2012. okt 08.

F1 Alonso hendikepje - avagy a pályán kívül dőlhet el a világbajnoki cím sorsa?

írta: FormaNet
F1 Alonso hendikepje - avagy a pályán kívül dőlhet el a világbajnoki cím sorsa?

A száguldó cirkusz szereplői közül, és természetesen a szurkolók körében is egyre többen, és egyre hangosabban fogalmazzák meg azt a véleményt, hogy az idei világbajnoki cím, az elkövetkező öt futamon Fernando Alonso és Sebastian Vettel között dől el. Hogy ki lesz minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnoka, ahhoz még számtalan csatát kell megvívnia a két pilótának, ám a pályán zajló események mellett jelenleg még fokozottabb jelentősége van a csapatok között zajló fejlesztési versenynek. A Red Bull most úgy tűnik, ismét lépéselőnybe került, ami részben talán köszönhető a saját dupla DRS-üknek is.

Alonso Vettel_1.jpg

Míg Sebastian Vettel a Japán Nagydíjat követően arról beszélt, hogy alvás közben valószínűleg minden pilóta pont olyan autóról álmodik, mint a jelenlegi RB8-as, addig Fernando Alonso a kiesésétől függetlenül is némiképpen kritizálta az F2012-est, sőt szóvá tette az alkalmatlannak bizonyult fejlesztéseket. Pedig éppen ezek az apró elemek dönthetik el az elkövetkező öt versenyen a világbajnoki címet.

„Mindenki nagyon keményen dolgozott az utóbbi pár hónapban, és ahogy a rádión is mondtam, mindenki ilyen autóról álmodik. Egy ilyen fantasztikus autóról, melyben tökéletes az egyensúly, és amivel nagyon könnyedén sikerült megtartanom az előnyömet" – nyilatkozta Vettel a szuzukai dobogón.

Alonso számára szerencsétlenül végződött a japán verseny, de nem csak defektje miatt volt elégedetlen a spanyol pilóta.

„Az időmérőn csak a hatodik és a tizedik helyet sikerült megszereznünk. Az utóbbi hat versenyen nem változott az autónk, így egy kicsit a körülményeknek is köszönhető ez az eredmény. Felipének tökéletes versenye volt, jól vezetett, de azok az autók, melyek sokkal gyorsabbak, most sorra hibáztak, így ez is segítette Felipét" – nyilatkozta a futamot követően Alonso, és mondanivalója egyértelműen az autó lassúságára és a hatékony fejlesztések elmaradására hívja fel a figyelmet.

Amíg Szingapúrban a konkurens Red Bull egy olyan hátsó szárnyat vetett be, amely kevesebb kopoltyúval rendelkezik a szárny véglapján, addig a Ferrari kipróbált szárnya nyolc kiegészítő lemezzel bírt. Fernando Alonso tette próbára az új fejlesztést, de mind ő, mind csapattársa, Felipe Massa úgy döntött, a szingapúri hétvégét a Magyarországon is használt hátsó szárnnyal teljesítik.

1..JPG

A nyolc kopoltyúlemezből kettőt közvetlenül a diffúzor külső paneljához csatlakoztattak. Ennek a két elemnek a célja, hogy a hátsó kerekekről érkező turbulenciát jobban leválassza a diffúzor külső panelja felé érkező légáramlatról, így hatékonyabbá tegye a diffúzort. A csapat már hetek óta többször tett kísérletet a diffúzor külső paneljának finomítására: legutóbb a koszorúlemez formáját módosították. Mindezen változások lényege, hogy a diffúzor fő leszorítóerő képzési részét, a középső konzolt nagyobb munkára fogják. Mivel túlságosan érzékenynek bizonyult a hátsó szárny és a diffúzor összecsatolása, a csapat további fejlesztésnek veti alá a megoldást, amelyet Japánban szerettek volna bevetni, de végül nem történt meg. A Ferrari mérnökeinek munkáját az aerodinamika területén jelentősen nehezíti az az ismétlődő probléma, hogy a szélcsatorna adatai idén sem mindig szolgáltatnak megfelelő adatokat. A káoszt csak fokozza, hogy néha egyeznek a számok a pályán mértekkel, néha azonban jelentős az eltérés, így egyelőre leállították a műszaki berendezést.

