2012. már 08.

20 év után újra női pilóta a király-kategóriában

írta: FormaNet
20 év után újra női pilóta a király-kategóriában

A Marussia F1 Team szerdán délután hivatalosan is megerősítette, hogy 2012-re női tesztpilótát szerződtetett a spanyol Maria de Villota személyében, így pontosan két évtized után újra női pilótát köszönthet a száguldó cirkusz.
 
   
A korábbi Formula-1-es versenyző, Emilio de Villota lánya, Maria de Villota nemrégiben vezethette a Renault R29 kódjelű versenyautóját a franciaországi Paul Ricard versenypályán, így már ekkor elindultak a pletykák, hogy a 32 esztendős spanyol hölgy helyet keres magának a király-kategóriában. Szerdán a Marussia bejelentette érkezését, igaz egyelőre tesztpilóta szerepben. Maria a versenyhétvégéken jelen lesz a csapattal, de majd csak a szezon végén, az Abu Dzabiban rendezett fiatal pilóták tesztjén lesz lehetősége kipróbálni az MR01-est.
 
Maria de Villota: "Nagyon boldog vagyok, hogy csatlakozhatom a Marussia F1 Team tesztpilóta programjához. Fantasztikus lehetőség számomra, hogy szorosan együttműködhetek egy a Formula-1-es csapattal, és karrierem szempontjából fontos tapasztalatokat gyűjthetek, beleértve, hogy vezethetem majd az autót is, az abu dzabi fiatal pilóták tesztjén. A pályák mellett is csatlakozom majd a csapathoz, ezért már alig várom, a jövő hét végét, hogy együtt dolgozhassunk. Mindez segíti azon törekvéseimet, hogy felkerüljek a Formula-1-be.”

 
A Formula-1 eddigi bő hat évtizede alatt mindössze öt női versenyző fordult meg a szériában. Az első hölgy Maria-Teresa de Filippis, aki 1958-ban írta be magát a széria történelmébe, mint első női versenyző. Először a Monacói Nagydíjon próbálta kvalifikálni magát, ekkor még sikertelenül, de a Belga Nagydíjon már a rajtrácson állhatott. A futamon a tizedik helyen ért célba Maseratijával, bár hozzá kell tenni, összesen tízen fejezték be a versenyt. Ezen kívül még két versenyen állt rajthoz a szezonban (Portugál és Olasz Nagydíj) de az autó meghibásodása miatt egyik alkalommal sem látta meg a kockás zászlót. Az 1926-os születésű Maria Teresa még ma is él, és Sir Stirling Moss-hoz hasonlóan még mesélheti a nagy Juan Manuel Fangióhoz kötődő személyes élményeit, aki egyszer azt mondta neki: "Túl gyorsan mész, és túl sokat kockáztatsz.”

A következő női pilóta szintén olasz nemzetiségű és nem mellesleg eddig a legeredményesebb nő a Formula-1-ben. Ő Lella Lombardi, akinek egész életében egyvalami volt a célja, mégpedig feljutni a király-kategóriába. Ez az 1975-ös Dél- Afrikai Nagydíjon sikerült neki először a March Ford Cosworth-szal, de 23 kör után motorprobléma miatt kiesett. Még ugyanebben az évben viszont beírta magát az F1-es történelemkönyvekbe azzal, hogy a Spanyol Nagydíjon pontot szerzett. Igaz, csak fél pontot, mert a több mint 70 körös verseny egy nagy baleset miatt mindössze 29 körig tartott, így a pontszerző helyeken befutó pilóták csak a pontok felét kapták meg. A leintéskor a 26 fős mezőnyből már csak nyolc autó volt versenyben, köztük a hatodik helyen álló Lombardi, aki így elsőként, és mindmáig utolsóként szerzett pontot női pilótaként a Formula-1-ben. Ezután már nem sok lehetőséget kapott, ami karrierének végét jelentette.
 

A '70-es évek második felében a brit Divina Galica többször is próbálta kvalifikálni magát egy-egy nagydíjra, majd 1980-ban a dél-afrikai Desiré Wilson a Williams FW07-tel a Brit Nagydíj hétvégéjén kapott lehetőséget, de a rajtrácsig egyikük sem tudta felküzdeni magát. Mint ahogy Giovanna Amati sem, aki mindezidáig az utolsó női pilóta, aki versenyhétvégén Formula-1-es autót vezethetett.

Az 1962-es születésű olasz hölgy külsőleg igen, de teljesítményben már kevésbé volt kimagasló. Az 1992-es szezonban a Brabham csapatnál az első három nagydíjon kapott lehetőséget, de egyik alkalommal sem sikerült kvalifikálnia magát a futamra. Érdekesség, sikertelen próbálkozásai után, a Spanyol Nagydíjtól már egy fiatal brit tehetség vette át a helyét, aki nem más volt, mint a későbbi világbajnok Damon Hill.  

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 formula 1 marussia női pilóta maria de vilota