2012. jún 12.

F1 2012: Izgalmas, remek szezon a felszínen - intrika, harc és érdekellentétek a felszín alatt

írta: FormaNet
F1 2012: Izgalmas, remek szezon a felszínen - intrika, harc és érdekellentétek a felszín alatt

Valóban szétszakadhat az F1

Hét verseny, hét különböző futamgyőztes, továbbra is teljesen nyitott, kiszámíthatatlan bajnokság, izgalmas, intenzív versenyek. Ez jellemzi a 2012-es szezont, és úgy tűnik, a felszínen minden rendbe is van a sporttal. A felszín alatt azonban egyre jobban forrongnak az indulatok, az intrikák, és a jelek szerint nagyon bonyolulttá kezd válni az F1 jövője.

Formula-1-2011 zászló.jpg 

A forrongás középpontjában a 2014-re tervezett új szabályok, többek között az új, energiatakarékos 1,6-os turbómotorok állnak. A vita leginkább arról szól, hogy mennyire bölcs dolog - és egyáltalán a jelenlegi globális gazdasági helyzetben megvalósítható-e - az új formula bevezetése, vagy az ebből fakadó viták akár az F1-et is szétszakíthatják?

Az új motorok bevezetésének egyik élcsapata a Nemzetközi Automobil Szövetség, és a testületet támogatják a Formula-1 legfontosabb gyártói is. Vannak azonban olyan félelmek, hogy az új motorok sokkal drágábbak lesznek, mint a jelenlegi, évek óta nem fejlesztett 2,4 literes V8-asok, így a motorgyártók vásárlói, az F1-es csapatok a megnövekedett költségeket nem lesznek képesek kigazdálkodni, ezáltal megfizetni.

Az új motorok legnagyobb és legerősebb ellenfele a kezdetek óta, az F1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa, Bernie Ecclestone. A FOM vezére úgy véli, a „zöldmotorok” bevezetése semmi más, mint az FIA PR kampányának része, ami ráadásul sokkal kisebb hanghatással bír, így a nézők idővel elfordulhatnak a sporttól. Ecclestone-t támogatják a futamrendező pályák is, akik pár hete már szövetségbe tömörültek, és már tavaly aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a hanghatások csökkenésével nézőik egy jelentős részét elveszíthetik. Még azt is kilátásba helyzeték, hogy ha ez így megy tovább, az F1 helyett a jóval olcsóbb, jelenleg világhódító útját megkezdő amerikai széria, az IndyCar futamait fogadják majd.

A pályák szövetségbe tömörülése egy igen átlátszó kísérlet arra, hogy Ecclestone komoly támogatókat tudjon maga mögött az új motorok elleni harcban. Nem véletlen, hogy a szövetség létrehozását az F1 ausztrál promótere, Ron Walker kezdeményezte, aki köztudottan jóbarátja az F1 teljhatalmú urának.

A dolgok jelenlegi állása szerint kezd az a bizonyos patt helyzet kialakulni. A Formula-1 elméletileg jelenleg elkötelezett az új motorok irányába. A Renault és a Mercedes egyértelműen a bevezetés mellett áll ki, míg a Ferrari kissé kétkulcsos politikát folytat, ám igyekszik elutasítani azokat a találgatásokat, hogy esetleg az új motorok ellen lenne. Azonban a maranellóiakról köztudott, hogy nagyon nem szívesen mentek bele az új formulát hivatalossá tévő megállapodás aláírásába. Hogy a független Cosworth (aki a két legkisebb költségvetésű csapatnak, a Marussiának és a HRT-nek szállít jelenleg motorokat) megengedheti-e magának az ilyen irányú fejlesztést, még nem teljesen világos. És akkor még nem feledkezhetünk meg a PURE-ról, mely cég éppen az új szabályok adta lehetőségeket meglovagolva igyekszik az egykori BAR csapatfőnökkel, Craig Pollockkal az élen csatlakozni a száguldó cirkuszhoz.

Az istállók egyelőre nem támogatják direktben a motorgyártókat, hiszen jelenleg nem tisztázott az új aggregátok ára, és sokan attól tartanak, hogy az 2014-től több lehet a jelenleg évente fizetendő ötmillió eurónál. Eközben a színfalak mögött Bernie Ecclestone szorgalmasan dolgozik, hogy megállítsa az ilyen irányú változásokat. Ecclestone jó barátját, a szériából botrányosan távozó egykori Renault csapatfőnököt, Flavio Briatorét azzal a feladattal bízta meg, hogy dolgozzon ki egy GP1-es szabályrendszert, amely többek között a jelenlegi motorformulát is magában foglalja.

A fenyegetés egyértelmű, az F1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa (a pályákkal, és minden bizonnyal sok istállóval összefogva) térdre kényszerítheti az FIA-t, és olyan választás elé állíthatja, mely alapján az irányító testület vagy elhalasztja az új motorok bevezetését, vagy elveszíti befolyását a királykategória felett.

