2012. már 28.

A nagy konspiráció - Concorde egyezmény maláj módra (1. rész)

írta: FormaNet
A nagy konspiráció - Concorde egyezmény maláj módra (1. rész)

A malajziai versenyhétvége nem csak a pályán, de azon kívül is okozott meglepetéseket a száguldó cirkusz szereplőinek, és a szurkolóknak egyaránt. A színfalak mögött zajló legfontosabb történés az volt, amikor az F1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone bejelentette, hogy a csapatok nagy részével sikerült megállapodásra jutni az új Concorde egyezményt illetően. A világ Formula-1-gyel foglalkozó sajtója erről már akkor úgy írt, hogy aláírták a megállapodást. Ez azonban koránt sem így van, a Concorde ennél sokkal bonyolultabb dokumentum, így Ecclestone bejelentése is csupán a taktika része volt.

 
 
Röviden a Concorde egyezményről
 
A megállapodás első formáját 1981-ben írták alá, (a párizsi Concorde téri FISA székházban) a FOCA-FISA háborút lezáró egyezményként, ezzel megszületett az F1 első keretszerződése, mely szabályozza a pénzügyi és jogi vonatkozásokat, illetve (ami akkor Bernie Ecclestone számára a legfontosabb volt) jogi garanciával és pénzügyi következményekkel állja útját annak, hogy a csapatok bojkottálhassák a versenyeket. Ez Ecclestone számára garantálta a futamokat, ezzel a jogdíjak és akkor még elsősorban a televíziós közvetítések bevételét. Az egyezmény tehát nem csupán pénzügyi megállapodás, mára számtalan jogi vonatkozását is rögzíti a száguldó cirkusznak.
 
A jelenleg érvényes megállapodás
 
Az év végén lejáró megállapodás aláírása 2004-2006-ban egy hibrid megállapodással indult, sőt egészen 2008-ig voltak alakulatok, melyek nem írták alá az egyezményt, csupán hallgatólagosan vették tudomásul annak megállapításait. 2008-ban megalakult (az Ecclestone által alapítása pillanatától támadott érdekvédelmi szövetség) a FOTA, amely működése során egységbe tömörítette az istállókat, és végül 2009-ben megszületett a jelenleg érvényben lévő egyezmény. Ehhez az egyezményhez kapcsolódik (bár nem része) a költségcsökkentési megállapodás is (RRA), mely az FIA akkori elnökének, Max Mosley-nak volt feltétele, hogy az FIA által is aláírják az egyezményt. A 2009-es év az F1 egyik legnagyobb botrányáról maradt emlékezetes, mivel Mosley költségsapka bevezetésének ötlete majdnem a széria szakadásához vezetett. A szerződés jelenlegi formája ilyen körülmények között született meg, és a legjelentősebb pénzügyi vonatkozása az, hogy a Formula-1 bevételeiből az istállók mindössze 47 százalékban részesülnek. Érthető, hogy az alakulatok szinte az aláírás pillanatában támadták is az egyezséget, és 75 százalékot követeltek, aminek elérésére az idei évben lenne lehetőség, az új Concorde megállapodás aláírásakor. A leghangosabban a Ferrari követelte a nagyobb részesedést.
 
A FOTA szakadása
 
A tavalyi év Ecclestone számára meghozta a sikert abban a tekintetben, hogy a költségcsökkentési megállapodás kapcsán megbomlott a FOTA egysége, miután két meghatározó alakulat, a Ferrari és a Red Bull kilépett a szervezetből, magukkal húzva a Toro Rossót, és a Saubert. A két topcsapat döntését minden bizonnyal külső tényezők is segíthették, akár kedvező ígéretekkel is, hiszen ezzel jelentősen leegyszerűsödött Bernie Ecclestone dolga, és az új Concorde kapcsán nagyban erősödött tárgyalási pozíciója a többi csapattal. Az időzítés tehát nem lehetett véletlen, sőt januárban olyan hírek is napvilágot láttak, melyek szerint a két nagycsapatnak sikerült szinte mindenben megállapodnia Ecclestone-nal.
 
