2012. aug 12.

F1 Kétféle motor 2014-től a Formula-1-ben? - Whitmarsh szerint ez nem jó ötlet

írta: FormaNet
F1  Kétféle motor 2014-től a Formula-1-ben? - Whitmarsh szerint ez nem jó ötlet

A 2014-től bevezetésre kerülő új motorformula az elkövetkező hónapokban, és a jövő évben még minden bizonnyal számtalan szakmai és pénzügyi vitára ad okot, és az érintettek kompromisszumkészsége lehet az egyik lehetőség az érdekellentétek végleges lezárására. A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh - aki egyben a csapatok érdekvédelmi szövetségének, a FOTA-nak leköszönő elnöke - úgy véli, nem tenne jót a sportnak, ha olyan kompromisszum születne, ahol a jelenlegi motorokat párhuzamosan lehetne használni az új aggregátokkal.

Martin whitmars bízik a fotában.jpg

Az FIA által szorgalmazott 1,6 literes turbófeltöltésű tápegységek szinte az ötlet kipattanása óta az egyik legnagyobb műszaki vitát szolgáltatják a Formula-1-ben. A jelen állás szerint ezek a motorok már a 2014-es szezon első futamán ott lesznek az autók motorházteteje alatt, ám annak ellenére, hogy a csapatok egy éves halasztást kicsikarva alá írták a megállapodást, még koránt sem biztos, hogy minden a Jean Todt vezette irányító testület elképzelései szerint alakul.

Számtalan kritika fogalmazódott meg az új formulával kapcsolatban, a csökkenő hanghatástól a jelentősen megnövekvő költségekig, miközben a motorgyártók egy része már komoly pénzeket fektetett a tervezésbe és a fejlesztésbe. A kisebb istállók úgy gondolják, nem lesznek képesek kifizetni az új motorok használata miatt megemelkedő, a számítások szerint több millió dolláros többletköltséget.

Az érintettek természetesen mindkét oldalon határozott érvekkel védik véleményüket, ám ezeknek az álláspontoknak mindenképpen közeledniük kell egymáshoz, mert ellenkező esetben komoly bajba kerülhet az egész széria. Felmerült olyan alternatív megoldás is, hogy 2014-től megfelelő műszaki definíciók mellett a jelenlegi és az új motorok egymással párhuzamosan is használhatóak legyenek. Egy ilyen kettős motorszabály nem lenne egyedülálló a száguldó cirkusz történelmében, hiszen már 1947-ben, amikor először meghatározták a Formula-1 fogalmát, az akkori szabályok szerint az autók meghajtásáról vagy egy 1,5 literes kompresszoros motor, vagy 3,5 literes kompresszor nélküli aggregát gondoskodhatott.

Martin Whitmarsh azonban úgy véli, jelenleg egyáltalán nem lenne vonzó opció a kétféle motor használata.

„Ez ugyan megvalósítható lenne, de személy szerint nem hiszem, hogy vonzó dolog lenne. Ekvivalens (egyenértékű) formulák voltak korábban is, például 1988-ban voltak turbó, és normál motorok, de végül más irányt választottunk. Ezek ugyan nem rossz emlékek a McLaren számára, de nem is volt vonzó formula."

Whitmarsh kiemelte, hogy amennyiben mégis megtartanák a jelenlegi, sokak szerint korszerűtlennek számító 2,4 literes motorokat is, a szabályok úgy módosulnának, hogy azok a két erőforrás között az egyensúlyt inkább az új motorok támogatása felé billentenék, ami kétszintű versenyzést eredményezhetne.

„Azt hiszem, egy ilyen intézkedéssel, ha ez megtörténne, a turbómotorok előnybe kerülnének a normál motorokkal szemben, és ezzel létre hoznának egy kétszintű világbajnokságot, és egy ilyen nem lenne túl vonzó dolog" – nyilatkozta a McLaren csapatvezetője.

000 facebook_banner.jpg

Az utolsó jelentős szabályváltoztatás a Formula-1-ben motorfronton 2006-ban volt, amikor az addigi 3 literes, V10-es motorokról áttértek a jelenlegi V8-as 2,4 literes motorokra. Akkor a Toro Rosso (technikailag nem tudott azonnal átállni az új motorformulára, mivel a Minardi felvásárlását követően ez volt a csapat első éve a szériában) átmenetileg engedélyt kapott egy évig arra, hogy meghatározott paraméterekkel tovább használhassa az addigi V10-es motor lebutított változatát, miközben a mezőny teljes egészében áttért az új motorformulára.

Az új motorok minden bizonnyal még számtalan fejtörést okoznak majd mind a szabályalkotóknak, mind pedig a technikai szakembereknek, és a teljes F1 apparátusának, hiszen az új szabály egy nagyon komoly válság magjait is magában hordozza, amely az egész száguldó cirkusz jövőjére is jelentős hatással lehet.

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

hotel phőnix tisza.gif

Szólj hozzá

forma1 fia formula1 jean todt martin whitmarsh motorszabály új motorformula