2012. okt 25.

F1 A Red Bullnak tavaly több mint 300 millióba került a címvédés

írta: FormaNet
F1 A Red Bullnak tavaly több mint 300 millióba került a címvédés

Az elmúlt év egyik nagy port kavaró híre volt a szezon végén az a vita, és következménye, mely a 2009-ben aláírt költségcsökkentési megállapodásról szólt. A csapatok  képtelenek voltak egységes álláspontot kialakítani az alapvető kérdésekben, és a megállapodás ellenőrzésében, és a Red Bull, majd a Ferrari kilépésével ez a FOTA szakadásához vezetett. Az energiaitalos istálló azóta többször is hangoztatta, hogy elviekben egyetért a költségek korlátozásával, ám a most nyilvánosságra került adatok alapján egyértelmű, hogy a Milton Keynes-i  gárda tavaly magasan a legtöbbet költött

Red Bull legédesebb bajnoksága.jpg

Az Auto Motor und Sport által nyilvánosságra hozott pénzügyi jelentés szerint a brit székhelyű istállók közül a Red Bull kiemelkedően sokat költött tavaly, hogy megvédje világbajnoki címét. A beszámoló szerint az istállónak 2011-ben a sikeres világbajnoki címvédése több mint 245 millió eurójába  (316 millió dollár) került.

Az AM & S adatai szerint ez a hatalmas összeg  42 millió euróval több, mint a Red Bull 2010-es költségvetése.

A jelentés szerint a többiek jelentősen elmaradtak a pénzügyi források tekintetében a Dietrich Mateschitz tulajdonában lévő istállótól.

Az eddig nyilvánosságra került adatok alapján a Brackley székhelyű Mercedes mindössze 145 millió eurót költött 2011-ben, ami 100 millióval kevesebb a Red Bullnál.

A Lotus költségvetése 155 millió volt, míg a Williams 111 millió eurót költött 2011-ben. A McLaren 2011-es költekezéséről egyelőre nincs nyilvános adat.

A most nyilvánosságra került adatok egybe esnek azokkal a paddockból érkező hírekkel, melyek szerint a Red Bull továbbra sem hajlandó elfogadni a többször módosított új költségcsökkentési megállapodást. A Milton Keynes-i gárda egyik legfőbb aggálya az egykori FIA elnök, Max Mosley által kikényszerített megállapodással az, hogy a nagy csapatok, és gyártók úgy különítik el az F1-es csapat költségvetését, hogy közben a gyárakban folyó munkák (melyek elvileg a közúti autókhoz, vagy alkatrészek gyártásához kapcsolódnak) átfedésekkel kapcsolódhatnak az istállók érdekében végzett munkálatokhoz, és ezek nem szerepelnek a csapat költségvetésében. A Red Bull ilyen tekintetben nem rendelkezik az autóiparhoz kapcsolódó háttér vállalattal, így náluk minden egyes költség egyértelműen kimutatható.  A másik sarkalatos pont a motorok kérdése, ahol az erőforrások gyártására könyvelt költségek egy részét a Mercedes és a Ferrari szintén a csapat működési költségeire fordíthatja, ám ezek a pénzek nem szerepelnek az istállók büdzséjében.

Jelenleg az RRA-val (költségcsökkentési megállapodás) kapcsolatos tárgyalások olyan mederben is folynak, hogy az eddigi Gentlemen’s Agreement (a csapatok önként vállalt megállapodása, mely becsületbeli ügyként kezeli annak betartását) helyett, a sport irányító testülete, az FIA venné át független félként, annak betartatását, és ellenőrzését. A csapatok között jelenleg ebben sem egységes a vélemény.  

A McLaren a most nyilvánosságra kerül számok alapján olyan nyilatkozatot tett, mely kissé meglepte azokat, akik úgy gondolták, hogy az energiaitalos csapat a költségek vonatkozásában csalt volna. (Ebben az esetben egy esetleges csalás nem jogi kategória, és nincs szankció, hiszen a költségcsökkentési megállapodás nem szabály, hanem önként vállalt egyezség)

000 facebook_banner.jpg

A wokingi gárda csapatfőnöke, Martin Whitmarsh, aki mellesleg jelenleg még a FOTA (a Red Bull által éppen a költségcsökkentési megállapodás miatt, tavaly év végén elhagyott csapatok szövetsége) elnöki tisztjét is betölti, így vélekedett: „Ha ők előttünk vannak, az azért van, mert jobb munkát végeztek.”

Továbbra is nagy kérdés tehát, hogy ebben a jelentős kérdésben (mely folyamatos feszültséget generál a száguldó cirkuszon belül) miként sikerül megállapodni, hiszen senkinek sem érdeke a költségek elszabadulása, ami a sport jövőjét is veszélyeztetné.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png 

Szólj hozzá

mercedes mclaren forma1 red bull fia formula1 sebastian vettel