2012. már 11.

Merre tovább Ferrari? - Avagy ki lesz jövőre Alonso csapattársa

írta: FormaNet
Merre tovább Ferrari? -  Avagy ki lesz jövőre Alonso csapattársa

 A legtöbb sportban van olyan csapat, amely a legtöbb résztvevő álma, ahol a legtöbb versenyző versenyezni szeretne, és azt tartaná pályafutása csúcsának. A Formula-1-ben szinte minden fiatal pilóta álma, hogy egyszer a Ferrarinál versenyezhessen. A Scuderia Ferrari a kezdetek óta a széria része, a maranellói alakulat minden idők legeredményesebb csapata, mára legendává vált. Sok ambiciózus pilóta szeretne felkerülni arra a listára, ahol olyan nevek szerepelnek többek között, mint Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, vagy éppen Michael Schumacher. Az ágaskodó lovacska talán most útkereszteződéshez érkezett.

 
Legalábbis abból a szempontból mindenképpen, hogy a jövőt milyen pilótapárossal folytassa. Fernando Alonsónak hosszú távú szerződése van az istállóval, ám egyre több találgatás lát napvilágot abban a tekintetben, hogy ki lehet a spanyol csapattársa a jövőben. Alonso jelenléte némiképpen kényszerpályára tette az istállót a csapattárs kiválasztásával kapcsolatban.
 
Jelenlegi társáról, Felipe Massáról 2009-es fejsérülése óta (sőt már előtte is) számtalan elképzelés született, hogy meddig maradhat még az alakulatnál, és egyre valószínűbbnek látszik, hogy az idei év lehet az utolsó szezonja, hacsak valami hatalmas teljesítménnyel nem rukkol elő, amire sajnos nem sokan látnak esélyt. A tavalyi év után nem kell azon csodálkozni, ha a Ferrari komolyan elkezdte keresni Massa lehetséges utódját, és az emocionális felhangokat félretéve be kell látni, hogy ez teljesen logikus, és kiszámítható lépés a legendás alakulattól. A nagy kérdés azonban az, hogy ki lehetne a csapat szempontjából is a legmegfelelőbb csapattársa Fernando Alonsónak? A kérdés ugyanis sokkal bonyolultabb annál, mint annak hangoztatása, hogy Felipe Massának mennie kell.
 
A Ferrari utolsó világbajnoki címét a konstruktőrök versenyében még 2008-ban szerezte, és azóta évről évre egyre nagyobb a külső nyomás az istállón, mind a tulajdonosok, mind a szurkolók, mind pedig az olasz közvélemény felől. A Ferrari nagy dilemmája az, hogy Alonso mellé akarnak-e egy hasonló kvalitásokkal bíró csapattársat, ami vitathatatlanul sokat segítene abban, hogy megnyerjék a konstruktőri címet, de csapaton belül könnyedén felboríthatja a jelenlegi harmóniát, melynek legfontosabb része, Alonso elsősége, és kiemelt helyzete. Vagy egyszerűen egy olyan tehetséges segítő kellene, aki hozza a Massánál jobb eredményeket, de szerepe legfőképpen Alonso támogatásából állna, ahogy ez történt a Schumacher érában.
 
Az egyik lehetséges jelölt a tavaly rallybalesetben megsérült Robert Kubica, akinek az állapotáról a mai napig is ellentmondásos hírek érkeznek. Kubicát már balesete előtt is hírbe hozták a maranellói csapattal, és a lengyelről köztudott, hogy jó barátság fűzi Alonsóhoz, ám az vitathatatlan, hogy ez a viszony viszonylag hamar feszültségektől lehet terhes, ha a két pilóta egy csapatban versenyezne. Kubicának 2011 végén megszűnt a szerződése a Lotussal, így most nagyon úgy tűnik, ez lenne számára az egyetlen lehetséges visszatérés az F1-be. A Ferrari is örülne Kubica érkezésének, és a találgatások szerint Kubica tesztlehetőséget is kap idén a csapattól, ha sérülései, illetve azok gyógyulása ezt lehetővé teszik számára.
 
Kubica szerződtetése több szempontból is nagy kockázatot jelenthet a Ferrari számára. A lengyel tehetsége a balesete előtt teljesen nyilvánvaló volt, azt azonban senki sem tudhatja, hogy valaha is lehet-e ugyan az a pilóta, aki a baleset előtt volt. Nem tudható, hogy a keze, a reflexek mennyire jönnek rendbe, illetve a balesetnek milyen hosszú távú mentális hatásai lehetnek. Felipe Massa lehet erre jó példa, mert bár tagadja a brazil pilóta, de balesete óta már nem azt a versenyzőt látjuk a pályán versenyezni, akit annak előtte. Nagyon jó lenne látni a visszatérő Robert Kubicát, de nála is meg van az esélye annak, hogy egykori formája már a múlté.
 
Kérdés, hogy a Ferrarinál szánnának-e Kubica visszarázódására, és a visszatérése utáni küszködésére elegendő időt és türelmet, hiszen a csapaton belül is van olyan ember, aki éppen ilyen okok miatt szeretné minél hamarabb Massát valaki mással felcserélni.
 
