2012. júl 12.

F1 A Toro Rosso csapatfőnöke szerint nem az újonc pilótákkal, hanem az autóval van gond

írta: FormaNet
F1 A Toro Rosso csapatfőnöke szerint nem az újonc pilótákkal, hanem az autóval van gond

A 2012-es szezon első két futamán, a Toro Rosso két fiatal tehetsége, az újonc Jean-Eric Vergne, és csapattársa, Daniel Ricciardo is pontot szerzett csapatának, ám a fényes kezdetet - eredmények tekintetében - nagy csend követte. A csapatfőnök, Franz Tost azonban kiáll a két ifjonc mellett, és ahelyett, hogy az ő vállukra tenné a felelősséget, sokkal inkább az autóban és a fejlesztések lassú ütemében keresi a sikertelenség okait. A Formula-1 hivatalos weboldalán készült exkluzív interjúban a szakember mindkét pilótáját dicséri, és véleménye szerint az új fejlesztésekkel a szezon második felében gyakrabban láthatjuk majd őket pontszerző helyekért csatázni.

franz tost.JPG 

Franz, a szezon közepéhez közeledve, már volt idő arra, hogy értékelje két fiatal versenyzője szereplését. Mit gondol Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne teljesítményéről?

Franz Tost: Eddig azt kell mondjam, hogy mindketten magasan képzett versenyzők, és mind a ketten, jó teljesítményt nyújtottak eddig. Daniel az első versenyen, Melbourne-ben pontokat szerzett kilencedik helyével, Jean-Eric pedig Sepangban nyolcadik lett, ami azt mutatja, hogy van bennük potenciál.  Mindkettőjük fejlődése ígéretes, ezért azt mondhatom, hogy elégedettek vagyunk.

Mindketten szereztek már pontokat, de mindketten a szezon elején. Miért van ez? Kívülről  úgy tűnik, mint ha a csapat egyet hátra lépett volna…

FT: Voltak lehetőségek és esélyek, de nem ragadtuk meg őket. Daniel például Bahreinben a hatodik helyről indult, de végül nem tudott profitálni belőle. Jean-Eric Monacóban tíz körrel a leintés előtt még a hetedik helyen állt, aztán 12. lett.  Valenciában Daniel ígéretes helyzetben volt, és könnyedén pontokat szerezhetett volna, de az ütközése végül megfosztotta ettől.  A legutóbbi hétvégén nem igazán találtuk meg a helyes irányt, és az esős körülmények között határozottabban jobbak voltunk. De a versenyen nem esett, ráadásul Jean-Eric egy büntetéssel érkezett. Szóval most sem szereztünk pontot, de mindkét autónk célba ért, jól teljesítettek, és újoncoknál ez is számít.  Biztos, hogy nem történt hátralépés, de a riválisaink is jól mennek. Talán fejlődtünk két-három tizedmásodpercet, de a többiek nagyjából négy-öt tizedet fejlődtek.

Miért van ez?

FT: Valószínűleg a fejlesztés üteme nem volt elég nagy részünkről.

Azt mondta, hogy olyan fiatal pilótákat keres, akik „szenzációt” tudnak felmutatni...

FT: Egy magasan képzett versenyzőtől azt várom, hogy legalább egyszer villantsa meg a tehetségét. Daniel számomra ezt Bahreinben mutatta meg, ahol fantasztikusan teljesített, Jean-Eric pedig Monacóban. Monacóban egy hetedik helyet elérni az időmérőn úgy, hogy először vezetsz ott Formula-1-es autót, az egy meglehetősen figyelemreméltó teljesítmény!

Mit gondol, a szezon második felében fejlődni fognak még?

FT: Jelenleg már kicsivel több tapasztalatuk van, tudják, hogyan lehet jobb a csapat és az autó, így most azt hiszem rajtunk a sor, hogy a frissítésekkel előrelépjünk, és megfelelő versenyautót biztosítsunk számukra. Ha ez megtörténik, biztos vagyok benne, hogy sikeres lesz számukra a szezon második fele.

Tehát Ön elégedett a két fiatal fejlődési sebességével, csak az STR7 fejlődésével nem?

FT: Abszolút.

Egyik ex versenyzője említette, hogy nagyon nehéz volt Önnel dolgozni Toro Rossónál. Nem lehet, hogy túl nagy az elvárás egy újonchoz képest?

