2012. okt 28.

F1 Ecclestone további európai pályákat akar kiselejtezni

írta: FormaNet
F1 Ecclestone további európai pályákat akar kiselejtezni

Úgy tűnik, Bernie Ecclestone továbbra sem tett le a Formula-1 dinamikus térhódításáról a világban, ami önmagában támogatható törekvés lenne, ám az új helyszínek belépését az európai pályák rovására tervezi a FOM vezére. Ecclestone a napokban megerősítette, hogy további európai pályák „kiselejtezésére” készül, hogy helyet biztosítson a naptárban az új belépőknek.

Ecclestone Európával szemben.jpg

Az elmúlt egy-két év eseményeit figyelembe véve azonban kissé ellentmondásosnak tűnik Ecclestone terjeszkedési elképzelése.

Az F1 teljhatalmú ura két éve azt sem tartotta kizártnak, hogy akár 25 futamot is rendeznének évente. Ezt az ötletét azonban a csapatok egyértelműen elvetették. Hogy az idén elfogadott új Concorde Egyezmény tartalmaz-e erre vonatkozóan megállapodást, egyelőre nem tudható, ám nemrégiben a fehér lovag arról beszélt, hogy akár 2-3 európai helyszín is kikerülhet a versenynaptárból.

A Sky Sportnak adott interjúban erről így beszélt: „Próbálunk továbbra is előre mozdulni. Elvégre ez egy világbajnokság. Elveszíthetünk két-három, vagy akár több pályát is a kontinensen (Európában)”

Amikor Ecclestone-t arról kérdezték, hogy elképzelhetőnek tartja-e azt, hogy Európában csak négy verseny maradjon, igen röviden válaszolt: „Ki tudja?”

A FOM vezért egyik fő problémája az európai pályákkal, hogy kevesli azt az összeget, melyet ezek a helyszínek fizetnek. Amíg az európai rendezők a 10 százalékos folyamatos évi emelés mellett, jelenleg átlagosan kb. 25 millió dollárt tesznek a FOM pénztárába, addig az új ázsiai, és arab pályák 40-45 millióval gazdagítják a céget.

Ráadásul a két legpatinásabb aszfalt, Monaco és Monza minimális pénzért rendezhet futamokat, hiszen a hercegség költségei csak a pálya évenkénti kialakításából állnak (tribünök, boxutca, forgalomátszervezés…stb), Monza pedig nem egészen nyolc milliót fizet a jogdíjért.

Az európai helyszínekkel szemben tehát üzletileg csábító lehet az arab és ázsiai pályák majdnem dupla annyi befizetése. Csakhogy ezen pályák egy részénél is akadnak gondok, hiszen az elmúlt években Kína már többször is jelezte, hogy akár a kiszállást is fontolóra veszi amennyiben nem csökkennek a díjak, míg Korea már az első futamot követően komoly anyagi problémákkal küzdött. A két ázsiai ország jelenleg a világgazdaság szintjén is igen előkelő helyet foglal el, ettől függetlenül új alku köttetett, aminek részleteiről hallgatnak az érintett felek. Addig, amíg 40 milliót fizettek a FOM-nak, nem jelentett gondot azt nyilvánosságra hozni, hiszen ezzel tudta Ecclestone az európai pályákat rávenni a folyamatosan emelkedő, ám ezt az összeget meg sem közelítő díjfizetésre. Az új alku minden bizonnyal ennél a 40 milliónál jóval kisebb összegről szól.

Bernie Ecclestone távlati elképzeléseinek kettősségére jó példa azonban, hogy amíg a folyamatos elszakadásról beszél Európa tekintetében, addig tárgyalásokat folytat Franciaország visszatéréséről, Londonban tervezne futamot, és a Nürburgring megsegítését is kilátásba helyezte, (ezek az elképzelések talán a brit adóhatóság, és a német ügyészség irányába tett PR lépések?) sőt, a török pálya – mely részben az ő tulajdona – kivásárlása is szóba került.

Jelenleg az új helyszínek, melyen 1-2 éven belül csatlakozhatnak a cirkuszhoz, New Jersey (némi bizonytalansággal) és Szocsi, ahol szintén lehetnek kétségek. Ezen kívül szándék szintjén jelentkezett Dél-Afrika, Mexikó, és Argentína is, ám ezekről a helyekről egyelőre semmi konkrétumot nincs.

A Formula-1-es csapatok eddig is többször hangoztatták már, hogy támogatják ugyan az új, Európán kívüli nagydíjakat, ám ragaszkodnak a hagyományos, európai versenyekhez is. Az előző Concorde Egyezménynek volt egy erre vonatkozó része, ami alapján az istállók korlátozhatták egy bizonyos szinten túl, az Európán kívüli versenyeket. Hogy a jövőre életbelépő új megállapodást mit tartalmaz erre vonatkozóan, még nem tudható, ám minden bizonnyal több teret enged Ecclestone ilyen jellegű terveinek megvalósítására.

000 facebook_banner.jpg

Csak egy összehasonlítás: Amíg az 1990-es szezon 16 futamából 10 versenyt Európában rendeztek, addig a jövőre tervezett 20 futamból (vagy 19) 12 lesz Európán kívül.

Most úgy tűnik, a FOM vezér ezt az arányt még tovább akarja csökkenteni. Hogy ennek hátterében csupán pénzügyi megfontolások állnak, egyelőre nem tudható, ám figyelembe véve a német ügyészség vizsgálódását Ecclestone körül (a Gribkowsky féle sikkasztási ügy, és ítélet kapcsán), illetve a brit adóhatóság figyelmeztetését (mely szerint, ha a németek meggyanúsítják, hazájában is komoly ellenőrzésre számíthat), nem lehet teljesen kizárni, hogy az F1 teljhatalmú ura már nem érzi jól magát az öreg kontinensen.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png    

Szólj hozzá

forma1 formula1 bernie ecclestone gribkowsky hagyományos f1 pályák