2012. nov 04.

F1 Räikkönen visszatért a csúcsra, Vettel a boxutcából rajtolva felért a dobogóra Abu Dzabiban

írta: FormaNet
F1 Räikkönen visszatért a csúcsra, Vettel a boxutcából rajtolva felért a dobogóra Abu Dzabiban

Kimi Räikkönen idei első, F1-es pályafutásának 19. futamgyőzelmét aratta a kaotikus Abu Dzabi Nagydíjon, miután az élen álló Lewis Hamilton műszaki probléma miatt kiesett a versenyből. Fernando Alonso a második helyen ért célba, míg a boxutcából rajtoló Sebastian Vettel fantasztikus versenyzéssel, és remek taktikával végül a dobogó harmadik fokán ünnepelhetett. 

raikkonen- abudzabi.jpg  

Sebastian Vettel a szombati időmérőn a harmadik leggyorsabb kört futotta, de mivel az FIA vizsgálatához nem volt elég üzemanyag az autójában, így a németet utólag kizárták az edzésről.  Vettel az utolsó rajtkockából indulhatott volna, de ha már ez a baki megtörtént, a csapat kihasználta az alkalmat, és váltót cserélt az RB8-ban, illetve a futóművön is állítottak, így a címvédő a boxutcából kezdte meg az 55 körös versenyt a kemény keverékeken. A Pirelli a szabadedzések után egy kiállásos taktikát jósolt előre, ugyanis a gumik Indiához hasonlóan nagyon tartósnak bizonyultak.

Lewis Hamilton remekül kapta el a rajtot, nem úgy a mellőle induló Mark Webber, aki rögtön a startot követően a negyedik helyre esett vissza  Kimi Räikkönen, és Pastor Maldonado mögé, sőt pillanatokon belül a hatodik helyről rajtoló Fernando Alonso is áthámozta magát az ausztrálon. Jenson Button egy pozíciót bukva a hatodik helyen autózott, mögötte Felipe Massa Kobajasi Kamui, Sergio Pérez és Michael Schumacher volt a legjobb 10 sorrendje az első kör végén.

Kicsit hátrébb nem volt zökkenőmentes rajtja a Force Indiáknak. Nico Hülkenberg Bruno Sennával ütközött, aminek következtében kitört autójának jobb első kereke, csapattársa, Paul di Resta szintén koccant, de egy boxlátogatás után folytatni tudta versenyét. Hülkenberg és Senna incidensét a versenyt követően vizsgálja a versenybíróság.

A második helyen autózó Räikkönen csapattársa, Romain Grosjean is a mezőny végére esett vissza egy defekt miatt, illetve a HRT-nek sem volt szerencséje. Pedro de la Rosa még a rajt előtt beparkolta a garázsba, majd a 9. körben Narain Karhikeyan okozott hatalmas galibát, amikor az egyik jobbos kanyarnál hirtelen fékezett, a mögötte érkező Nico Rosberg pedig konkrétan átrepült az indiai autóján. A rengeteg törmelék miatt behajtott a biztonsági autó.

Vettel ekkor már a 12. helyen autózott, de nem sok nyugodt pillanata volt a biztonság autó mögött sem, mert a Toro Rosso ausztrál versenyzője, Daniel Ricciardo gumimelegítés közben egy alkalommal belegyezett előtte, és a német éppen csak el tudta kerülni az ütközést, de közben kiütött egy táblát a pálya mentén, ami miatt megsérült az első légterelője. Érthetően nem volt túl boldog a kistestvér manőverétől, ami a csapatrádió bejátszásából egyértelműen kiderült. „Mit művel? Folyton megáll előttem!” - ordította a  rádióba. Végül a Red Bull egy kerékcserére és egy első szárny cserére behívta pilótáját, aki így a 21. helyre esett vissza.

A 14. kör végén a SafetyCar elengedte a mezőnyt, Hamilton megtartotta vezető pozícióját, illetve mögötte is változatlan maradt a sorrend. (Räikkönen, Maldonado, Alonso, Webber, Button, Massa, Pérez, Kobajasi és Schumacher) Közben a mezőny hátsó régiójában Vettel és Grosjean a 18. helyen csatázott. A nagy lendületben a Red Bull mind a négy kerékkel elhagyta a fehér vonalat, így a büntetés elkerülése érdekében egy időre visszaengedte maga elé a Lotust, de ezután folytatta menetelését. 

Az élmenők drámája Vettel kaotikus versenyével még nem ért véget. A 21. körben a tavalyi futamgyőztes, Hamilton volt kénytelen az élről kiállni, mert autója egyszercsak belassult. A brit félrehúzódott, és átadta helyét Räikkönennek, aki elindulhatott a várva várt futamgyőzelemért, miközben Alonso a DRS segítségével könnyedén megelőzte Maldonadót, és máris a második helyen autózott.

