2012. júl 07.

F1 Horner: Könnyű a Red Bullt bűnbaknak nevezni

írta: FormaNet
F1 Horner: Könnyű a Red Bullt  bűnbaknak nevezni

A 2012-es év egyik legnagyobb horderejű, megegyezésre váró kérdése a Formula-1-ben, a költségcsökkentésről szóló új megállapodás, és annak betartatása, ellenőrzése. A dolog jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy tavaly év végén az ügyben kialakult patthelyzet következtében szakadt ketté a csapatok szövetsége, a FOTA. A megegyezés jelenleg két csapat, a Toro Rosso és a Red Bull álláspontjának megváltozásán múlik, ám Christian Horner csapatfőnök kijelentette, ne kezeljék őket bűnbaknak a megállapodás eddigi elmaradásáért.

Horner a költségcsökkentésről.jpg

Christian Horner az álláspontjuk védelmében elmondta, minden, amit akarnak az annyi, hogy egyes csapatok a megállapodással ne kerüljenek előnybe a többiekhez képest.

A széria tizenkét csapatából tíz már elfogadta a költségcsökkentési megállapodás (RRA-Resource Restriction Agreement) kapcsán a Nemzetközi Automobil Szövetség részvételét és aktív ellenőrző szerepét, ám a szabályok módosítása miatt szabott június 30-i határidőt éppen a Red Bull és a Toro Rosso ellenállása okán nem sikerült betartani. A két alakulat ugyanis szeretné elérni, hogy a költségekbe a motorok is beletartozzanak.

Ezzel az állásponttal a Dietrich Mateschitz tulajdonában lévő csapatok egyedül maradtak, ám ennek ellenére Horner ragaszkodik ahhoz, hogy nem lenne korrekt, ha az RRA ebben a formájában kerülne elfogadásra, és azt követően betartatásra.

„Nagyon könnyű úgy leírni a Red Bullt, mint akadályozó tényező vagy bűnbak, de minden amit szeretnénk az az, hogy ne kerüljünk hátrányba az eljárás során" - nyilatkozta Horner az Autosportnak, amikor a kifogások okairól kérdezték.

„Mi csupán egy versenycsapat vagyunk: nem gyártunk utcai autókat, nem gyártunk más automobil technológiákat, nem gyártunk Formula-1-es motorokat. Csupán azt szeretnénk, hogy a jövőben minden megállapodás biztosítsa az egyensúlyt."

„Vannak alapvető dolgok, melyek megtörténhetnek 2013-ban, ha egyhangú megállapodás születik: például a szélcsatornával kapcsolatban nagyon könnyű lenne az összes alakulatnak egyetérteni, de mi nem látjuk, hogy ebben a pillanatban egyhangú egyetértés lenne bármiről is."

Horner szerint meg kell találni azokat a pontokat, mellyel minden csapat egyetért, mert ez az egyetlen módja annak, hogy szabálymódosításokat lehessen végrehajtani, ám a június 30-i határidő után az FIA továbbra is nyitva hagyta a kérdést, így a sportszabályok még a július 24-i határidő után is változhatnak, amennyiben addigra a csapatoknak sikerül egységes álláspontra jutniuk.

„Azt gondolom, ahol most tartunk, az elfogadhatatlan. Erről meg vagyunk győződve, miközben olyan dolgokról beszélgetünk, hogy a szélcsatornát jelentősen korlátozzuk."

„Hajlandóak vagyunk erre, de meg kellene nézni egyéb költségeket is, a pilóták fizetése például meghatározó költség, és azt gondolom, a legnagyobb költségteher csak 2014-ben jön el, mégpedig az új motor, és ez az, amivel kapcsolatban a csapatoknak és a gyártóknak kell gyorsan dönteni, mert lassan célegyenesbe fordulunk."

Horner határozott álláspontja ellenére a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn úgy véli, végül sikerülhet egységes álláspontot kialakítani, és a szabályváltoztatásokat egységesen minden csapat elfogadhatja.

„Próbáljuk elérni a megoldás ezekben a kérdésekben, és azt, hogy azok a csapatok is egyet értsenek, akik jelenleg nem, hogy végül teljes legyen az összes csapat részéről a támogatás. És ha sikerül a teljes egyetértés, akkor ez már 2013-ra megtörténhet, - még ha nem is sikerült két csapat elégedetlensége miatt június végére ezt keresztülvinni – de még dönthetnek úgy, hogy egyetértenek, és akkor követhetjük a helyes irányt" – nyilatkozta Brawn, aki többször is hangoztatta, hogy a költségcsökkentés a Formula-1-jövője szempontjából meghatározó tényező.

000 facebook_banner.jpg

Horner úgy véli, valóban lehetséges a megoldás, ám csak abban az esetben, ha az minden csapat számára egyenlő, és korrekt feltételeket biztosít.

„Úgy vélem, ha visszaemlékezünk az RRA-ra, az valójában csak négy csapatra volt hatással, és bár mi teljesen egyetértettünk a költségek csökkentésével, és azok ellenőrzésével, így azonban szívesen látnánk ezt a négy csapatot, ahogy különböző pénzügyi feltételek mellet hasonló módon kezelik ezt a megállapodást."

Christian Horner és a Red Bull legfőbb problémája tehát az, hogy az F1-es csapatok és motorgyártók, a közúti autó, és alkatrészgyártás során, bizonyos költségeket át tudnak csoportosítani az F1-es részlegből, így akár jelentős költségeket tudnak úgy a fejlesztésekre fordítani, hogy az papíron nem jelenik meg F1-es finanszírozásként. A jelenlegi folyamat lényege azonban éppen az, hogy az FIA ellenőrizné (az eddigi önkéntes bevallás helyett), így sok kiskapu bezárulhatna, ezzel valóban egyenlő feltételek alakulhatnának ki.

Szöveg: FormaNet,, Varga Viktória

001_fórum logo.png

banner felirat 1.jpg

Szólj hozzá

f1 forma1 red bull fia formula1 rra christian horner f1 költségcsökkentés