2012. jún 28.

Sir Frank Williams: Az F1 minden csapatnak drága, talán egy kivétel van, a Ferrari

írta: FormaNet
Sir Frank Williams: Az F1 minden csapatnak drága, talán egy kivétel van, a Ferrari

A legendás Sir Frank Williams a formula1.comnak adott exkluzív interjúban többek között arról is beszélt, hogy miért tért vissza a csapat élére, mi a titka az idei jóval sikeresebb szereplésnek, és természetesen a széria jelenlegi kérdéseiről, problémáiról is kifejtette véleményét.

sir frank williams.JPG 

A 2011-es év a csapat mélypontja volt – olyan volt, mintha visszautazott volna a hetvenes évek közepéig. Hogy ment minden annyira rosszul?

Frank Williams: Nem lehet összehasonlítani a két korszakot. Ma minden 1000 százalékban más! (Nevet) Nem tudok már jól visszaemlékezni, azt mondanám, hogy Michael Schumacher jobb ebben. Azt hiszem az utolsó bajnokságot több mint tíz éve nyertük meg. Azóta sok pénz került a Formula-1-be - és számos gyártó -, így a versenytársak teljesen átalakultak, és talán nem voltunk elég jók.

A régi időkben elit versenyzői voltak, és közülük bármelyik megtiszteltetésnek érezhette, hogy Önnél versenyezhet. Az utóbbi időben pedig azzal vádolják a csapatot, hogy fizetős pilótákat alkalmaz...

FW: Emberek, akik ezzel vádolnak, rossz úton járnak. Azért kapják a pénzüket, hogy ilyeneket mondjanak. Ilyenek az újságírók is nem? (Mosolyog)  A régi időkben a Formula-1-be való kerülés ára talán egy tizede, vagy maximum a 15 százaléka volt a mostaninak. Nagyon drága lett a Formula One. Tehát, aki részt akar venni benne, annak pénzt kell szereznie. Egy kicsit innen, egy kicsit onnan – pénzt kell szerezni.  A költségvetésnek lehetőséget kell biztosítania arra, hogy versenyezzünk, ne csak részt vegyünk. És előfordulhat, hogy olyan versenyzőt szerződtetsz, aki hoz magával egy kis pénzt is. Nem szégyen ez.

Lehet, hogy Pastor Maldonado lesz az új Alan Jones?

FW: Az nagyszerű lenne. Hülye lennék a régimódi elveket követni, és azt mondani, hogy nem akarom, mert te egy fizetős pilóta vagy. Egyértelműen nem.

Ön újra átvette az irányítást a Williamsnél. Miért?

FW: Nos, azt kell mondjam, szomorú, hogy Adam Parr nem érte el azt amit együtt szerettünk volna. Szóval amikor elhagyott minket, akkor ismét visszakerültem ebbe a munkakörbe.

Mi az oka ennek a nagy fejlődésnek?

FW: Adam Parr ebben jelentős szerepet játszott, még ez alatt a kis idő alatt is. Nagyon szomorú vagyok, hogy távozott, mert ő egy rettenetesen okos ember, aki két-három fontos embert is hozott a csapathoz, mint például Mike Coughlant, és néhány kulcsfontosságú mérnököt. Ahogy én látom, ezek a dolgok jelentik a különbséget.

A Williams volt az a csapat, amelyről évekkel ezelőtt azt lehetett mondani, hogy korlátlan erőforrásokkal rendelkezik...

FW: Ez egyáltalán nem volt így soha. Ez csak egy mese. Talán ma Red Bullnak és a Ferrarinak vannak végtelen erőforrásai. De mi az előnye a végtelen erőforrásoknak?  Feleslegesen folyamatosan növekedni azért, hogy év végén azt mondjuk, hoppá, megint elvesztettünk egy csomó pénzt. Ez nem nekem való! (Nevet)

A csapat néhány éve leépítést hajtott végre, ez most adu ász a tarsolyban? Hiszen ezt a fájdalmas átmenetet már maguk mögött tudják, míg a Ferrarinak, a McLarennek és a Red Bullnak még meg kell ezzel küzdenie.

