legyen a hibaszázalék. Lehet a miénk a világ legjobb motorja, ha nem megbízható, akkor sohasem nyerünk vele. Nagyon sok erőfeszítést teszünk azért, hogy elérjük a 100 százalékos megbízhatóságot.
 
Milyen kihívást jelent majd a V6-os formula a Renault és a csapatok számára?
 
JFC: 2014-től az új tápegységnek a tervezése és az üzemben tartása is lényegesen bonyolultabb lesz, mint jelenleg, és ez hatalmas kihívás. Az időzítés tervezése mérföldkő lehet. Meg kell erősíteni a csapatot, hogy meg tudjunk birkózni az intenzívebb munkával, és már jelenleg is számítási és vizsgálati programokat folytatunk, hogy részletes működési leírásokat tegyünk a motor és az alkatrészek vonatkozásában. Az első V6-os tesztet 2012 közepére tervezzük, akkor finomítjuk majd az intenzív programunkat, és a fejlesztés minden részlete addigra megvalósulhat a megengedett kereteken belül.
 
Hogyan felel meg a Renault annak a kihívásnak, hogy 2012-től négy csapatot lát majd el motorral?
 
JFC: Már eddig is megerősítettük a csapatot, új embereket hoztunk, hogy minden istálló ugyanazt a szolgáltatást kapja. Minden csapattal hat mérnök és technikus lesz a versenyhétvégéken, és egy mindenre elszánt gárda a gyárban. Ez szervezés kérdése, de már kifejlesztettük, hogyan fogjuk a dolgot kezelni a gyáron belül és kívül, hogy megfelelő legyen a kapcsolat minden partnerünkkel.
 
 
A Renaultnak és a Williamsnek legendás a közös történelme – hogyan lehet ezt a kapcsolatot megújítani a két cég között úgy, hogy a Williams ismét megtegye az első lépést a dobogóra?
 
JFC: A '90-es években a Williams-Renault együttműködés a mai napig a Renault legsikeresebb időszaka az F1-ben. Az első címet a Williamsszel 1992-ben nyertük meg, majd hihetetlen folyamat eredményeként szép sorban a többit, összességében öt konstruktőri címet. Egyértelműen nagyon büszkék vagyunk erre. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy a komoly történelmi múlt nem ad felhatalmazást a jövő sikereire, így nagyon keményen dolgozunk majd azért, hogy jó alapokat rakjunk le, amire lehet építeni. A realitás az, hogy nem megy majd egyik napról a másikra, de az akarat mindkét oldalon megvan.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
            
 
Szólj hozzá

f1 williams renault forma1 formula1