2012. máj 24.

Ross Brawn: Az F1 jövője korántsem annyira egyszerű, mint azt sokan gondolják

írta: FormaNet
Ross Brawn: Az F1 jövője korántsem annyira egyszerű, mint azt sokan gondolják

A Formula-1 jelentős változások előtt áll, mind a sportra vonatkozó szabályok tekintetében, mind pedig a gazdasági, üzleti struktúra vonatkozásában. A műszaki vonatkozások 2014-től vehetnek jelentős fordulatot az új motorformula bevezetésével (amennyiben a kiscsapatoknak nem sikerük a bevezetést 1-2 évvel kitolni), azonban a gazdasági, pénzügyi helyzet már az idei évtől jelentős változásokon ment - és megy - keresztül. Jelenleg már részben megváltozott a tulajdonosi struktúra, és a következő hónapban az F1 részvényeit bevezetik a Szingapúri Tőzsdén. Ross Brawn úgy véli, a sikeres bevezetés egyik kulcsa, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetségnek, mint a sport irányító testületének a szerepe  és jelentősége megmaradjon.

 
 
A Formula-1 főrészvényese, a CVC befektetési alap számára (mely társaság szövevényes kapcsolatrendszeren keresztül, de mindenképpen Bernie Ecclestone irányítása alatt áll) hirtelen fontossá vált a tulajdonosi struktúra jelentős átalakítása.
 
Erről már 2011-ben maga Ecclestone is beszélt, és a dolog pikantériája az, hogy az előző eladás kapcsán még jelenleg is folyik a bírósági eljárás, ahol az előző tulajdonos egykori képviselőjét, egy bizonyos  Gerhard Gribkowsky azzal vádol a német ügyészség, hogy az Ecclestone-tól elfogadott 60 millió dolláros csúszópénz fejében, az eladáskor egykori munkáltatója, a Bayerische Landesbank felé alulértékelte a részvények árfolyamát. Az ügyben a FOM vezért is kihallgatták tanúként, ám a vallomás nem győzte meg teljes mértékben az ügyészeket.
 
Az F1 főrészvényese, a CVC a részvények tőzsdei bevezetése előtt 1,6 milliárd dollár értékben értékesített részvényeket a New York-i BlackRock, a világ legnagyobb vagyonkezelő vállalata, a kansasi Waddell & Reed, valamint a norvég Norges Bank Investment Manager felé.
Ezzel az eddigi 63 százalékos tulajdonrésze 40 százalékra csökkent, és bár így is főrészvényes maradt, de megszűnt a 50 százalék feletti (a szavazás szempontjából stratégiai jelentőségű) többségi tulajdona.
 
A tőzsdén további 3 milliárd dollár értékű részvénycsomagot kívánnak értékesíteni, ám a sikeres értékesítésnek számtalan előfeltétele van.
 
A Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn úgy véli, az egyik legfontosabb feltétel az FIA további szerepe, hiszen a sport irányító testülete ad keretet a Formula-1-nek a szabályok, és a versenyek vonatkozásában, és teszi a száguldó cirkuszt nemzetközileg is az autósportok királykategóriájává. A csapatfőnök szerint a sport jövője korántsem annyira egyszerű, mint azt sokan gondolják.
 
Az FIA szerepe mellett a Concorde Egyezmény a másik olyan fontos kérdés, mely biztosítja az F1 stabilitását, és a stabilitás szintén olyan tényező, mely szükséges a részvények kapcsán a keresleti piac kialakításához. A Formula-1 pénzügyi és jogi vonatkozásait rögzítő egyezményt (mely jelenlegi formájában az év végén lejár) a Mercedes és az FIA még nem írta alá, sőt annak ellenére, hogy a tárgyalások a Mercedes és Ecclestone között előrehaladott állapotban vannak, egyes vitatott kérdések egyelőre úgy tűnik, hogy csak komoly kompromisszumok alapján oldódhat meg.
 
Az FIA, mit harmadik fél egyelőre nem nyilatkozott az Ecclestone által felkínált megállapodásról, de a fehér lovag számára talán a testülettel való megegyezés lehet a legnagyobb kihívás. Ennek személyes és pénzügyi vonatkozási is vannak. Bernie Ecclestone és az FIA elnökének, Jean Todtnak a viszonya semmiképpen sem nevezhető barátinak, ami önmagában még nem lehetne akadálya egy üzleti megállapodásnak, ám a dologban komoly jogi, és ezáltal pénzügyi érdekellentét is rejlik.
 
A szövetség szeretne nagyobb részt a cirkusz bevételeiből, sőt jogi úton megpróbálja elvitatni Ecclestone 100 évre szóló kereskedelmi felügyeleti jogát, melyet még az irányító testület előző elnöke, a nagyúr jó barátja, Max Mosley játszott a kezére. A 100 éves kereskedelmi jog ellentételezéseként Ecclestone 15 évre vállalta egy meghatározott összeg FIA felé történő kifizetését, ám ez a kötelezettség rövidesen lejár, és a fehér lovag egyértelművé tette, hogy a továbbiakban egyetlen fillért sem hajlandó fizetni az FIA számlájára.
 
Monacóban a helyzetről Ross Brawn így beszélt: ”Azt hiszem, hosszú út áll még előttünk, mielőtt eljutunk a végső megoldáshoz. Szerintem az egyik ilyen faktor mindent figyelembe véve, hogy milyen szerepe lesz az FIA-nak a jövő vonatkozásában, és mennyire bonyolódik bele a sportba.”
 
"Eddig még egészen csendben voltak, de egyszer csak belekeverednek majd, de egészen biztos vagyok abban, hogy a jövőben megtaláljuk a legésszerűbb megoldást. Nem hiszem, hogy ezek a dolgok már lezárultak volna.”
 
A csapatfőnök szerint alapos vizsgálatokra van szükség azzal kapcsolatban, hogyan lehet az F1 még sikeresebb a jövőben.
 
"A sport csak akkor maradhat fent, ha van, ami éltesse. Ami volt eddig, az talán nem a legtökéletesebb megoldás, de arra elég volt, hogy megtartsa, és fenntartsa az F1-et a jelenlegi formájában.”
 
"Ez nem lehet mindig jobb, de lehet sokkal rosszabb. Szóval azt hiszem, a gyengeségeinken - bármi is legyen az - dolgoznunk kell. Megoldást kell találni arra, hogy jól működjön, és azt hiszem, még hosszú út áll előttünk.”
 
 
Brawn a jelenleg is folyamatba lévő tárgyalásokról, mely a Concorde Egyezmény aláírását hivatott előkészíteni, nem volt hajlandó semmi konkrétumot mondani.
 
"Még mindig nem tudok semmit sem nyilatkozni, így attól tartok semmit sem tudok hozzátenni ahhoz, amit már eddig is mondtam.”
 
Brawntól a Concorde tárgyalások kapcsán arról is kérdezték, hogy mi a véleménye arról hogy kissé alulértékelték a Mercedes hozzájárulását a sporthoz. Erre a szakember így válaszolt: "Nagyon büszkék vagyunk a történelmünkre és örökségünkre, és úgy érezzük, ez fontos a sportnak. Az embereknek különböző a véleményük. De mindez része a megbeszéléseknek, amik finomítják az álláspontokat.”
 
 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória                   

 

 

Szólj hozzá

mercedes forma1 bernie ecclestone ross brawn concorde egyezmény f1 pénzügyek cvc