F1-es legendák a mai Formula-1-ről - Sir Stirling Moss és Nigel Mansell
A két Formula-1-es legenda, Sir Stirling Moss és Nigel Mansell aggodalmát fejezte ki a mai Formula-1 biztonsági intézkedéseit tekintve, különösen azért, mert úgy vélik, a pályák nem büntetik kellően a vétkeseket. A két egykori pilóta úgy véli, a jelenlegi szabályok túlzottan nagy felelősséget vesznek le a versenyzők válláról.
A Formula-1 történetének utolsó fekete hétvégéje 1994 májusában megváltoztatott mindent.
Ayrton Senna és Roland Ratzenberger halála után, a sportban még hatványozottabban kerültek előtérbe a biztonsági intézkedések, melyek ilyen esetekben nyújthatnak nagyobb védelmet a pilótáknak.
Mind a pályák, mind pedig a versenyautók is megváltoztak és biztonságosabbak lettek. Legyen akár szó az öltözetről és a sisakokról, amik szintén nagy szerepet játszhatnak a pilóta életének, testi épségének megóvásában. Mondhatni mindez nagy sikerrel járt, ugyanis 1994 május 2.-a óta nem volt haláleset a Formula-1-ben.
Előfordulhat azonban, hogy a versenyhelyszíneknek a nagyobb biztonsági intézkedések miatt egyre kevesebb a bája?
„Azt gondolom az egész koncepció megváltozott. Egyértelműen változtatni kellett, miután egy versenyző életét vesztette. Ez nem elfogadható" – mondta el véleményét Stirling Moss a Servus TV-nek adott nyilatkozatában.
„Az egész alapkoncepció, mind az alapötletek változtatásra szorultak. Nagyon jó érzés, hogy manapság már a pilóták nem kockáztatják oly mértékben testi épségüket."
A brit szerint azonban ezek a veszélyes helyzetek hozzátaroznak ehhez a sporthoz.
„Az autóversenyek a mai napig veszélyes sportnak számítanak. Amennyiben azt szeretnéd, hogy ne legyen akkora a kockázat, teniszezzél, az is egy szép sportág" – tette közzé véleményét a veterán pilóta.
„Véleményem szerint a veszély, ennek a sportnak velejárója."
Túl szélesek a bukóterek
„Alapvetően jó kis versenyeket látunk. Ez egy nagyszerű sport, annak ellenére, hogy néhány dologgal nem értek egyet. Például, ezek a modern bukóterek" – mondta értetlenül Moss.
„Miért van ez? Például, ha ott lenne egy fal, úgysem mennének neki. Amennyiben mégis odacsapnák, akkor valószínűleg a kerék és a felfüggesztés bánná, de ez nem annyira jellemző (lsd. Kanada, bajnokok fala)."
„Azt szeretnénk látni, ahogy egy autó abszolút a határon autózik. Az én versenyzői karrierem során ez meg volt még. Amikor Monacóban például túl gyorsan vettünk be egy kanyart, akkor a fehér csík (a faltól) megjelent a gumikon, mert érintettük a falat. Lehetne ez így a mai napig" – értékelt a brit legenda, akivel a „Britek Oroszlánja", Nigel Mansell is egyetértett.
„Még az én időmben is így volt, ha tíz alkalommal ültél autóba, kilenc esetben történt valami. Akkoriban még tiszteletben tartottuk a pályát és a távolságot."
„Voltak szegélyek, amik bekorlátoztak a kanyarokban, de ha te ezt túl keményen vetted be, akkor annak következményei voltak" – emlékezett vissza 1992 világbajnoka.
„Például Valenciában amikor Maldonado a pályáról vissza tudott térni (le tudta vágni a kanyart) és ezzel Hamiltont kiütötte a versenyből, na az természetesen nem volt korrekt. A versenybíráknak ezt büntetéssel kellett illetniük. A mai versenyzőknek jobban kellene tisztelniük egymást és az minden érintettnek jobb lenne."
„Fernando Alonso is elmondta, hogy a fiatal versenyzők, akik a mai Formula-1-be érkeznek, nem tisztelik a másikat. Tudják is, hogy nem, de ettől még tiszteletben kell tartani a másikat. Ez többek között a versenybírók dolgát is megnehezíti" – mondta Mansell, aki az utóbbi időben elég nagy betekintést nyert ebbe, ugyanis többször helyet foglalt a felügyelők között a versenyeken.
„Néhány fiatalabb versenyzőt, igenis meg kell nevelni, hogy tisztelje a másikat."
Az aktuális szabályok túl sok felelősséget vesznek ki a pilóták kezéből
„Napellenző lehajt és fullgáz, ez a mottó. Néhány versenyző sokszor átlépi ezeket a határokat" – mondta Mansell.
„Az autóvezetés és az előzés is a pilóta felelőssége. Sok szabály ezt a felelősséget elvonatkoztatja a versenyzőtől, ami szerintem abszurd és nem értek vele egyet. Az a versenyző, aki érzi ennek felelősségét és nem lépi túl a határt, az nem fog semmilyen balesetveszélyes helyzetbe belemenni."
A Williams egykori sztárpilótája szerint a biztonság javítása mindig fontos és üdvözli is, de meg kell találni annak a módját is, hogy a pilóták figyelmét is felkeltsék ezzel.
„Minden esetben le a kalappal azok előtt, akik a szabályokat megalkotják, nincs probléma az autókkal, minden rendben. A legnagyobb probléma az új szabályok megteremtése és a versenyzők védelme kapcsán. Muszáj vállalniuk a felelősséget" – nyilatkozta Mansell.
„Az egész koncepciója a sportnak, maga a versenyzés változott meg. Amikor én a versenyzést elkezdtem, kis városokba mentünk, szalmabálákat építettünk és gyerünk! Vasárnaponként megkaptad a pénzt a versenyért és mentél a következő helyszínre" – emlékezett vissza a legendás Stirling Moss.