A jelenlegi helyzet előzményei
 
Az ausztrál versenyhétvégén bombaként robbant a hír, mely szerint a Red Bull és a Ferrari részesedést szerezhet a CVC részvényekből, és ezzel jelentős befolyása lehet a két topcsapatnak nem csupán a sport gazdasági ügyeire, de úgy általában az egész sportpolitikára. Az alku szereplői a hírt nem erősítették meg, de nem is cáfolták, az egészet inkább csak lebegtették, és fél információkkal igyekeztek elhárítani a kérdéseket. Az ausztrál paddockból vasárnap olyan hírek érkeztek, hogy a csapatok nagy része igen dühösen hagyta el Melbourne-t.
 
Mi történt Sepangban?
 
A világsajtó F1-es oldalai szalagcímmel tudatták az olvasókkal Bernie Ecclestone malajziai bejelentését, mely szerint a csapatok többségével megszületett a megállapodás az új Concorde egyezményről, sőt sok újság, és internetes oldal már egyenesen arról számolt be, hogy alá is írták a megállapodást. Ecclestone a hír hitelességét azzal is növelte, hogy a két korábban a FOTA-ból kilépő csapat, a Ferrari és a Red Bull mellett a McLarent is a megállapodásban résztvevő alakulatok között említette, melynek éppen az ad jelentőséget, hogy az istállók egységét képviselő FOTA-nak a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh az elnöke. A bejelentés Ecclestone taktikai érzékét jól tükrözi, hiszen ezek után a többi istállónak sem nagyon maradna választása. Csakhogy a dolog így nem teljesen igaz, sőt a megállapodás még mindig igen messze van az aláírástól, már ami a FOTA-ban maradt alakulatokat illeti.

 
A reakciók
 
Adam Cooper F1 szakíró szerint a bejelentés komoly kavarodást, értetlenséget és érdeklődést keltett a sepangi paddockban, különösen azért, mert a McLaren is szerepelt az egyezménnyel kapcsolatban, a FOTA-ból kilépő istállók mellett. Az istállók csapatfőnökei fontosnak tartották azonnal kijelenteni, hogy semmiféle megállapodás nem születetett, jelenleg is tárgyalások folynak.
 
 - A McLaren
 
A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh azonban konkrétumokat is mondott, és némileg meglepő módon a megállapodás mellett érvelt, jelezve a többi istálló felé, hogy ez lehet a helyes út, az F1 jövője tekintetében.
 
„Megteremtettünk egy konstruktív párbeszédet, ami nem volt meg közöttünk még néhány hete sem. Azt gondolom, Bernie egy pozitív üzenetet szeretne eljuttatni az F1-hez. És az a tény, hogy jelenleg nincs arra kilátás, hogy háború törjön ki, az eléggé pozitív üzenet. Pozitív továbbá, hogy van két erős bajnokságunk (  konstruktőri és az egyéni bajnokság), és ezáltal nagyon jó szórakozást nyújtunk, ami nagyon sokat számít. Megpróbáltuk sokat támadni a költségeket a Formula1-ben, és még mindig sokat dolgozunk ezen, és azt hiszem, hogy még mindig van számtalan olyan csapat, akiknek nincs életképes hosszú távú üzleti modellje. Szeretnénk továbbra is együttműködni, hogy biztosíthassuk az F1-es csapatok többsége számára a fenntartható üzleti modellt” - nyilatkozta Martin Whitmars.
 
A FOTA elnökének nyilatkozata nem jelent konkrét megállapodást, mindössze a tárgyalások szorosabbra fűzését, esetleg egy jó irányt, ám a megegyezéshez még vélhetően igen sok pontban meg kell állapodni. Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy a McLaren erős embere, Ron Dennis pontosan a Concorde egyezmény kapcsán évekkel ezelőtt úgy fogalmazott, hogy: ”Bernie ellopta tőlünk a Formula-1-et.” A wokingi gárdánál minden bizonnyal Dennisnek is lesz beleszólása az aláírásba, így a McLaren jelenleg inkább csak arra ösztökéli a többi alakulatot, hogy minél hamarabb kezdjék el a tárgyalásokat, hiszen a sport jövője a tét.
 
Folyt köv. ( A folytatásban: Mercedes, Williams, közép- és kis csapatok illetve az FIA reakciói)
 
 
FormaNet, Varga Viktória
 

Szólj hozzá

ferrari f1 mclaren forma1 red bull maláj nagydíj bernie ecclestone fota fom concorde egyezmény