F1 Az FIA jövőre korlátozza az időmérőn a DRS használatát, és megszüntetné a vis major szabályt
Idén egyértelművé vált, hogy a jövő év nem a drasztikus műszaki szabályváltozásokról fog szólni, hiszen az idei évhez nem lesznek jelentős módosítások az autókon. Ez azt is jelenti, hogy amennyiben a 2012-es konstrukció megfelelően működött, úgy a mérnökök az idei koncepció alapján haladhatnak tovább a fejlesztésekkel. Az FIA azonban az időmérők és a versenyek vonatkozásában tervez néhány változtatást és szigorítást. A vis major esetek elbírálása a kvalifikációkon sokkal szigorúbb lesz, és a DRS használata az időmérőkön szintén jelentősen megváltozik.
A Nemzetközi Automobil Szövetség az elmúlt évek tapasztalatai alapján alapvető változtatást tervez az időmérőn, a DRS használata vonatkozásában. Idén a rajthelyek sorsát eldöntő edzéseken az állítható hátsó szárnyat (DRS) a pilóták a pályák bármely szakaszán aktiválhatták (kivéve néhány biztonsági okból kiemelt szakaszt – Monaco alagút…), ellentétben a versenyekkel, ahol erre külön kijelölt szakaszok vannak. A rendszer 2011-es bevezetése óta számtalan tapasztalat áll az FIA és a csapatok, pilóták rendelkezésére ahhoz, hogy racionalizálják az állítható hátsó szárnyra vonatkozó szabályt.
Az FIA műszaki vezetője, Charlie Whiting nemrégiben arról tájékoztatta a csapatokat, hogy az autó egyetlen aktív aerodinamikai eszközével kapcsolatban biztonsági aggályok merültek fel, elsősorban a kanyarkijáratoknál, ahol a pilóták már igen korán aktiválják a rendszert, ezzel csökkentve a légellenállást, ami a kanyar végén a tapadás csökkenését eredményezi.
„Meg fogjuk tiltani a DRS használatát az edzéséken, és az időmérőn is, kivéve azokon a helyeken, ahol a verseny idején is használható” – nyilatkozta Whiting.
„Erről már beszéltünk a csapatoknak, és erre biztonsági okból van szükség. Már számtalan baleset származott ebből, és a pilóták is elmondták, hogy ez egyre általánosabbá válhat (a DRS korai aktiválása a kanyarokban)."
„Lehetne azzal érvelni, hogy a DRS bevetése nem sokban különbözik a korai gázadástól, de a DRS egy ki/be kapcsolóval működik, míg a gázadást lehet modulálni.”
Az FIA vizsgálatokat végzett a DRS adatok alapján, és az elemzésekből egyértelműen arra a következtetésre jutott, hogy az autók beállításainál elsősorban a versenyeken kijelölt DRS aktív zónát veszik figyelembe mind az időmérőkön, mind a futamokon.
„A DRS javította az előzési lehetőségeket a versenyeken. Valóban nem akarjuk a DRS használatát az edzéseken és az időmérőn, de aggódtunk azért, hogy így elveszíthetjük a DRS hatékonyságát. Most azonban, hogy rendelkezésünkre áll az összes információ tudjuk, nem csökken majd a DRS ereje. A csapatok továbbra is úgy használják majd, mert eddig is legfeljebb két helyen használták a pályákon, így megmarad az előnye. Biztos vagyok benne, hogy ugyanúgy fog működni, mint most” – vélekedett az FIA műszaki vezetője, Charlie Whiting.
Az FIA tervezi, hogy szigorítja az időmérőkön, az un. „vis major” szabályt, melynek lényege az, hogy az autóknak „saját lábon” kell visszaérni a parc fermébe, ám jelenleg bizonyos körülmények között elfogadható, ha az autó leállni kényszerül, és azt később bevontatják.
Erre a megfontolásra a Red Bull legutóbbi, Abu Dzabiban történt esete szolgáltatott alapot, ahol Sebastian Vettelt az időmérő levezető körében arra utasította csapata, hogy állítsa le az autó motorját. Akkor a stewardok elfogadták az istálló azon érvelését, hogy attól tartottak, a motor károsodhat, ezért kellett Vettelnek leállítani a kocsit, ám később kiderült, hogy nincs elegendő üzemanyag a tankban a mintavételhez, így minden bizonnyal a benzin spórolás játszott szerepet az utasításban.
Az év elején hasonlóan járt Lewis Hamilton is, amikor a McLaren azzal érvelt, hogy a leállítás oka az volt, hogy nincs elegendő üzemanyag az autóban. Akkor azt az érvelést nem fogadták el vis majornak.
A két eset miatt az FIA műszaki munkacsoportja a múlthéten arról tárgyalt, hogy szigorítani kell a szabályon.
„Azt gondolom, hogy ezek a történések számos kérdést vetnek fel, amit kezelni kell” – nyilatkozta Charlie Whiting.
„Beszéltünk erről a munkacsoportban, és mindenki egyetértett azzal, hogy ezt a „vis major” szabályt meg kell szüntetni, és egyértelművé kell tenni, hogy mit lehet, és mit nem. Azt hiszem, véget vetünk ennek a szabálynak, ami a vis majorra hivatkozik, akár van a kocsiban elég üzemanyag, akár nincs.”
„Az FIA majd kiszámolja, hogy mennyi üzemanyag fogyott volna, ha befejezi a kört, és ha nincs meg a megfelelő mennyiség, mondjuk 1,42 liter, vagy bármennyi, akkor az szabálytalan. Azt hiszem ez így teljesen logikus” – vélekedett Charlie Whiting.
FormaNet, Varga Viktória