2012. máj 14.

F1 Maldonado győzelme siker a pilótának, a csapatnak, a sportnak, és a Pirellinek

írta: FormaNet
F1 Maldonado győzelme siker a pilótának, a csapatnak, a sportnak, és a Pirellinek

Pastor Maldonado Spanyol Nagydíjon aratott futamgyőzelme hatalmas siker, mind a pilótának, mind a 2004 óta nyeretlen Williams F1 Teamnek, de nyugodtan kijelenthetjük, siker az egész száguldó cirkusz számára is, hiszen ez az eredmény is igazolja, hogy a szabálymódosítások jó irányba mozdították el a sportot. Nem szabad megfeledkezni a Pirelliről sem, hiszen az olasz gumigyártónak is elévülhetetlen szerepe van abban, hogy vasárnap Barcelonában egy rendkívül izgalmas, szórakoztató, és nem mellesleg nagy meglepetéssel végződő futamot láthattunk.

 
 
A Pirelli abroncsok miatt az istállók a legkülönfélébb gumistratégiákkal próbáltak minél eredményesebb versenyt futni, és a taktikának döntő jelentősége volt abban, hogy a venezuelai pilóta a csúcsra érjen a Circuit de Catalunyán.
 
Péntek délután még senki sem fogadott volna nagy pénzben arra, hogy a Williams nyolc év után (és nem utolsósorban a tavalyi eredmények alapján) futamgyőzelemre lehet esélyes. Az időmérőt követően, különösen Hamilton büntetése miatt már inkább dobogóesélyesnek tartották a 26 éves pilótát, ám a győzelemre csak nagyon kevesen gondoltak.
 
Sokan az eredmény tükrében ismét elővehetik azt a Michael Schumacher által is mostanában többször emlegetett sztereotípiát, mely szerint elég nagy baj, hogy a gumik ekkora hatással vannak a versenyekre, ám ha eltekintenek attól, hogy éppen kinek szurkolnak, és csak az F1 iránti rajongásukat veszik figyelembe, akkor elmondhatják, hogy az elmúlt évek legizgalmasabb F1-es szezonjának lehetünk tanúi.
 
A gumikérdésről David Coulthard a barcelonai verseny előtt így vélekedett.
 
"Hamis versenyzés. Mostanában hallom ezt a kifejezést mindenfelé, annak meghatározására, hogy mi folyik a Formula-1-ben, annak eredményeként, hogy a Pirelli által hozott gumik a hőmérsékletre drámaian érzékenyek. Én magam ezt nem így látom. Nézzünk csak vissza, hogy sok embernek mi volt a gondolata az F1 aranykoráról, a nyolcvanas évekről. Hamis verseny volt az, amikor az egyik srác turbót használt, hogy előrébb kerüljön riválisánál? Természetesen nem, akkor ez volt a játék része. Ami most van, az némileg hasonló. A gumikezelés képessége akkor és most is, és bármikor elválasztja a jót a kiválótól. Nem hogy nem hamis, de izgalmakat ad a szurkolók számára.”
 
A katalán pálya köztudottan igencsak igénybe veszi az abroncsokat, a Pirelli pedig ebbe még egy csavart is tett, nem közvetlenül az egymást követő keverékeket szállította az istállóknak, hanem egy fokozatot kihagyva a kemény és a lány abroncsok álltak az alakulatok rendelkezésére. Ez azt jelentette, hogy a két keverék között a nagyjából 0,8 másodperces különbség helyett 1.5 másodperc volt, a köridők tekintetében.
 
A viszonylag hűvös körülmények – 23 fokos levegő és 32 fokos aszfalt – ellenére a csapatok nagy része a versenyen az ezüst jelölésű kemény keveréket részesítette előnyben, míg az időmérőn a sárga jelzésű lány gumikon futottak gyorsköröket.
 
