2012. már 10.

A Red Bull egyáltalán nem bánta meg a FOTA-ból való kilépést

írta: FormaNet
A Red Bull egyáltalán nem bánta meg a FOTA-ból való kilépést

A Formula-1 idei szezonjának pályán kívül zajló egyik legfontosabb eseménysorozata lesz az év végén lejáró Concorde egyezmény újratárgyalása, mely megállapodás hivatott rögzíteni a száguldó cirkusz pénzügyi és jogi viszonyait. Az istállók számára kiemelten fontos lenne az egységes álláspont és fellépés, ám tavaly év végén a csapatok érdekvédelmi szövetsége, a FOTA jelentős erőt veszített négy csapat kilépésével. A Red Bull csapatfőnöke Christian Horner ugyanakkor elmondta, egyáltalán nem bánták meg, hogy elhagyták a szövetséget.

 
A kilépésekkel kapcsolatban a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn nemrégiben elmondta, a döntés szűklátkörűségre vall, és a későbbiekben mind a csapatok, mind az egész Formula-1 megbánhatja. Christian Horner azonban a napokban Brawn véleményére reagálva elmondta, hogy nem bánták meg a döntést.
"Valóban nem. Úgy gondolom, a FOTA legnagyobb problémája, hogy a céljai zavarossá váltak, és szóba kerültek olyan kérdések is, melyek már túlmutatnak a hatáskörén. Ezért döntöttünk úgy, hogy kilépünk a FOTA-ból egy időre, de a jövőre nézve a legjobbakat kívánjuk nekik. Nagyon elégedettek vagyunk a döntésünkkel, és inkább saját kezünkbe vesszük a sorsunk irányítását, mint részei legyünk a FOTA-nak ezekben az időkben.”
 
A FOTA 2008-ban alakult, és egyértelmű célja a csapatok egységes fellépése mind az FIA-val, mind a Bernie Ecclestone által vezetett FOM-mal folytatott tárgyalásokon. Az egyik legjelentősebb csatáját éppen a költségcsökkentéssel kapcsolatosan vívta, ám a későbbiekben éppen ennek a megállapodásnak, az RRA-nak köszönhetően hagyta el négy alakulat is a szövetséget, miután nem sikerült a folytatás, és a távlati elképzelések tekintetében megegyezni.
 
2009-ben az akkor még Max Mosley által vezetett FIA olyan új szabályok bevezetését tervezte – többek között a költségplafon is ilyen volt – ami a FOTA egységes fellépése miatt végül meghiúsult (szakadár széria indításával fenyegettek) így az FIA meghátrálásra kényszerült). A Concorde egyezmény aláírása az egységes fellépésnek köszönhetően végül megtörtént, ám akkor Max Mosley egyik feltétele volt, az RRA (költség és forráscsökkentő megállapodás) aláírása, ami egyébként az istálló által önként vállalt, és valójában sem szabályokban, sem a Concorde egyezményben nem rögzített egyezség.
 
Horner ennek kapcsán úgy gondolja, hogy éppen a költségcsökkentési megállapodáson keresztül az elmúlt években a FOTA túlzottan nagy befolyásra tett szert az autók versenyképessége kapcsán, és ez már nem tükrözte minden istálló egységes szándékát.
 
„Nyilvánvaló, hogy a csapatok versenyképessége tekintetében nagyon nehéz egységes álláspontra jutni. Szóval majdnem teljesen elkerülhetetlen volt, hogy amikor a FOTA ezekbe a dolgokba is szeretett volna beleszólni, és direkt irányítással befolyásolni a versenyképességet, az komoly vitákat szült."
 
A jelenlegi Concorde egyezmény rövidesen lejár, így a tárgyalások a csapatok és a FOM között már év közben elkezdődnek. Horrnert arról is megkérdezték, hogy nem lenne-e jobb a csapatok tárgyalási pozíciója, ha egységesen lépnének fel Bernie Ecclestone-nal szemben. A Red Bull csapatfőnökének erről a következő volt a véleménye: ”Ezt kétféle nézőpontból is megközelíthetjük. Az én véleményem az, hogy nagyon nehéz egy teljesen egységes álláspont, hiszen még csapaton belül is eltérő az emberek véleménye.”
 
 
A Red Bull tehát a jelek szerint nem szándékozik csatalakozni a FOTA-ban maradt hét alakulathoz a Concorde tárgyalások kapcsán, ami jelentős segítség lehet Ecclestone számára. Még januárban olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint a Ferrari és a Red Bull már részben meg is egyezett a FOM vezérével, ami tovább nehezítheti a szövetségben maradt alakulatok megegyezésének esélyeit, mivel ezen alakulatok legfontosabb célja a minél nagyobb részesedés megszerzése (eddig 47%, ám szeretnék 75%-ra növelni) a Formula-1 bevételeiből. Ezt az álláspontot egyébként először, és leghangosabban a Ferrari vetette fel, mely csapat szintén elhagyta a szövetséget 2011 év végén.
 
 
Szöveg: Formanet, Varga Viktória
 

Szólj hozzá

f1 forma1 red bull fota ross brawn christian horner concorde megállapodás