2012. júl 14.

F1 Jackie Stewart: Győzni nem elég! - a mondat, mely megfoszthatott volna minket egy legendától

írta: FormaNet
F1 Jackie Stewart: Győzni nem elég! - a mondat, mely megfoszthatott volna minket egy legendától

Amikor a háromszoros Formula 1-es világbajnok, Sir Jackie Stewart az Olimpiára gondol, emlékek jutnak eszébe a legnagyobb csalódásról, az amúgy csodálatos sportkarrierjében. Ez felszínre hoz egy szintén érdekes kérdést, vajon a motorsport történelme újraíródhatott volna egy sasszemű, fiatal mesterlövész által, aki minden idők legsikeresebb brit pilótája lett a megnyert címeket tekintve, aki lövészetben is kivételes tehetségnek számított, és aki az 1960-as római játékokra mégsem jutott ki.

jackie stewart.jpg

Pedig élete formájában volt, ami a sportlövészetet illeti, rengeteg versenyt nyert Nagy-Britanniában, nagyon pontosan lőtt. Mégis a kulcsfontosságú pillanatban, az időzítése cserbenhagyta őt, és azon kapta magát, hogy küzdenie kell.

A kétszázon kívül kihagytam egy pályát, ezzel sokat vesztettem. Valószínűleg az ezrest hagytam ki"- emlékszik vissza Stewart.

„Szerintem ez volt sportéletemben a legnagyobb csalódás"- tette hozzá a skót, és annyi nevet és időpontot említett, hogy kétség sem fért hozzá, hogy úgy emlékszik, mintha minden csak tegnap történt volna.

Jackie-t a nagyok közül is a legnagyobbak között kell említeni, akkoriban példátlanul sok, 99 futamból, ahol rajthoz állt, 27-et nyert meg, és túlélte a motorsport azon szakaszát, ami a legtöbb életet követelte.

1973-ban vonult vissza, miután francia csapattársa, Francois Cevert életét vesztette a watkins glen-i versenyen. Kiegyensúlyozottan sikeres volt, mind üzletemberként, mind saját futamgyőztes csapata vezetésében. A bajnok Red Bull istálló múltjából kiderül, hogy ez a csapat, valójában a Stewart csapat leszármazottja, melyet még Fordként adtak el, majd Jaguarként szerepelt, míg végül megvette az osztrák milliárdos Dietrich Mateschitz.

Manapság elképzelhetetlen, hogy valaki öt-hat évesen ne gokartozással kezdje karrierjét, azonban Jackie Stewart zökkenőmentesen állt át az agyaggalamblövészetről az autóversenyzésre.

Pedig beteg volt, diszlexiás, és gyűlölte az iskolát, azonban bátorsága egy pisztollyal párosulva kitartást és célokat adott neki. Ez a sport tanította őt fegyelemre, és arra, hogyan kell figyelnie magára.

„ Minden figyelmemet a lövészetnek szenteltem. Mikor 15 lettem, elhagytam az iskolát, az első versenyemet 14 és fél évesen nyertem, és huszonhárom éves koromig ez volt az életem"- mondta a legenda.

„ Egy kész katasztrófa voltam az iskolában, ez volt életem legboldogtalanabb és legrosszabb szakasza, mert nem voltam azonosítva vagy értékelve. Senki sem tudott a diszlexiámról, szóval csak hülyének neveztek, ostobának és ducinak. A sport megmentette az életem, mivel sok emberrel hozott össze"- emlékezett vissza Stewart.

jackie stewart.JPG

Stewart, akit az 1960-as játékok hírességei között is olyan sztár lehetett volna, mint Muhhamad Ali, habozott, mikor megkérdezték, hogy a karrierje hogy alakult volna, ha kijut Rómába. A skót életrajzában volt egy mondat „Győzni nem elég!", ami után sem édesanyja, sem bátyja, Jimmy nem akarta, hogy Jackieből autóversenyző váljon. Az egész Formula 1-es karrierje alatt anyja egyszer sem ismerte el fia teljesítményét.
„Ez egy olyan kérdés, amire nem tudom a választ."

„Nem az olimpia tette tönkre a lövészet iránti szenvedélyemet, és az elégedettségemet, hiszen a legtöbb versenyt megnyertem, amin elindultam abban az évben. Valami olyasmire gondolok én, hogy noha tudtam, hogy jó vagyok, mégis dühösen csalódott voltam, így hagytam magam, hogy kiengedjek. Lövészetben nem hibáztathatod az autód, nem a töltények voltak hibásak, de természetesen a pisztoly sem. Azt hiszem, egyszerűen kimerült voltam annál az egy lőállásnál"- ismerte be a legenda

Mint minden sportban, a forma időzítése rendkívül fontos, valamint a kéz és a szem koordinációja is szintén elengedhetetlen a motorsportban. Ez így is van,...nyugalom és az egyensúly. Amit Stewart szintén a lövészetből tanult, azok az élethez szükséges készségek, melyek kitartottak Formula 1-es karrierjében, és a későbbi üzleti életében is.

Utazgatott, megmérkőzött Európa- és világbajnokságokon akkor, mikor egy tengeren túli vakáció még csupán egy álom volt a legtöbb ember számára. Azért, hogy mindezt fizetni tudja, egy garázsban is vállalt munkát. Távol otthonától, versenyképes környezetben készülhetett az ellenfelekkel szemben, akik sokkal tapasztaltabbak és idősebbek is voltak nála, mégsem ijesztették meg őt.

000 facebook_banner.jpg

„ Mindig mondtam, hogy a lövészet megtanított sok mindenre, amit a motorsportban szerzett sikereimmel is igazolhatok. Amikor bekerültem a Formula 1-be átélhettem a győzelem borzongató érzését, és sikerült elfelejtenem a csúfos olimpiai szereplésemet. Óriási előnyre tettem szert szinte az összes fiatallal szemben, és jöttem egyre feljebb, mert megvolt bennem a koncentráció, az elkötelezettség, és a motiváció, hogyan is csinálhatnám jobban"- értékelte végül Formula 1-es szereplését a britek kedvence.

Jackie Stewart 99 futamon indult a Formula-1-ben, három világbajnoki elsőséget, 27 futamgyőzelmet, 17 pole pozíciót, 15 leggyorsabb kört, 43 dobogót és 360 világbajnoki pontot tudhat magáénak.

Szöveg: FormaNet, Jeney Anna

001_fórum logo.png

hotel gif 2.gif


Szólj hozzá

f1 jackie stewart forma1 formula1 f1 történelem