Pastor Maldonado győzelmének kulcsa a jó időben történő kerékcsere volt. A második boxkiállást két körrel hamarabb hajtották végre az akkor még élen álló Alonsónál, ezért az új, kemény keverékek néhány gyors kört tettek lehetővé a venezuelainak, ami elég volt ahhoz, hogy Alonso 26. körben történt boxkiállasa után másodikként térjen vissza a pályára. Ezután csak kontrolálnia kellet előnyét a három kiállásos stratégia alapján. Az utolsó, harmadik kerékcserénél szintén mindkét pilóta kemény keveréket tett fel, Maldonado ezen a szetten 25 kört teljesített, így végül 3,1 másodperces előnnyel ért célba spanyol riválisa előtt.
 
A két versenyző teljesen azonos taktikával versenyzett, lágy gumikon kezdtek, és azután három szett kemény keveréket használtak el a versenyen. Ezzel szemben a harmadikként célba érő Kimi Räikkönen egészen más taktikán volt. A futam első részében két szett opciós gumit használt el, majd ezt követően váltott a kemény keverékekre. Kimi utolsó kerékcseréje előtt 20 másodperces hátrányban volt az élen haladóktól, ám neki az utolsó szett kemény keveréken csak 18 kört kellett megtennie, így ha nem is sikerült befognia az élmenőket, de a futam végére Alonsót nagyon megközelítette, köszönhetően a jobb állapotban lévő abroncsoknak.
 
A pole-jától megfosztott, és a rajtrács végéről rajtoló Lewis Hamilton is nagyot versenyzett. A mezőnyben egyedüliként a két kiállásos taktikát alkalmazta, ezzel kb. 20-22 másodpercet spórolt a futam alatt. Ez a taktika is működött, hiszen a brit pilóta a rajtrács végéről egészen a nyolcadik helyig küzdötte fel magát.
 
Az öt futamon, öt különböző pilóta és csapat győzelme miatt, az idei szezonkezdés 1983 óta a legizgalmasabb, és legszorosabb bajnokság kezdet, Maldonado győzelme pedig szintén az 1983-as évet idézi fel, ugyanis akkor történ utoljára, hogy venezuelai pilóta, a legendás Johnny Cecotto pontot szerzett a száguldó cirkuszban, a Nyugat-Amerikai Nagydíjon, Long Beach-en megszerzett hatodik helyével. Maldonado az ország első nagydíj győztese.
 
 
A versenyt követően a Pirelli motorsport igazgatója Paul Hembery úgy vélte, a gumik ismét jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy egy izgalmas, és igazán szórakoztató versenyt láthattunk.
 
„Pastor Maldonado indult az élről, míg Lewis Hamilton a legvégéről, és az ilyen mindig magával ragadóvá teszi a versenyt, köszönhetően a gumistratégiának is, ami bizonyára hozzájárult ehhez. Maldonado és a Williams gyors volt a pénteki szabadedzésektől kezdve, és a legegyenletesebben használták mindkét keveréket az egész hétvégén. Az utolsó 10 körben fantasztikus csata volt közte és Alonso között, és volt, hogy kevesebb mint egy másodperc volt a különbség, hasonló stratégia mellett. Mindkét pilóta tökéletes gumikezelést mutatott be annak érdekében, hogy ne kerüljenek hátrányba, és mindezt úgy, hogy közben keményen küzdöttek a győzelemért. A gumik hozzájárultak ehhez a rendkívül szórakoztató és kiélezett versenyhez, és mi, mint hivatalos szállítók minden esetben követjük azt, amit a csapatok vagy a promóter megkíván, és a fejlesztéseink jövőbeli iránya is az, amit elvárnak tőlünk. Hisszük, hogy a sport számára fantasztikus, hogy az eddigi öt versenyen öt különböző versenyző és autó nyert, különösen azután, hogy Pastor Maldonado és a Williams jól megérdemelt győzelmét láthattuk ma itt” – nyilatkozta a Pirelli motorsport igazgatója a Spanyol Nagydíj után.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

Szólj hozzá

f1 pirelli williams forma1 pastor maldonado 2012 spanyol nagydíj f1 gumitaktika