2012. máj 29.

F1 A csapatok és az FIA között új megbeszélések kezdődtek - a tét nagy

írta: FormaNet
F1 A csapatok és az FIA között új megbeszélések kezdődtek - a tét nagy

A költségcsökkentés a Formula-1-ben Max Mosley előző FIA elnök regnálásának utolsó hónapjai óta folyamatos téma a csapatok és az F1 vezetői között. Abban minden fél egyetért, hogy szükség van az elköltött pénzek kordában tartására, ám annak módjáról, és főleg az ellenőrzéséről teljesen eltérőek a vélemények. Az eltérő álláspontok vezettek 2011 végén a FOTA szakadásához, amikor is a Ferrari, a Red Bull, majd a két topcsapatot követve a Toro Rosso és a Sauber is elhagyta a csapatok szövetségét. A Monacói Nagydíjat követően, hétfőn találkoztak egymással az érintett felek, hogy a költségcsökkentés folyamatával kapcsolatosan újabb lehetőségekről tárgyaljanak.

 
 
A megbeszélések hátterében többek között az áll, hogy az irányító testület, az FIA minél nagyobb mértékben belefolyjon az istállók költségeinek ellenőrzésébe, ami a jelenlegi RRA (Resource Restriction Agreement – költségcsökkentési megállapodás) jelentős módosítását is eredményezné.
Mivel az RRA egy a csapatok által önként vállalt egyezmény (Gentlemen's agreement ) így több alakulat is ellenzi, hogy az FIA bármilyen módon beleszóljon, akár annak betartatása, és ellenőrzése kapcsán is.
 
A tárgyalásokon ezen kívül szóba került a tesztek jelenlegi formájának kérdése és esetleges változtatása, illetve a 2014-től életbelépő új motorszabály, és az új szabályzáshoz kapcsolódóan a költségek kérdése.  
 
A istállók részéről a csapatvezetők képviseltették magukat, ami jelzi az ügy általánosan elfogadott jelentőségét, és azt a pozitív hozzáállást, hogy a tárgyalássorozat megállapodásait szeretnék teljesen egyértelmű megfogalmazásokkal olyan mederbe terelni, amely nem ad lehetőséget a kiskapuknak.
 
A megbeszéléssel kapcsolatosan a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domemicali így fogalmazott: "A találkozó kapcsán látható, hogy képesek lehetünk közösen megtalálni néhány olyan intézkedést, amelyek csökkenthetik a költségeket az F1-ben. Ez a szándékunk.”
 
"Ez a találkozó azért volt, hogy megvitassuk, és megtaláljuk sok dologban a konszenzust, azokban a kérdésekben, melyeket az FIA az elmúlt hetekben tárgyalt, és amikkel kapcsolatban javaslatokat tett.”
 
"A találkozón láthattuk, milyen a csapatok, és az FIA helyzete, és hogy mindannyian tisztában legyük azzal, hogy képesek lehetünk pénz megtakarítani az F1 jövője érdekében.”
 
A Mercedes motorsport főnöke, Norbert Haug az Autosportnak elmondta, számukra kiemelkedő jelentőségű, hogy bizonyos egyensúlyi kérdések tisztázásra kerüljenek, és az új motorok bevezetésének esetleges elhalasztása sem fog a csapatok számára megtakarítást jelenteni.
 
 "Azt hiszem, ez elengedhetetlen az F1 számára, és még jelenleg is vannak az egyensúllyal kapcsolatban kérdések.”
 
"Azt gondolom, nem titok, hogy az új megállapodások a top csapatok számára kedvezőbbek, és amit mi szeretnénk az F1-ben, az a versenyképesebb középmezőny, ami képes meglepetéseket okozni.”
 
"Az ideális helyzet jelenleg az – és nem számunkra, hiszen képesek vagyunk együtt élni a dominanciával -, hogy ha valaki mindent uralni akar, akkor nagyon világos, hogy idővel nem lesz elég néző.”
 
"Annak ellenére, hogy néhány csapat a drámai költségemelkedés miatt aggódik a 2014-es új motorok vásárlása kapcsán, és a gyártók óvatosak a V6-osok 2014-es bevezetésének késleltetését illetően, ez semmiféle költségmegtakarítást nem fog számukra jelenteni.”
 
"Ez csak pénz kérdése. Mi most párhuzamosan viszünk két motorprogramot, de az egyik programunktól meg kell válnunk.”
 
"Ezt nem lehetne állandóan támogatni, és ez a tény egyértelmű: azután hogy már elkezdtük, ez még drágább lesz. A Ferrari, a Renault, és a mi számunkra is világos, hogy ha hosszabb ideig fejlesztünk, az több pénzbe fog kerülni."
 
 
A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh úgy véli, létfontosságú, hogy a csapatoknak a 2014-es motorok miatt ne kelljen drámai költségnövekedéssel szembenézniük.
 
"Tudomásom szerint még senki sincs, aki tudná a pontos árakat, de azt gyanítom, a rajtrács többsége nem engedheti meg magának a 20-25 millió dollárt. Szóval azt gondolom, kemény munka vár még ránk az FIA-val, és a gyártókkal.”
 
"Tiszteletben kell tartanunk azt a tényt, hogy a gyártók rengeteg pénzt költenek az új csomag fejlesztéseire. De ez olyan valami, amit sok csapat nem kért, és erővel nem lehet velük kifizettetni ekkora összeget.”
 
"Az FIA-nak és a csapatoknak közösen kell biztosítaniuk azt, hogy sima legyen az átmenet a jelenlegi szabályokból az újakba, és hogy ez a jövőben is egy fenntartható üzleti lehetőség legyen” - vélekedett a McLaren csapatfőnöke.
 
A Formula-1 jövője kapcsán rendkívül fontos tárgyalássorozat kezdődött el, ám annak kimenetele még bizonytalan, és az F1 jövője érdekében a megfelelő döntésekhez  nagy kompromisszumkészség szükséges minden érintett fél részéről.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 fia költségcsökkentés rra f1 es csapatok új motorformula 2014