2012. jan 25.

Pályák egymás ellen - kik lesznek a kiesők?

írta: FormaNet
Pályák egymás ellen - kik lesznek a kiesők?

Március 18-án kezdetét veszi a Formula-1 történelmének eddigi leghosszabb szezonja. Ez a mondat igaz volt tavaly januárban is, ám a történelem felülírta az F1 vezetőinek elképzelését, és a Bahreinben zajló események miatt már rögtön az első verseny elmaradt. Ennek idén is van némi kockázata, és a csapatok álláspontja is döntő jelentőségű lehet az ügyben, ám ha igazak azok a jelentések, melyek szerint nem lesz semmi gond az arab államban, akkor idén valóban az eddigi leghosszabb szezont szurkolhatjuk végig. Jövőre, és 2014-ben azonban jönnek az újabb pályák,  így az idén eldől, hogy ki lesz a következő kieső, amit a következő években - 20 futamos korlátozás miatt - újabb helyszínek követhetnek. 

Ecclestone elképzelései jelenleg leginkább az európai pályákat fenyegetik, és ezt támasztja alá az a kedvezőtlen tendencia is, hogy egyre több rendező küzd komoly pénzügyi nehézségekkel, ami önmagában is kétségessé teheti a létesítmény F1-es jövőjét.
 
A Belga Nagydíjnak otthont adó legendás Spa-Francorchamps az elmúlt évek veszteségei miatt már többször is hangoztatta, hogy ha nem sikerül valami megfelelő pénzügyi megoldást találni, akkor kénytelen lesz lemondani a futamrendezésről. Számukra megoldást jelenthet Franciaország visszatérése, mert így - a Német Nagydíj mintájára - felváltva, kétévente rendeznének futamot.
 
2013 New Jersey, 2014 Szocsi, illetve Mexikó, Dél-Afrika, és Argentína is határozott lépéseket tett már az F1 irányába, és az ezt követő években a jelentkezők száma folyamatosan nőhet.
Jelenleg tehát öt helyszín belépése, öt idén futamot rendező helyszín távozását jelentheti, mert az istállókat a jelen gazdasági helyzetben nem tudja Ecclestone 20 futamnál több versenyre kényszeríteni, hiszen az azt jelentené, hogy két csapatot kellene felállítani, ami rengeteg pénzbe kerülne.
A jelenlegi pályák szerződései különféle időpontokban járnak le, ami nagy lehetőség lesz Ecclestone számára, hiszen a FOM vezérét elsősorban az üzlet motiválja, nem pedig az egzotikus helyszínek romantikája. A túlkínálat versenyhelyzetet teremt, aki többet kínál, az nyer. A jelenleg működő új pályák közel dupla annyi jogdíjat fizetnek a fehér lovagnak, mint a hagyományos európai helyszínek, így Ecclestone igényei is ezekhez az összegekhez igazodnak. Márpedig sok hagyományos, történelmi létesítménynek már a fele összeg is gondot jelent, így ha komolyabb versengésre kerülne sor, nem kérdés, hogy hátrányba kerülnek. (Fontos tény, hogy néhány új belépő is kezdi belátni, hogy a dupla ár arra jó volt, hogy bekerüljön a száguldó cirkuszba, ám annak finanszírozása nem is olyan egyszerű.)
 
A Japán GP szerződés idén lejár. Bahrein szerződése 2013 végéig tart, Kanada és Szingapúr szerződésének meghosszabbítása 2014-ben lesz aktuális. 2015-ben Ausztrália, Malajzia és Brazília szállhat harcba az új megállapodásért. Külön figyelmet érdemel Spanyolország, ahol jelenleg két futamot is rendeznek. Barcelona szerződése 2016-ig szól, ám az Európa Nagydíjnak otthont adó Valencia szerződése 2014-ben lejár. A két spanyol pálya nem valószínű, hogy egymásra fog ígérni, hiszen a pénzügyi gondok ott is jelentősek. Ecclestone ráadásul 2011-ben úgy fogalmazott, felesleges Spanyolországban két futamot rendezni. A Spanyol Nagydíj versenyben maradásának is egyik lehetősége lehet a váltott futamrendezés.
 
A bahreini rendezők nem véletlenül próbálnak mindent lehetséges módon idén futamot rendezni. Ugyanis, ha most is elmaradna a verseny a társadalmi feszültségek miatt, az ezt is jelentené, hogy a 2013-as szerződés meghosszabbításának, annak ellenére is csökkenne az esélye, hogy tavaly gond nélkül kifizették a 40 milliós jogdíjat úgy is, hogy végül elmaradt a futam. 
 