FT: Biztos benne, hogy a „nehéz” kifejezést használta? Nem emlékszem, hogy valaha is annyira nehéz lett volna! (Nevet) Oké, hadd fogalmazzak inkább úgy, hogy egy versenyzőnek nehéz dolga van velem, ha nem koncentrál, és nem találja meg a jobb oldali pedált. Ez ilyen egyszerű. Nagyon keményen dolgozunk, és mindent megteszünk, de néha olyan fiatal versenyzők kerülnek a Formula-1-be, akik azt gondolják, hogy ha itt vannak, akkor máris minden sikerült. Ez pedig hülyeség. A Formula-1-be fellépni azt jelenti, hogy elindulhatsz egy nagyon kemény munka útján. Minden, amit eddig csináltál, az volt az óvoda. (Nevet)  Az év 365 napján, és annak mind a 24 órájában a Formula-1ért kell élned. Ha úgy érzem, hogy valamelyik pilótánk nem ezt teszi, akkor bajba kerülhet. Vagy profi vagy, vagy pedig távozhatsz. Ez ilyen egyszerű.

Tehát ha visszatekintünk a fiatalokra, akik Önnel dolgoztak, nem ezt az elvet követték?

FT: Így van, különben még mindig itt lennének.

Jöjjön egy másik téma. A költségcsökkentésről szóló megállapodás tárgyalásait néhány héttel elhalasztották. Úgy hírlik, hogy a Red Bull és a Toro Rosso nem támogatja a koncepció jelenlegi formáját. A Red Bullnál ez valamelyest érthető, de mi a helyzet Toro Rossóval?

FT: Ez így nem helyes. Mi egyetértünk azzal, hogy a költségeket szabályozni kell, és a Toro Rosso tiszteletben tartja az RRA-t, mert tény, hogy kiadásokat és az alkalmazottak számát tekintve jóval a határérték alatt vagyunk. A probléma az, hogy jelenleg azt látom, hogy csak felületesen beszélünk az RRA-ról, de azokról a valódi költségekről, amik a 2014-es új motorformulával együtt jönnek, azokról senki nem beszél annak ellenére, hogy ott valós költségekkel fogunk szembesülni. A Toro Rosso olyan RRA-ról szeretne beszélni, melyben minden konkrétum megtalálható, különben semmi értelme. A mi szempontunkból ez a helyzet.

Tehát a lényeg az, hogy a motorokat is bele kell foglalni?

FT: Nos, a motor sokkal drágább lesz, mint most. Az új szabályozás egyrészt jó dolog, mert a környezeti kérdéseknek összhangban kell lenniük a modern autóiparral azért, hogy gyártókat csábítsunk vissza. Tehát az irány az egyértelmű, de el kell gondolkodnunk, hogyan tudnánk ezen a területen is csökkenteni a költségeket, és ez eddig még nem történt meg. A gyártók pokolian nagy összegeket költenek kutatásra és fejlesztésre, amit végül az ügyféllel fizettetnek meg. Kérdés, hogy hány gyártó lesz, és öt éven belül mennyit fog csökkenni az ár, de arra számítok, hogy sokkal drágábbak lesznek az erőforrások, mint most. Az elmúlt években a gyártók valóban támogatták a csapatokat, és mivel a motorok fejlesztését befagyasztották, ezért a költségek sem változtak. 2014-re ezzel kapcsolatban vannak nagy kérdőjelek.

000 facebook_banner.jpg

Hogyan tudja elérni egy olyan csapat, mint a Toro Rosso, hogy felzárkózzon az élmezőnyhöz?

FT: Egy ideális világban úgy működne, hogy a Toro Rossónak sikereket kell elérnie. Mert ha sikereket érsz el, akkor több pénz folyik be a kasszába. Ez a célunk.

Ez egy nagyon egyszerű vállalkozói szemlélet. Ha jó egy termék, akkor az ügyfélkör bővül…

FT: ...igen, ennyi az egész, jó terméket kell nyújtani.

Tehát milyen terméket szeretne a szezon végén?

FT: Olyan termék kell, amivel a versenyzőink a középmezőnyben tudnak lenni, vagyis a 9 és 12. hely valamelyikébe tudják kvalifikálni magukat, majd a versenyen két-három pontot szerezhetnek. Ez a cél. Az élmezőny messze van, de a középmezőny is nagyon versenyképes. Ott a Sauber, a Williams, a Force India, és a Caterham is felzárkózott,  így rajtunk múlik, hogy mit tudunk elérni.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

hotel gif 2.gif

 

Szólj hozzá

f1 toro rosso franz tost formula-1