Webber és Button is üldözőbe vette a Williams venezuelai pilótáját, az előbbinek nem sikerült, Button azonban a 11-es kanyar belső ívén ügyesen körbeautózta, így felzárkózott a dobogós helyre. Webber kicsivel korábban kissé elhamarkodottan támadta Maldonadót, és kissé ráhúzta a kormányt a Williamsre, aminek következtében kipördült, és a hetedik helyen folytatta a nagydíjat. A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, de nem állapítottak meg szabálytalanságot. Három kör után újabb feladatot kapott a versenybíróság, aminek ismét Webber volt az egyik főszereplője. A red bullos az időközben Pérezzel szemben egy pozíciót vesztő Massát akarta megelőzni, de a két autó összeért, Webber kifutott a bukótérbe, a brazil pedig elvesztette az irányítást autója felett, és megpördült. Az ausztrál a hetedik helyen folytatta a versenyt, Massa pedig kihajtott a boxba kerékcserére. Közben az 1-es számú Red Bullban ülő német már csapattársa mögé, a nyolcadik helyre zárkózott fel. A csapat ugyan szólt Webbernek, hogy ne küzdjön pozíciójáért a csapattárssal, de biztos ami biztos, egy kerékcserével megoldották, hogy ne kerüljön harcba a két autó, azaz Webbert kihívták Seb elől.

A 29. körben Alonso kezdte meg a „normál” kerékcserék sorát, az élen álló Räikkönen pedig két körrel később érkezett. Mivel a biztonsági autó alatt Vettel már megkapta a lágy keverékeket, így ő kimaradt ebből a hullámból, aminek köszönhetően egy rövid ideig még a versenyt is vezette, de a Lotusnak sikerült az élre visszatérnie. Alonso a harmadik helyen folytatta versenyét a legnagyobb riválisa mögött. A negyedik helyen Button autózott, mögötte pedig a szintén a hátsó régióból érkező, más boxtaktikán lévő Grosjean haladt.  A pontszerzők második fele ekkor Di Resta, Pérez, Webber, Maldonado és Kobajasi volt.

A nagy kérdés az volt, hogy a lágy Pirelliken Vettel végig tudja-e futni versenyét. A kérdés a 37. körben dőlt el, amikor a német megkapta az újabb szett opciós gumit. A Red Bull remek munkát végzett, és negyedik helyre tudta visszahozni pilótáját, aki hamarosan még jobb helyzetbe került egy balesetet követően.

A szintén friss gumikat kapó Grosjean és Pérez csapott össze a középmezőnyben. A mexikói megelőzte a Lotust, majd megindult Di Resta ellen, ez a csata azonban már mindkettőjük részéről kicsúszással végződött. Pérez visszatérve a pályára összekoccant Grosjeannal, a hátulról érkező Webber pedig már nem tudta őket kikerülni. A Red Bull és a Lotus is kiesett a további küzdelemből, Pérez ugyan versenyben maradt, de a leszorításért stop&go büntetést kapott. A balesettel immár hatra nőtt a kiesők száma, a Safety Car pedig másodjára is behajtott, és a friss gumikon lévő Vettel előtt megnyílt a nagy lehetőség a dobogóra.

A 43. körben folytatódott a verseny, Räikkönen megőrizte elsőségét, mögötte Alonso és Button maradt a második-harmadik helyen, ám Vettel hamarosan már támadta is a McLarent.  Az újraindítás után az ötödik helyen Maldonado haladt, mögötte Kobajasi, Massa és Senna trió autózott, míg az utolsó két pontszerző hely a force indiás Di Restáé és a toro rossós Ricciardóé volt. A sokáig 10. helyen autózó Schumacher a 11. helyre esett vissza, így a Mercedes zsinórban negyedik alkalommal nem tudott pontot szerezni.

Az utolsó körökben Vettel a harmadik helyért küzdött, míg riválisa, Alonso megindult a futamgyőzelemért. Három körrel a leintés előtt a 11-es kanyarban a DRS segítségével Vettel felzárkózott a harmadik helyre, közben Alonso is lőtávolságba került, ám támadni már nem tudta az idei első futamgyőzelme felé száguldó finn bajnokot. 

Hátrébb sem történt helycsere, Button mögött Maldonado, Kobajasi, Massa, Senna, Di Resta és Ricciardo volt a pontszerzők sorrendje. A verseny leggyorsabb körét Sebastian Vettel futotta meg. A német így megtartotta előnyét a bajnokságban, jelenleg 10 ponttal vezet Fernando Alonso előtt. Két versennyel a szezon vége előtt, már matematikailag is csak a két kétszeres bajnok maradt versenyben. 

000 facebook_banner.jpg

Az Abu Dzabi Nagydíj végeredménye: 

abu dzabi - futam.PNG

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 kimi raikkonen abu dzabi formaul-1