Nagy kérdés a Japán Nagydíj jövője, és ezt a kérdést fontos megvizsgálni mind a csapatok, versenyzők, mint az ország szemszögéből.
A versenyről és a szuzukai pályáról - hasonlóan sok európai aszfalthoz - nyugodtan kijelenthető, hogy legendás, hiszen számtalan nagy csatának adott otthont 1987 óta íródó történelme során, nem mellesleg a pálya vonalvezetése a pilóták egyik kedvencévé tette az aszfaltcsíkot.
Nagy kérdés azonban az is, hogy lehet-e élni Japánban F1 nélkül? A japán szurkolók szenvedélyes rajongása ellenére is kijelenthető, hogy igen.
A szigetország az elmúlt években egyre messzebb került a Formula-1-től, ami többek között a Honda, a Toyota és a Bridgestone kivonulásának köszönhető, és jelenleg rengeteg ázsiai verseny van, ami nem a japán gyártókról szól. A legfőbb kötödés jelenleg Kobajasi Kamui jelenléte a szériában, ám az a Japán Nagydíj mellett szól az a tény, hogy (ellentétben sok más ázsiai helyszínnel) itt komoly hagyománya, és ezáltal értő közönsége van a király-kategóriának. Japán fejlett piaca is erősíti az ország helyzetét, és a koreai rendezők gazdasági instabilitása is azt mutatja, hogy nem feltétlenül a nagyobb jogdíj jelentheti egy ország jövőjét az F1-ben.
 
 
New Jersey és Oroszország a jelen helyzet alapján mindenképpen futamot rendez az elkövetkező évektől, ám ha jobban végiggondoljuk a dolgot, akkor jövőjükkel kapcsolatban azért lehetnek kétségeink. Az Amerikai Nagydíj sikere (a múltból kiindulva) kiszámíthatatlan, és ez a mostani "két futamos" fellángolás nem feltétlenül tükrözi a sport iránti valós érdeklődést. Egy azonban biztos, egy ilyen rendezvény (ha csak átmenetileg is) mindenképpen jelentősen felértékeli New Jersey értékét, mind az ingatlanok, mind egyéb üzleti vonatkozások tekintetében.
 
És akkor lássuk Oroszországot.
Jelenleg is gőzterővel folyik a munka, hogy időre elkészüljenek a 2014-es Téli Olimpia teljes beruházásával. Bár van néhány projekt, ami némileg csúszik, de összességében jól haladnak a munkálatok, így a jelen állapot szerint a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak nincs miért aggódnia. A létesítmény egy része a száguldó cirkusz futamának rendezéséhez is kapcsolódik, és a két beruházást jelenleg az oroszok a régió fejlesztésére, és a minél kedvezőbb külföldi megítélés kialakítására is használják.
Az orosz társadalom sajátságaiból adódóan, mind a beruházások, mind a rendezvények komoly politikai támogatottságnak örvendenek, és ez egyet jelent a pénzügyi támogatással, annak ellenére is, hogy egyes üzleti körök eleinte nem nézték jó szemmel a Formula-1 megjelenését, elsősorban a hatalmas beruházási összeg, másrészt a hosszadalmas megtérülés okán.
A létesítmények építése párhuzamosan folyik, ami komoly pénzügyi hátteret, és előkészítést feltételez, ám az bizonyos, hogy az aszfaltcsík építése csak az olimpia után kezdődik el. Az orosz pálya számtalan kiegészítő részt is magába foglal, többek között egy gokart komplexumot, ami ifjú autóversenyző tehetségeknek ad majd lehetőséget a bemutatkozásra és a fejlődésre. Az újabb Tilke munkának lesznek ideiglenes részei (hasonlóan az Albert Parkhoz), hiszen félig utcai pályáról van szó. Hogy végül ez a hatalmas, több százmillió dollárra becsült beruházás meddig fogadhatja a száguldó cirkuszt, az még komoly kérdés. Az érdeklődés jelenleg nem túl nagy, és bár az idei évtől a Marussia orosz licenc-szel áll fel a rajtrácsra, ugyanakkor jelenleg úgy tűnik, hogy Vitalij Petrov idén nem lesz ott a mezőnyben, ami jelentősen csökkentheti az amúgy sem nagy érdeklődést. Ez természetesen 2014-ig még sokat változhat, ám az orosz rendezők egyik legfontosabb feladata az építkezés mellet az a komoly marketing munka, amivel az elkövetkező két évben felkeltik az orosz emberek érdeklődését a száguldó cirkusz iránt, és nem utolsó sorban olyan jegyárak kialakítása, amik minél szélesebb rétegek számára elérhetővé teszik a futamot.
 
Az orosz pálya látványtervei:
 
 
 
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória 
 
     

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 japán nagydíj formula1 belga nagydíj usa nagydíj orosz nagydíj f1 es pályák