Ha ez megtörténik, a Renault szinte biztos, hogy kivonul a cirkuszból, és esetleg a Mercedes is így dönthet. Ebben a helyzetben vajon ki lesz az, aki motorokat fog szállítani az új bajnokságnak? Igen csak nagy bátorság kellene ahhoz, hogy valamelyik gyártó csatlakozzon a szakadár szériához. A másik oldalról, ha az FIA továbbra is erőlteti az új motorok bevezetését (melyek egyes vélemények szerint akár négyszer annyiba is kerülhetnek, mint a jelenlegi erőforrások), úgy nem lesz olyan istálló, amely azokat meg tudná fizetni, és az ahhoz vezethet, hogy az FIA világbajnokságában nem lesznek induló autók.

Az istállók véleményét jól tükrözi a Sauber ügyvezetőjének, Monisha Kaltenbornnak rövid megszólalása: "Ha visszatérnénk oda, amikor még a motorok sokkal drágábbak voltak, kíváncsi lennék, hogy jelenleg azt hány csapat engedhetné meg magának. Az F1 pedig négy istállóval nem lenne túl izgalmas.”

A gyártók azonban az ellen érvelnek, hogy az új motorok bevezetését (amit eleve 2013-ról halasztottak el 2014-re) tovább halogassák. Számukra - különösen a Mercedes és a Renault számára - az energiatakarékos, kis kapacitású motorok összhangban vannak az országúti autóik fejlesztésével, így a projekt eltörlése okafogyottá tenné részvételüket az F1-ben.

A Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn erről így nyilatkozott: "Elkötelezettek vagyunk az új motorprogram irányában, és jól haladunk ezzel. Már eddig is igazolni tudtuk annak gazdaságosságát saját magunk számára, így nem szeretnénk azt látni, hogy elhalasztják vagy törlik az új motorformula bevezetését.”

"Nagyon rossz üzenetet küldene a Formula-1-ről, hogy állandóan változik a dolgok iránya, melyek annyira alapvetőek, és amiért sokat kell befektetni, és amivel sokat kell dolgozni. Azt gondolom, az új motorok nagyon izgalmasak” – mondta Brawn, mindemellett hozzátette, hogy a sport fenntarthatósága attól is függ, hogy mennyire sikerül haladni a korral.

"Vagy kétharmad annyi üzemanyaggal futunk, vagy a jelenlegi fogyasztással, miközben a teljesítmény mindkét esetben hasonló. A motorokat bizonyos időszakonként szükséges változtatni, különben jellegtelenné válhatunk. A világ is változik, és azt gondolom, hogy a motorok sokkal meghatározóbbak lesznek az F1 jövőjében. ha jönnek új gyártók az F1-ben - ami azt gondolom, hogy jó dolog -, úgy miért kellene nekik antik V8-as erőforrásokat építeni? Nem is fognak. Csak az új motorokkal fognak megérkezni. Ezekkel az új motorokkal szeretnénk visszacsábítani a gyártókat a szériába, mert ez nagyon fontos.”

A Brawn által említett fenntarthatóság ellen érvelt a Marussia vezérigazgatója, Graeme Lowdon: "A csapatok nem értik azt az irányt, amerre az FIA megy az új erőforrásokkal, és nem értenek egyet azokkal az emberekkel, akik ezt támogatják. Mi örülünk annak, ha a technológiai fejlődés irányába haladunk, de a sport fenntarthatósága szempontjából ez csak másodlagos.”

.000 facebook_banner.jpg

A háttérben azok a bizonyos nehéz idők, azaz a gazdasági helyzet húzódik meg, melyet a királykategória minden istállója megérez. Amíg az első négy-öt csapatnak nagyjából biztos az anyagi háttere, addig igencsak félő, hogy a többi alakulat számára a pénzügyi bizonytalanság is meghatározó tényező.

A fejlesztésekkel kapcsolatos legutóbbi aggodalmak a Kanadai Nagydíj hétvégéjén kerültek felszínre, amikor a Mercedes motorsport főnöke, Norbert Haug így nyilatkozott: "Teljesen egyértelmű, hogy az új motorformula bevezetése eleinte többe fog kerülni, de azt gondolom, hogy nagyjából öt év alatt el tudjuk érni, hogy a mostanihoz hasonlóak legyenek a kiadások, és ez kell, hogy cél legyen.”

Ez a hír a legtöbb csapatot igen kellemetlenül érintette, és ez alapján a Marussia vezérigazgatója tovább érvelt. "Ebben az üzletben a legnagyobb kihívás a készpénz. Más szóval, számos csapat nem rendelkezik annyi pénzzel, hogy kifizesse a magas költségeket, még ha azok később csökkenhetnek is.”

A színfalak mögött folyamatosak a tárgyalások, ám jelenleg még nincs mindenki számra elfogadható irány. "Abszolút nincs ötletem” - válaszolta a Marussia vezérigazgatója arra a kérdésre, hogy hogyan lehetne kompromisszumos megoldást találni.

A dolgok irányát tehát ismét a pénz határozza meg, és ahol pénz van, ott nagyon nehéz megfelelő kompromisszumokat kötni. Csak bízhatunk abban, hogy a száguldó cirkusz szereplőinek ez sikerülni fog.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

mercedes f1 reanult bernie ecclestone formula-1 f1 pénzügyek 2014 motorszabály