FW: Köszönöm, igen, mi ésszerűen karcsúsítottunk. Valószínűleg van nálunk több költség-hatékonyabb csapat is a paddockban, de sosem hagyjuk abba a tanulást.  Hihetetlen mennyiségű, nagyon modern Formula-1-es  berendezésünk van, amit Patrick Headnek köszönhetünk - az összes pénzt erre költötte. Technikai szempontból ez jól hangzik, de mindig szerettük volna Adrian Newey-t visszaszerezni... Ki nem?

Sajnálja a távozását?

FW: Soha nem tudtam pontosan, hogy miért távozott. Nagyon valószínű, hogy kapott egy jobb ajánlatot.

Mit gondol "zöld" megoldásokról? Nem lenne több értelme, annak, hogy nem kéne annyi pénzt áldozni olyan motorokra, amiket senki nem akar?

FW: A Formula-1 egy nagy horderejű sport, és nagy horderejű üzlet. Sok vállalat aggódik amiatt, hogy az emberekben az a kép alakul ki a Formula-1-ről, hogy egy pazarló tevékenység. Igaz, mindig lesznek emberek, akik támadják ilyen vagy olyan okok miatt, ugyanakkor ezek a gyártók is a nyilvánosság miatt vannak itt. Aki ilyen szinten ki van téve a nyilvánosságnak, mint a Formula-1, annak figyelmet kell fordítania arra is, hogy az emberek elvárják a fejlődést. Úszni kell az árral.

Miben látja a Formula-1 jövőjét? Esetleg a több mint 20 nagydíjban? További versenyekben az ázsiai-csendes-óceáni térségben? Vagy inkább Amerikában?

FW: Azt gondolom, hogy 18-20 versenyen az egy egészséges és megfizethető szám.  És természetesen terjeszkedni kell az egész világban, mert annál nagyobb televíziós lehetőségeket, ez által annál nagyobb a marketing lehetőségeket biztosít, ami sok cégnek jó. És úgy gondolom, hogy a Formula-1-nek globálisan vonzónak kell lennie, és ehhez erre van szükségünk.

Vajon a belátható jövőben mind a 12 csapat túléli ezt az időszakot, vagy van jogosultsága a harmadik autós ötletnek?

FW: Formula-1 nagyon drága. Annak érdekében, hogy egy csapat versenyezni tudjon, folyamatosan küzdenie kell a támogatók felkutatásában, és ezzel szinte kivétel nélkül minden csapat így van. Talán egyetlen kivétel a Ferrari, ahol a Marlboro tudatalatti reklámot folytat. És ezt az FIA is jól tudja, de nem lehet bizonyítani. (Mosolyog)

Jelenleg a kisebb csapatok még mindig nagyon távol vannak a nagyoktól. Eljön az a nap, amikor több csapat is ugyanazon a szinten verseng majd egymással?

FW: Nos, nincsenek látnoki képességeim, de abban biztos vagyok, hogy több millióan szinte ölni tudnának azért, hogy bekerüljenek a Formula-1-be. Ez persze némi túlzás, de a Formula-1 annyira vonzó, hogy azért, hogy ott legyél, még a hátrányokat is felvállalod, mint például azt, hogy a rajtrács legvégén vagy.

000 facebook_banner.jpg

Hogyan képzeli el a Formula-1-et öt év múlva?

FW: Nem vagyok az az ember, aki nyugodtan hátradőlhet és álmodozhat arról, hogy milyennek kell lennie a Formula-1-nek. Ehhez ott van Bernie (Ecclestone), és az Isten áldja meg őt ezért. Remélem, hogy a sebesség és a hanghatás megmaradt, és eddig úgy látom, hogy ez a modell folytatódik.

Szóval ennyi év után is még mindig rajongója ennek a sportnak?

FW: Szeretem a sebességet, szeretem a hangokat, szeretem a versenyzést, és ha nem lennék rajongója, akkor már nem lennék itt.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 sir frank williams formula-1