2012. jún 19.

F1 Whitmarsh: Egyetlen egy sportág sem maradhat változatlan

írta: FormaNet
F1 Whitmarsh: Egyetlen egy sportág sem maradhat változatlan

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh úgy gondolja, a 2014-től bevezetésre kerülő környezetbarát motorok nagyon fontos lépés lesz a Formula-1 számára, annak ellenére, hogy mindez megnövekedett költségeket jelent a széria résztvevői számára.


martin_whitmarsh.JPG 

A motorgyártók a 2014-re fejlesztett 1,6-os, turbófeltöltésű V6-os motorok fejlesztési költségeit egyértelműen az ügyfelekkel fogják megfizettetni, ami annyit jelent, hogy az új motorformula korszakában a csapatoknak néhány évig többe fog kerülni beszerezni az erőforrásokat, mint jelenleg, és bár a tervek szerint az egy szezonon belül felhasználható motorok számát csökkenteni akarják, ettől függetlenül a költségek növekedése  több alakulatnál is aggodalomra ad okot. Néhányan megkérdőjelezik, hogy a kisebb alakulatok képesek lesznek-e megfizetni a becslések szerinti évi 20 millió eurót, de Martin Whitmarsh úgy véli, az F1-ben pillanatnyilag ez a helyes irány. A brit szakember szerint egy technikai sport különösen nem engedheti meg magának, hogy leragadjon egy bizonyos ponton, miközben a világ változik, és teljesen evidens, hogy az ilyen irányú változások plusz költségekkel járnak, így a megoldás kulcsa a megfelelő egyensúlyban keresendő.


"Tiszteletben kell tartani azt a tényt, hogy ha azt mondjuk a motorgyártóknak, hogy szeretnénk új technológiákat és szeretnénk egy teljesen új motort, akkor az minden kétséget kizáróan azt jelenti, hogy erre sokat kell költeni. De ez a kihívás benne" - nyilatkozta a McLaren csapatfőnöke, az Autosportnak.

"Ha új szabályokat vezetünk be - mindezt jó szándékkal, hiszen társadalmi szempontból is fontos a sportnak, hogy a megfelelő technológiákkal versenyezzünk -, akkor elkerülhetetlen, hogy ennek költség oldala is van, aminek eleget kell tennünk. Ez olyas valami, amiben nagyon fontos a megfelelő egyensúly megtalálása, amivel óvatosan kell bánni. Ha a kisebb csapatok helyébe lennék, nyilván ingyen akarnám a motorokat és az abroncsokat is, ugyanakkor remélhetőleg mindez előnyös a sportág fejlődése szempontjából. Egyetlen egy sportág sem maradhat változatlan, különösen nem egy olyan technikai sport, mint a miénk, és nem tehetjük meg, hogy érzéketlenek maradunk azokra a változásokra, amiket minden ember tapasztal.”

000 facebook_banner.jpg

Whitmarsh úgy gondolja, hogy ha az F1 továbbra is kitartana a jelenlegi erőforrások mellett, akkor egyre inkább azon kritikák célpontja lenne, melyek környezetvédelmi aggályokat fogalmaznak meg.

"Az új technológiák nagyon fontosak az autóipari cégeknek, és ha közben az F1-re úgy tekintenek, mint egy benzinzabáló sportra, akkor az nagyon rossz képet festene a sportról. Az F1-nek a hatékonyságról kell szólnia.”

"Az RRA-ban (Resource Restriction Agreement), az az egyik legjobb dolog, hogy egy csomó kihívást hozott létre. És ahelyett, hogy csak annyit szeretnénk, hogy több forrás legyen az autók gyorsabbá tételére, fel kell tennünk olyan kérdéseket is, hogy hogyan tudnánk hatékonyabban dolgozni azért, hogy ugyanannyiért többet kapjunk. Az emberek a források hatékony felhasználásáról beszélnek. Egy sportág sem engedheti meg magának a korlátlan költekezést és azt, hogy a hatékonyság ne legyen központi kérdés.”

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 mclaren martin whitmarsh formula-1 turbó motor