2012. már 02.

Máris anyagi gondok a még nem is létező Francia Nagydíj körül?

írta: FormaNet
Máris anyagi gondok a még nem is létező Francia Nagydíj körül?

A Formula-1 sok európai helyszínéről nagy általánosságban elmondható, hogy a gazdaságos működést tekintve nagyon borotvaélen táncol, köszönhetően az egyre emelkedő jogdíjaknak. Sok pályát jelenleg is fenyegeti az a gazdasági kényszer, hogy kénytelen kelletlen el kell hagynia a száguldó cirkuszt. Jelenleg a fennmaradásáért küzd a legendás Spa Francorchamps, a Nürburgring, a spanyol pályák, Törökország pedig idén már nem tartozik a futamrendező országok közé. Néhány év óta Franciaország az első olyan európai futamrendező, aki jelezte visszatérési szándékát, ám ehhez még pénzügyi dolgokban is megegyezésre kell jutniuk Bernie Ecclestone-nal.

 
A tárgyalások megkezdődtek, és minden jel szerint a francia kormány nagyon szeretné, ha már 2013-ban futamot rendezhetne a Circuit Paul Ricardon, mégpedig olyan alternatív megoldással, hogy azonos időpontban, de évenkénti váltásban Belgiummal.
 
A pálya Marseille-től 40 kilométerre, északra található, eddig 14 F1-es nagydíjnak adott otthont. Először 1971-ben rendeztek itt futamot, melyet Jackie Stewart nyert meg a Tyrrell-Ford volánja mögött. A pálya egészen 1985-ig felváltva fogadta a száguldó cirkuszt más francia pályákkal, majd 1985-től 1990-ig állandó házigazda volt. A pályán az utolsó F1-es futamgyőztes a hazai közönség előtt versenyző Alain Prost volt, a Ferrari színeiben. A következő évtől már Magny-Cours fogadta a mezőnyt.
 
Az RMC Sport nemrégiben arról értesült, hogy a francia kormány hivatalosan is kérte Bernie Ecclestone-t, hogy küldje el a szerződést, ám a jelentés szerint a szerződés megkötéséhez még egy igen fontos részlet hiányzik, mégpedig a futamrendezés díjának összege.
 
 
A tárgyalásokat igyekszik segíteni a Lotus istálló francia csapatfőnöke, Eric Boullier is, aki személyes ismeretségét is latba vetve szerdán Londonban találkozott Ecclestone-nal, és próbálta kicsit meggyorsítani az egyeztetések ütemét.
 
A dolognak azonban jelenleg van egy kis szépséghibája, mégpedig az, hogy a belga rendezők jelenleg 22,5 millió eurót fizetnek futamonként, ám ezt az összeget már 2013-tól nem hajlandók fizetni, és ezzel a jelentések szerint a francia rendezők sincsenek másként. Az RMC úgy értesült, hogy mindkét pálya maximum 15 millió eurót tud fizetni versenyenként.
 
Hogy végül sikerül-e egyezségre jutni a két pályának a FOM vezérével, még nagy kérdés, ám jelentősen gyengíti tárgyalási pozíciójukat az a tény, hogy az ázsiai pályák igencsak felverték az árakat, az általuk megfizetett 40-45 millió dolláros jogdíjjal, mely összeg euróra átszámolva is több mint duplája annak, amit Belgium és Franciaország fizetni tudna. Ecclestone üzleti érdekei pedig természetesen profitorientáltak, és ezt tavaly az Indiai Nagydíjon sem rejtette véka alá, amikor kijelentette, hogy nem tartja elképzelhetetlennek, hogy Európában pár éven belül csak öt nagydíjat rendezzenek. Az istállóknak ebbe még most ugyan lehet beleszólásuk, de minden bizonnyal az új Concorde egyezmény, melyet idén kell tető alá hozni, már Ecclestone ilyen irányú törekvéseinek is teret enged majd.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

f1 forma1 motorsport belga nagydíj francia nagydíj circuit paul ricardo spa francorchampal