Az előző évben számtalan, jelenleg is a rajtrácson lévő pilótát is hírbe hoztak a Ferrarival. Szóba került Mark Webber, Jenson Button, és Nico Rosberg neve is. Webber és Button is beszélt egykor arról, hogy szívesen versenyezne a legendás istállónál, és egyes értesülések szerint Rosberg a nyári szünetben látogatást is tett a maranellói gyárban.
 
Webber és Button is a Formula-1 legtapasztaltabb pilótái közé tartozik, és míg a találgatások Webber kapcsán többször is a visszavonulásáról szólnak, addig Buttonnak azóta újabb, több évre szóló, sőt talán az F1-en is túlmutató szerződése van a McLarennel. Rosberg pedig szintén komoly elkötelezettséggel bír a Mercedes irányába. Pedig igen bölcs dolog lenne a Ferrari részéről egy olyan tehetséges pilótát szerződtetni, aki a képességei ellenére még mindig keresi az első futamgyőzelmét, amit 2006 óta nem sikerült megszereznie.
 
A top pilóták között van két másik jelölt is, mégpedig Sebastian Vettel és Lewis Hamilton. Vettel egyértelműen elmondta, hogy egykor majd szívesen lenne a Ferrari pilótája. Ennek emocionális okai vannak, hiszen úgy nőtt fel, hogy gyermekkorának hősét, Schumachert a Ferrariban látta versenyezni, ahol pályafutás csúcsán volt évekig, ez pedig mély nyomot hagyott benne. A kétszeres világbajnoknak 2014-ig van szerződése jelenlegi csapatával, a Red Bullal, és még nagyon fiatal ahhoz, hogy a későbbiekben ne vegyen fontolóra egy Ferraritól érkező ajánlatot.
 
Hamilton jövője is igen bizonytalan a McLarennél, sőt nemrégiben Bernie Ecclestone azon véleményének adott hangot, hogy 2008 világbajnoka (aki egy igen nehéz időszakon van túl a wokingi alakulattal) az év végén, szerződése lejárta után elhagyja az istállót. Lewis számára az egyik lehetséges alternatíva, hogy szerződjön a Ferrarival, ahol Alonsónak 2016-ig van szerződése. Ha azonban visszaemlékszünk a két pilóta együtt töltött 2007-es évére, akkor kijelenthetjük, hogy erre nem sok esély van.
 
A Ferrari számára egy top versenyző szerződtetése is nagy kockázatot jelentene, hiszen egy ilyen csapattárs komoly hatással lehet az alakulat jelenlegi első számú pilótájára, és annak munkájára is. Ha egy ilyen csapattárs rendszeresen megszorongatná vagy legyőzné Alonsót, az minden bizonnyal elhidegítené a Ferraritól a spanyolt, aki jelenleg is a rajtrács egyik legjobb pilótája. Ez szintén nem állhat a maranellóiak érdekében.
 
Ezek alapján a Ferrari számára talán az lenne a legjobb döntés, ha sikerülne egy fiatal, tehetséges pilótát szerződtetni, aki képes hathatósan is támogatni Alonsót a munkájában. Talán ez is lehet az oka annak, hogy a Ferrari az elmúlt években hozzákezdett junior felkészítési programjához, és már van is két jelölt akik érdemesek lehetnek arra, hogy versenyzőként megfelelően képviseljék az alakulat érdekeit, és támogassák céljait.
 
Az egyik ilyen pilóta a Sauber versenyzője, Sergio Pérez. A 22 éves mexikói tavalyi bemutatkozó évében sokakat lenyűgözött gyorsaságával, és többen nagy csodálattal adóztak annak, ahogyan a monacói balesete után röviddel visszatért a pályára. Jelenleg még nehéz lenne megítélni, hogy valójában mennyire jó, és mennyi potenciál van benne, de néhányan azt jósolják, hogy Pérez akár már jövőre a Ferrarinál találhatja magát.
 
 
A másik jelölt Jules Bianchi lehet, aki az idei évben még nincs versenyzői pozícióban at F1-ben. Jelenleg Bianchi a Force India tartalékja, és tudásáról, gyorsaságáról idén a pénteki szabadedzéseken kaphatunk majd képet. Az elmúlt két év mindenesetre kissé döcögősre sikeredet a GP2-ben (előtte kisebb kategóriákban azért jelentős sikereket ért el), ezek után magát a franciát is meglepte, hogy a Ferrari szerződtette a junior programjába. Bianchival a Ferrari szintén hatalmas kockázatot vállalna, hiszen az idei évben általa megszerezhető tapasztalan nagyon kevés egy versenyzői üléshez, főleg ha az a csapat a legendás Ferrari.
 
 
Bárkivel is ír alá 2013-ra a Ferrari (avagy megtartja Massát), az bizonyos, hogy vegyes reakciókat fog kiváltani a szurkolókból. Az is biztos, hogy bármikor is kerül szóba a Ferrarinál egy új pilóta szerződtetése, az különös izgalmat vált ki a Tifosinál, akik most is nagyon remélik, hogy szeretet csapatuk a lehető legjobb döntést hozza majd ebben a rendkívül nehéz helyzetben. Hasonlóan fontos kérdés azonban az is, hogy Luca di Montezemolo a pilótakérdésnek az eldöntést év végén vajon ismét Stefano Domenicalira bízza-e, vagy az ügyben akkor már más lesz az illetékes...
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
                 

Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 fernando alonso felipe massa jules bianchi segio perez