2012. máj 22.

F1 Toleman-Lotus idővonal - Monacóban 500. futamára készül az enstone-i csapat

írta: FormaNet
F1 Toleman-Lotus idővonal - Monacóban 500. futamára készül az enstone-i csapat

Az idén már Lotus F1 Team néven induló alakulat Monacóban 500. versenyére készül. Az 1981-es debütálás óta a csapat számtalan tulajdonos- és névváltoztatáson eset keresztül, ezért most végigmegyünk ezen a történelmi idővonalon, illetve néhány monacói sikeren az enstone-i gárda múltjából.

 
 
A Tolleman Hart az 1981-es szezon 4. nagydíján, San Marinóban debütált a szériában, ám versenyzői sokáig nem tudták kvalifikálni magukat a futamokra. Az első nagydíj ahol végre felsorakoztak a rajtrácsra, az a 13. nagydíj volt, Monzában. A brit kiscsapat az 1985-ös Ausztrál Nagydíjig összesen 57 nagydíjon vett részt,  legjobb eredményét Ayrton Senna érte el éppen Monacóban, amikor a 13. helyről rajtolva végül másodikként ért célba a mclarenes Alain Prost mögött, és a verseny leggyorsabb körét is megfutotta.
 
1985-ben a Toleman főszponzora, a Benetton felvásárolta a csapatot, és a székhely átkerült Enstone-ba. A Benetton az 1986-os évadnyitó Brazil Nagydíjtól egészen a 2001-es Japán Nagydíjjal bezárólag összesen 260 F1-es nagydíjon vett részt, és Michael Schumacherrel két világbajnoki címet ünnepelhetett 1994-ben és 1995-ben.
 
A következő korszak már a Renault jegyében telt: a 2002-es Ausztrál Nagydíjtól  egészen a tavalyi  Brazil Nagydíjig összességében 177 nagydíjon szerepelt. (1977-1985-ig volt a Renault-nak csapata a szériában, ám a jelenlegi istállónak, melyet 2002-ben a Benettontól vásárolt fel a Renault, jogfolytonosság tekintetében ehhez nincs köze) A legsikeresebb szezon 2005 és 2006 volt, amikor Fernando Alonso vb címet szerzett a kék-sárga Renault-val.
 
A Renault idén már csak motorszállítóként vállal szerepet a szériában, így a névadó szponzor, a Group Lotus nevével fémjelzett Lotus F1 Team viszi tovább az istálló történelmét…
 
 Emlékezetes monacói statisztikák a csapat történelméből:
 
- A Toleman 1981-ben érkezett első Monacói Nagydíjára a brit Derek Warwickkal és Brian Hentonnal a volánnál. Végül egyik pilóta sem tudta kvalifikálni magát a 76 körös versenyre.
 
- Az első monacói győzelemre 1994-ig kellett várni. Ekkor már a Benetton német pilótája,  Michael Schumacher vezette győzelemre csapatát, majd 1995-ben ismételni tudott a Hercegségben. Ezt követően 2004-ben Jarno Trulli már a Renault színeiben megszerezte F1-es pályafutásának első - és egyben utolsó-  futamgyőzelmét, majd 2006-ban szintén a Renault-val Fernando Alonso diadalmaskodott Monacóban.
 
- A szűk utcai pályán a négy győzelem mellett további négy dobogós helyezést tud magáénak a csapat. Először 1984-ben a Toleman pilótájaként Ayrton Senna állhatott fel a képzeletbeli dobogó második fokára, utoljára pedig 2010-ben Robert Kubica (Renault) harmadikként ért célba.  A kettő között Giancarlo Fisichella a Benettonnal  1998-ban és 2000-ben ért el dobogós eredményt.
 
- Monacói pole-ok száma ennél valamivel kevesebb: összesen három rajtelsőség szerepel az enstone-i istálló statisztikájában. 1994-ben Michael Schumacher (Benetton), 2004-ben Jarno Trulli (Renault), illetve 2006-ban Fernando Alonso (Renault) szerzett rajtelsőséget Monte Carlóban.
 
- A leggyorsabb kört szintén három alakalommal érte el Monacóban a csapat: az elsőt 1984-ben Ayrtona Senna (Toleman), a másodikat 1994-ben Michael Schumacher, a legutóbbit pedig Jean Alesi 1996-ban a Benettonnal.
 
 
- A Lotus F1 Team finn pilótája, Kimi Räikkönen is sikeresnek mondhatja magát a legendás pályán. 2005-ben futamgyőzelmet aratott még McLaren színekben, illetve 2003-ban 2. lett szintén a McLarennel, majd 2009-ben már a Ferrarival ért el egy harmadik helyezést. 2005-ben Räikkönen nem csak a győzelmet, de a pole-t is megszerezte, sőt másnap rajt-cél győzelmet ünnepelhetett. A verseny leggyorsabb köre két alkalommal került fel a neve mellé, 2003-ban (McLaren) és 2008-ban (Ferrari).
 
- Romain Grosjean F1-es pilótaként ugyan még nem bizonyíthatott Monte Carlo utcáin, ám 2011-ben a GP2 bajnokságban a 26. helyről rajtolva végül a negyedik lett, ami a szűk pályán hatalmas teljesítmény volt a francia tehetségtől.
 
 
FormaNet, Varga Viktória
 
 
 

 

Szólj hozzá

f1 lotus renault monaco formula 1 toleman f1 történelem 500.nagydíj