2012. jún 19.

F1 A Pirelli szerint az időmérő lesz az Európa Nagydíj jó eredményének a kulcsa

írta: FormaNet
F1 A Pirelli szerint az időmérő lesz az Európa Nagydíj jó eredményének a kulcsa

Az Európa Nagydíj helyszíne, a spanyolországi Valencia a harmadik egymást követő utcai pálya a versenynaptárban. Az aszfaltcsík egyik sajátossága, hogy az összes pálya közül itt található a legtöbb kanyar (25) és mind az időmérőn, mind pedig a versenyen magas hőmérséklettel kell számolni, ezért a Pirelli - eltérően Monacótól és Kanadától - a fehér jelölésű közepes, és a sárga jelzésű lágy gumikat szállítja a csapatok számára. Az olasz gumigyártó úgy véli, az időmérős teljesítménynek kiemelt jelentősége lesz.

Pirelli lágy(1).jpg

A keverékek kiválasztásánál a megfelelő teljesítmény mellett a Pirellinél fontos szempont volt az abroncsok tartóssága is. A valenciai pályán (Monacóhoz hasonlóan) igen nehéz az előzés, így a megfelelő időmérős teljesítmény és eredmény kulcsfontosságú lesz a verseny kimenetelét illetően, és ehhez a lágy gumik adhatnak hathatós segítséget. Az egyenletes versenytempó miatt azonban a legtöbb alakulatnál a közepes keverékek kerülhetnek a versenystratégia középpontjába.

A pályán sok gyors kanyar található, melyek gyakran egymásba érnek, ami jelentősen megnehezíti az előzést, ráadásul a gyakran leszűkülő pálya igen kis mozgásteret biztosít, és a manővereket tovább nehezíti, hogy az autók között minimális a sebességkülönbség. Leginkább a pálya utolsó szakasza veszi igénybe az abroncsokat, ahol az erős fékezés miatt a lassuláskor pilótákra olykor 5G nehézségi erő nehezedik. A nehéz előzés miatt a stratégiának része lehet az, hogy a pilóták a boxban, a helyesen megválasztott, jó időben végrehajtott kerékcserék során igyekeznek majd megelőzni a riválisokat, a pályán kockázatot jelentő csaták helyett.

A tavalyi futamon az élcsapatok mind hasonló stratégián voltak, lágy gumikon rajtoltak (ez érthető is az időmérő miatt), három boxkiállással futották a versenyt, és csak az utolsó etapra tették fel a közepes keverékeket. Mivel a jelenlegi mezőny sokkal szorosabb az előző évekhez képest, így a taktikának döntő jelentősége lesz.

Mivel utcai pályáról van szó, ezért egyértelmű, hogy az aszfalt minősége a hétvégén folyamatosan javul. A fent említett adottságok miatt a Pirelli Motorsport igazgatója, Paul Hembery is leginkább az időmérő fontosságát emelte ki: "Valencia nem jelent túlzottan nagy kontrasztot azokhoz az utcai pályákhoz képest, ahol előzőleg voltunk. A pálya gyorsabb és a hőmérséklet is magasabb, és rengeteg energiát visznek át a gumik. Ami közös a többivel, hogy itt is nehéz előzni, és ez hangsúlyt helyez az időmérőre. Szóval egy meglehetősen egyszerű versenyre számítunk, két vagy három kiállással, attól függően, hogy melyik csapat milyen taktikát választ, bár tavaly egy csapat megpróbálta egy kiállással. Az időjárás egész hétvégén egyenletesen meleg lehet, így kevesebb a változtatás lehetősége a hőmérséklet tekintetében, ezért valószínűleg nem lesznek nagy meglepetések. A közepes és a lágy keverékek kombinációját ebben az évben már más aszfaltokon is használtuk, és az látható volt, hogy ez egy tökéletes kompromisszum a teljesítmény és a tartósság között, így a pilóták megmutathatják a sebességüket, amikor csak szükséges, és mindezt hosszú etapokon tehetik a verseny folyamán."

000 facebook_banner.jpg

A valenciai aszfalt keményen megdolgoztatja a fékeket, hiszen a kanyarok előtt számtalan erős fékezés történik, ahol nagy sebességről - közel 300 km/óráról - lassulnak az autók 60 km/órára. Tez ermészetesen az első gumik számára is komoly kihívást jelent, különösen akkor, amikor az erőteljes lassulás mellet a kanyarodás is egy időben zajlik, így egyszerre két különböző erőhatás éri az abroncsokat. Az egyenes szakaszokban is inkább a fékezés, mint a gyorsítás az, ami megterheli a gumikat.

A helyes beállításoknak Valenciában kiemelt jelentősége van, mert a 25 kanyarnál biztosítani kell a precíz kanyarvételt. Ideális lehet a keményebb futómű beállítás, ugyanakkor elég lágynak kell lennie ahhoz, hogy a felfüggesztés a lassú kanyaroknál biztosítsa a megfelelő mechanikai tapadást, így ezen a területen is kompromisszumokat kell kötni.

A valenciai aszfalt felülete nem különösebben érdes, így önmagában nem igazán koptatja a gumikat, eleinte inkább csúszik, a hétvége folyamán azonban ez folyamatosan javul, ám a hátsó kerekek megfelelő nyomatéka, és a lehető legkisebb – kipörgés miatti - kopása szintén a csapatok egyik fontos feladata lesz.

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

pirelli valencia forma1 európa nagydíj formula1 időmérő gumitaktika paul hembery