3..JPG

Szingapúrban a Red Bull komolyat lépett előre a fejlesztések tekintetében. Már akkor látható volt az RB8-asokon egy új első szárny, melyet csak az utolsó pillanatban tettek fel az autókra. Az istálló szokásává vált az, hogy bizonyos aerodinamikai elemeket, főként az első szárnyat, éppen a harmadik szabadedzésre készíti el. Ez is mutatja, hogy a tervezők mennyire biztosak az elemek pontos működését illetően, magabiztosak a korrelációt illetően, azaz abban, hogy az elem pontosan a szélcsatornában, valamint a számítógépes szimulációk által mért adatokat tükrözi vissza a versenypályán is. A Red Bullnál a fejlesztés azonban más irányt is vett.

Red Bull dupla DRS.JPG

Míg a Mercedes az év elejétől, a Lotus a szezonközepétől kísérletezik egy passzív, a DRS által aktivált rendszerrel (ez utóbbi csapat élesben még nem vetette be), addig a Red Bull a finisre vetette be saját alkalmazását, annak ellenére, hogy a jövő évtől tiltólistán lesz ez az innováció is. Míg a két konkurens alakulat a rendszer miatt olykor komoly nehézségekbe  ütközik az autók különböző pályákhoz való beállításainál, addig a Red Bull új alkatrésze egy igen egyszerű és okos megoldás. Állítólag már Szingapúrban is bevetették, de nagyobb figyelmet csak a Japán Nagydíjon kapott.

Adrian Newey újabb találmánya is -hasonlóan az eddigi megoldásokhoz- a hátsó szárny DRS zónában történő aktiválásakor lép működésbe. Amikor a szárny nyílik, akkor egy rés a szárnyon (sárgával jelölve) szintén szabaddá válik, és azon keresztül irányítva, a szárnyon áramló levegő egy része a diffúzor középső, 15 centimétres szakasza felé folytatja útját. Az alkalmazás minden bizonnyal jelentősen hozzájárul az RB8-asok időmérőn mutatott csúcssebességéhez anélkül, hogy az autó egyéb részein befolyásolná a szükséges leszorítóerő szintjét. Ez a megoldás az idei szabályozást tekintve nem esik korlátozás alá, így teljesen legálisnak tekinthető.

Adrian Newey nemrégiben egy interjúban elmondta, hogy egész évben azon dolgoztak, hogy a betiltott melegen fúvott diffúzor miatt elveszített teljesítményből valamit visszaszerezzenek. A zseniális tervező talán ezzel is közelebb került a tavalyi időmérőkön tapasztalt domináns teljesítményhez, a Japán Nagydíjon látottak legalábbis ezt támasztják alá.

„Ebben az évben legfőképpen a fúvott diffúzor betiltását kellet értelmeznünk, amit tavaly még élvezhettünk. Nem csupán a kipufogó helyzetét, de a vezérlést is. A tél folyamán nagyon sokat változtattunk az autón, sokat veszítettünk a teljesítményből, lehet, hogy többet mint a riválisaink, miután mi két évig használtuk ezt a rendszert."

„Sok erőfeszítésünkbe került arra összpontosítanunk, hogy próbáljuk stabilizálni az autót azt követően, hogy elveszítettük a kipufogó hatását. Azt hiszem a szezonban már legalább fél másodpercet sikerült visszaszereznünk, de lehet, hogy ez közelebb van az egy másodperchez" - nyilatkozta a Japán Nagydíj előtt Newey.

000 facebook_banner.jpg

Hogy végül a Ferrarinak sikerül-e felvennie a versenyt a fejlesztések tekintetében a riválisokkal, elsősorban a Red Bullal, - ami nem mellesleg létkérdés lehet a maranellói istálló számára - még nem tudható. Egy azonban bizonyos, amennyiben nem sikerül előrelépniük hamarosan, úgy Fernando Alonso minden igyekezete, kiváló vezetése, tökéletes hozzáállása ellenére is, olyan hendikeppel folytatja a világbajnoki címér folytatott küzdelmét, mely alapján valóban – ahogy a spanyol a Japán Nagydíj előtt fogalmazott – csoda lenne, ha idén sikerülni megszereznie harmadik világbajnoki címét.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

ferrari forma1 red bull fernando alonso formula1 sebastian vettel dupla drs