2012. aug 15.

F1 Idén is kulcsfontosságú a kvalifikáción megszerzett pozíció - Statisztika

írta: FormaNet
F1 Idén is kulcsfontosságú a kvalifikáción megszerzett pozíció - Statisztika

Idén már több alkalommal is hallhattuk egy-egy pilótától, hogy a pole pozíció, vagy egy ahhoz közeli rajthely megszerzése kevésbé fontos, mint az elmúlt években, hiszen egy jó gumitaktika és a DRS segítségével kompenzálható egy kevésbé sikeres kvalifikáció. Az Autosport munkatársa, Edd Straw az elmúlt évek statisztikáit hívta segítségül ezen kijelentés ellenkezőjének bizonyítására.

lewis hamilton 2012 hungaroring.jpg 

Az elemzés az elmúlt 10 szezon összesen 172 nagydíjának összesített statisztikáját állította szembe a 2012-es szezon eddigi 11 nagydíjával.

A számokból kiderül, hogy az idei szezonban eddig 55 százalékban az a versenyző nyerte a versenyt, aki az első rajtkockából indulhatott, míg az elmúlt évtized átlaga 52 százalék, azaz három százalékkal kevesebb az idei évnél.

2012-ben 82 százalékban az első sorból rajtoló versenyző aratta le a végső diadalt, ami hét százalékkal magasabb a fent említett korszak átlagánál.

Az idei futamgyőztesek rajtpozíciója átlagosan 2.7 volt, ami az elmúlt 10 évhez képest viszonylag magas helyezés, bár ezt a statisztikát kissé torzítja Fernando Alonso valenciai futamgyőzelme, melyet a 11. helyről szerzett, illetve a Maláj Nagydíjon megszerzett győzelme, amit a 8. rajtkockából sikerült elérnie.

Igaz, hogy a DRS segítségével valamelyest könnyebb az előzés, ugyanakkor a Pirelli kiszámíthatatlan abroncsaira sokkal inkább vigyázniuk kell a pilótáknak, ami sokszor a támadás lehetőségét is elveszi tőlük. Mindemellett hiába a gyors autó, ha valaki forgalomba kerül az első etapban, akkor az összeszedett hátrányt sokkal nehezebb ledolgoznia ebben a rendkívül szoros mezőnyben.

A statisztikák természetesen sosem mutatnak reális képet, főleg a száguldó cirkuszban, ahol folyamatosan változnak a szabályok. Ebben az esetben is igaz, hiszen az elmúlt évtizedben rengeteg olyan szabálymódosítás történt, ami befolyásolja az autók időmérős teljesítményét. A legnagyobb többek között a tankolás betiltása 2010-től.

000 facebook_banner.jpg

Futamgyőzelmek aránya pole-ból rajtolva, szezonra lebontva:

  1.  2007: 65%

  2.  2004: 61%

  3.  2003: 56%

  4.  2006: 56%

  5.  2012: 55%

  6.  2009: 53%

  7.  2011: 47%

  8.  2005: 47%

  9.  2008: 44%

 10.  2010: 42%

 Futamgyőzelmek aránya az első sorból rajtolva, szezonra lebontva:

1.  2007: 88%

2.  2011: 84%

3.  2004: 84%

4.  2012: 82%

5.  2008: 78%

6.  2010: 74%

7.  2006: 72%

8.  2009: 71%

9.  2005: 63%

10.  2003: 56%

A futamgyőztesek átlagos rajtpozíciója, szezonra lebontva:

1.  2003: 3,2

  2.  2005: 3,2

  3.  2012: 2,8

  4.  2006: 2,7

  5.  2008: 2,6

  6.  2009: 2,2

  7.  2004: 2,2

  8.  2010: 2,0

  9.  2011: 1,9

 10.  2007: 1,5

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

hotel phonix banner gif.gif

 

Szólj hozzá

statisztika f1 kvalifikáció pole formula-1