2012. feb 14.

Rések a pajzson - Legális vagy illegális a Red Bull autójának orrnyílása?

írta: FormaNet
Rések a pajzson - Legális vagy illegális a Red Bull autójának orrnyílása?

A múlt heti autóbemutatóknál nem történt nagy meglepetés, amikor a világbajnok alakulat, a Red Bull Racing idei konstrukciója is lépcsős orrkialakítással mutatkozott be, ám az éles szemű szakemberek az orr rész törésénél hamarosan felfigyeltek egy postaláda-nyílás szerű lyukra. Természetesen rögtön megindultak a találgatások Adrian Newey újabb ötletéről, és arról, hogy vajon legális-e.
 
 
 
A Red Bull a nyílás szerepét illetően azzal hárította el a kérdéseket, hogy az a pilótafülke hűtését biztosító rendszer légbeömlő nyílása, ám a paddockban és a szakértők körében néhányan továbbra sincsenek meggyőződve arról, hogy ez a megfelelő válasz. Egyesek úgy vélik, hogy a nyílás a KERS hűtésére szolgáló légcsatorna része, míg mások az F-csatornához hasonlítják, és úgy gondolják, a nyílásból kiinduló csatorna, a diffúzor irányába folytatódik
 
A Mercedes már tavaly előrukkolt egy, az orr legelején elhelyezett nyílással, ahonnan a levegő az elsőszárnyakra áramlik, növelve a leszorítóerőt, így sokan ehhez a megoldáshoz hasonló elképzelést vélnek Newey ötletében. A tervezőzseni ugyanakkor állítja, hogy az RB8-ason lévő nyílásnak valóban csak annyi a szerepe, hogy biztosítsa a pilótafülke hűtését.
 
"A pilóta hűtőrendszer nyílása hagyományosan az orr legelején helyezkedik el, és valóban a külsőségek kedvéért - mint sok minden mást - ezt is elmozdítottuk, ahogy ez látható is. Azért történt, hogy esztétikusabbá tegyük ezt a törést”- fogalmazott Newey.
 
A magyarázatot illetően kétségek vannak, többek között azért is, mert a közeli képekből jól látható, hogy a bemeneti nyílás középen két csatornára oszlik. A Telegraph egyik múlt heti száma Neweyt idézte, aki úgy fogalmazott, hogy a nyílás elsősorban a hűtést szolgálja, ez azonban következtetni enged arra is, hogy esetleg más funkciója is van.

 
Az Auto Motor und Sport szerint nem teljesen alaptalan az a feltételezés, hogy esetleg valami új (talán nem is teljesen legális) alkalmazásról van szó, hiszen Newey az elmúlt években érdekes alkalmazásokkal (mint a flexibilis szárny vagy fúvott diffúzor) növelte az autók teljesítményét.
Amikor a Newey féle pilótafülke hűtésről, és a levelesbox szerű nyílás esztétikai alkalmazásáról kérdezték egy-, a nevét elhallgatni kívánó rivális csapat mérnökét, a szakember csak mosolygott: "Akkor a pilótáknak vizes lesz a lábuk ha esik az eső."
 
A hűtés bemeneti nyílásáról Jerezben Mark Webbert is kérdezték, és az ausztrál állítólag vigyorogva ennyit mondott: "Jelenleg a lábujjaink egy kicsit hidegek."
 
Hogy a nyílás valójában milyen célokat szolgál, arról egyelőre csak találgatni lehet, egy azonban bizonyos, a Newey ismét olyan valamit talált ki, ami ha legálisnak is bizonyul, ismét komoly beszédtémát ad a száguldó cirkusz résztvevői számára.

  

FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 red bull newey rb8