2012. nov 16.

F1 Az FIA jövőre korlátozza az időmérőn a DRS használatát, és megszüntetné a vis major szabályt

írta: FormaNet
F1 Az FIA jövőre korlátozza az időmérőn a DRS használatát, és megszüntetné a vis major szabályt

Idén egyértelművé vált, hogy a jövő év nem a drasztikus műszaki szabályváltozásokról fog szólni, hiszen az idei évhez nem lesznek jelentős módosítások az autókon. Ez azt is jelenti, hogy amennyiben a 2012-es konstrukció megfelelően működött, úgy a mérnökök az idei koncepció alapján haladhatnak tovább a fejlesztésekkel. Az  FIA azonban az időmérők és a versenyek vonatkozásában tervez néhány változtatást és szigorítást. A vis major esetek elbírálása a kvalifikációkon sokkal szigorúbb lesz, és a DRS használata az időmérőkön szintén jelentősen megváltozik.

mercedes dupla drs.JPG

A Nemzetközi Automobil Szövetség az elmúlt évek tapasztalatai alapján alapvető változtatást tervez az időmérőn, a DRS használata vonatkozásában. Idén a rajthelyek sorsát eldöntő edzéseken az állítható hátsó szárnyat (DRS) a pilóták a pályák bármely szakaszán aktiválhatták (kivéve néhány biztonsági okból kiemelt szakaszt – Monaco alagút…), ellentétben a versenyekkel, ahol erre külön kijelölt szakaszok vannak. A rendszer 2011-es bevezetése óta számtalan tapasztalat áll az FIA és a csapatok, pilóták rendelkezésére ahhoz, hogy racionalizálják az állítható hátsó szárnyra vonatkozó szabályt.

Az FIA műszaki vezetője, Charlie Whiting nemrégiben arról tájékoztatta a csapatokat, hogy az autó egyetlen aktív aerodinamikai eszközével kapcsolatban biztonsági aggályok merültek fel, elsősorban a kanyarkijáratoknál, ahol a pilóták már igen korán aktiválják a rendszert, ezzel csökkentve a légellenállást, ami a kanyar végén a tapadás csökkenését eredményezi.

„Meg fogjuk tiltani a DRS használatát az edzéséken, és az időmérőn is, kivéve azokon a helyeken, ahol a verseny idején is használható” – nyilatkozta Whiting.

„Erről már beszéltünk a csapatoknak, és erre biztonsági okból van szükség. Már számtalan baleset származott ebből, és a pilóták is elmondták, hogy ez egyre általánosabbá válhat (a DRS korai aktiválása a kanyarokban)."

„Lehetne azzal érvelni, hogy a DRS bevetése nem sokban különbözik a korai gázadástól, de a DRS egy ki/be kapcsolóval működik, míg a gázadást lehet modulálni.”

Az FIA vizsgálatokat végzett a DRS adatok alapján, és az elemzésekből egyértelműen arra a következtetésre jutott, hogy az autók beállításainál elsősorban a versenyeken kijelölt  DRS aktív zónát veszik figyelembe mind az időmérőkön, mind a futamokon.

„A DRS javította az előzési lehetőségeket a versenyeken. Valóban nem akarjuk a DRS használatát az edzéseken és az időmérőn, de aggódtunk azért, hogy így elveszíthetjük a DRS hatékonyságát. Most azonban, hogy rendelkezésünkre áll az összes információ tudjuk, nem csökken majd a DRS ereje. A csapatok továbbra is úgy használják majd, mert eddig is legfeljebb két helyen használták a pályákon, így megmarad az előnye. Biztos vagyok benne, hogy ugyanúgy fog működni, mint most” – vélekedett az FIA műszaki vezetője, Charlie Whiting.

Red Bull kifogyott üzemanyag.jpg

Az FIA tervezi, hogy szigorítja az időmérőkön, az un. „vis major” szabályt, melynek lényege az, hogy az autóknak „saját lábon” kell visszaérni a parc fermébe, ám jelenleg bizonyos körülmények között elfogadható, ha az autó leállni kényszerül, és azt később bevontatják.

Erre a megfontolásra a Red Bull legutóbbi, Abu Dzabiban történt esete szolgáltatott alapot, ahol Sebastian Vettelt az időmérő levezető körében arra utasította csapata, hogy állítsa le az autó motorját. Akkor a stewardok elfogadták az istálló azon érvelését, hogy attól tartottak, a motor károsodhat, ezért kellett Vettelnek leállítani a kocsit, ám később kiderült, hogy nincs elegendő üzemanyag a tankban a mintavételhez, így minden bizonnyal a benzin spórolás játszott szerepet az utasításban.

Az év elején hasonlóan járt Lewis Hamilton is, amikor a McLaren azzal érvelt, hogy a leállítás oka az volt, hogy nincs elegendő üzemanyag az autóban. Akkor azt az érvelést nem fogadták el vis majornak.

A két eset miatt az FIA műszaki munkacsoportja a múlthéten arról tárgyalt, hogy szigorítani kell a szabályon.

„Azt gondolom, hogy ezek a történések számos kérdést vetnek fel, amit kezelni kell” – nyilatkozta Charlie Whiting.  

000 facebook_banner.jpg

„Beszéltünk erről a munkacsoportban, és mindenki egyetértett azzal, hogy ezt a „vis major” szabályt meg kell szüntetni, és egyértelművé kell tenni, hogy mit lehet, és mit nem. Azt hiszem, véget vetünk ennek a szabálynak, ami a vis majorra hivatkozik, akár van a kocsiban elég üzemanyag, akár nincs.”

„Az FIA majd kiszámolja, hogy mennyi üzemanyag fogyott volna, ha befejezi a kört, és ha nincs meg a megfelelő mennyiség, mondjuk 1,42 liter, vagy bármennyi, akkor az szabálytalan. Azt hiszem ez így teljesen logikus” – vélekedett Charlie Whiting.

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

forma1 red bull formula1 abu dzabi sebastian vettel drs vis major szabály