2012. jún 13.

F1 A Ferrari lehet a költségcsökkentés élharcosa - nem minden az, aminek látszik

írta: FormaNet
F1 A Ferrari lehet a költségcsökkentés élharcosa - nem minden az, aminek látszik

Felborulni látszik a Formula-1 pénzügyi rendszerén belüli rend, amit mi sem bizonyíthat jobban mint az, hogy a Ferrari lehet a már évek óta emlegetett költségcsökkentés élharcosa. A maranellói gárda elnöke, Luca di Montezemolo a napokban ugyanis arra szólította fel az F1 vezetőit, hogy különös hangsúlyt fektessenek a költségcsökkentésre, mert a jelenlegi globális gazdasági válságban a túlköltekezés komoly károkat okozhat a sportnak.

Ferrari Mugello oldalt.jpg

Luca di Montezemolo úgy véli, hogy az euro zóna egyes tagországainak adósságválsága arra figyelmeztet, hogy a száguldó cirkusz sem késlekedhet a költségek racionalizálása, és csökkentése terén.

„ A világgazdaság helyzete, különösen az európai gazdasági helyzet nagyon súlyos, és ezt a tényt a Formula-1 társadalma sem hagyhatja figyelmen kívül."

„Nem vesztegethetünk el több időt. Sürgősen megoldást kell találnunk, gyors és határozott lépéseket kell tennünk a költségek vonatkozásában. A Ferrari egyetért az FIA álláspontjával, mely szerint drasztikus beavatkozásra van szükség. Teljes mértékben meg vagyok arról győződve - ahogy azt már mondtam is -, hogy a csapatoknak és a kereskedelmi jogok tulajdonosának együtt kell dolgoznia ezen a fronton"

„Ez most nem az a pillanat, amikor leragadhatunk parttalan vitáknál, vagy a mérnökeink elkalandozásánál, leginkább az érintettek érdekeinek védelmében, ez most olyan dolog, amit a legmagasabb szinten kell kezelni, további késedelem nélkül."

A Ferrari elnökének mondandójával a legtöbben egyet is érthetnek, ám mindenképpen különös olyas valakitől hallani ezeket a szavakat, aki 2009-ben (amikor először felmerült az F1 drasztikus költségcsökkentése) nem hogy a költségplafonról, de még magáról a költségcsökkentésről sem szívesen hallott. Természetesen azóta sokat változott maranellóban is az álláspont, ám a kijelentés pikantériája az, hogy Montezemolo nem minden érdek nélkül lett most a takarékosság élharcosa.

Az ok nagyon egyszerű: a 2014-ben tervezett új, 1,6-os turbómotorok bevezetése.

Az új motorformula elvileg minden csapat által elfogadott, ám ez az aláírás óta megosztja az F1 szereplőit.

A Mercedes és a Renault, mint a cirkusz legnagyobb motorszállítói az FIA-val karöltve – természetesen az anyavállalatok üzleti megfontolásait is szem előtt tartva – a bevezetés mellett érvelnek.

Bernie Ecclestone, a rendező pályák jelentős része, és a közép és kiscsapatok azonban ellenzik a bevezetést. A kiscsapatoknál az indok azonban egészen más, mint az Ecclestone és a pályák által megfogalmazott aggodalmak, melyek elsősorban a hanghatások csökkenését tartják problémának.

Az istállók attól tartanak, hogy az új motorok bevezetése jelentősen megnövelheti a költségeket, egyesek szerint akár évi ötmillió euróval is többet kellene majd fizetniük az új erőforrásokért. A Ferrari nyíltan nem kíván részt venni ebben a harcban, ám az egyértelmű, hogy a maranellóiknak sem érdeke – szintén üzleti megfontolások alapján – az új formula bevezetése.

000 facebook_banner.jpg

Az alakulatok aggodalmát erősítette a Kanadai Nagydíj során a Mercedes sportigazgatójának, Norbert Haugnak azon bejelentése, mely szerint a bevezetéskor, és az azt követő években lesz bizonyos költségemelkedés, ám azt öt éven belül (miután a fejlesztési költségek megtérültek) vissza lehet szorítani a jelenlegi árszintre.

A Ferrarinak így viszonylag egyszerű dolga van, hiszen csupán a költségcsökkentés mellett kell kiállnia, sürgetni a költekezés leszorítását, és ebbe az új motorok megemelkedett ára nem igazán fér bele. Nem kell nyíltan a motorformula bevezetése ellen fordulniuk, a takarékosság mellett érvelve azt a látszatot keltheti, hogy nem az 1,6-os, turbófeltöltésű motorokkal van a gond (ami mellesleg nem illeszkedik a Ferrari közúti autóinak fejlesztési irányába sem), és mégis érvényesítheti érdekeit. Teljesen természetes, hogy az alakulatok jelentős része egyet fog érteni Montezemolóval, így ismét egy patthelyzet alakulhat ki, melynek következményei egyelőre beláthatatlanok.

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

ferrari forma1 formula 1 fia montezemolo bernie ecclestone f1 pénzügyek f1 költségcsökkentés f1 új motorok