2012. dec 11.

F1 Forró helyzetekben sem olvadt meg a Jégember - Räikkönen sikeres visszatérésének nyomában ( 1. rész)

írta: FormaNet
F1 Forró helyzetekben sem olvadt meg a Jégember - Räikkönen sikeres visszatérésének nyomában ( 1. rész)

Kimi Räikkönen két év szünet után, idén újra csatlakozott a száguldó cirkusz világához, és szinte minden várakozást felülmúló teljesítménnyel alapozta meg második Formula-1-es karrierjét. A finn visszatérését kitüntető figyelem övezte mind a paddock, mind a média részéről, de igazán nem lehetett megjósolni az újrakezdés sikerességét, hiszen egy világbajnokkal szemben minden alkalommal hatalmas elvárásokat támasztanak, és sem a Lotus előző szezonbeli formája, sem Kimi Räikkönen 2009-es Ferraris teljesítménye nem utalt arra, hogy a „jégember” megfelel a magasra tett „lécnek”, és még jelentősen túl is szárnyalja azt.

kimi raikkonen.jpg

Azt láthattuk, hogy finoman szólva sem egyszerű visszarázódni a Formula-1 világába, hiszen a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher élő példája volt ennek. Egy bajnoktól alapvető elvárás, hogy az élmezőnyben foglaljon helyet, bármilyen technika is álljon a rendelkezésére. Ha ezt nem teljesíti, máris jönnek az éles kritikák mind a boxutca, mind a közvélemény felől.

Räikkönen visszatérését - Schumacher sikertelenségének árnyéka mellett - az sem könnyítette meg, hogy egy nagyon erős mezőnybe tért vissza. A 2012-es szezonban hat világbajnok foglalt helyet, ami eddig példátlan volt a királykategória történetében. Emellett, nem lehetett meghatározni, hogy milyen teljesítmény várható el az E20-tól. A szezon első felében Räikkönennek komoly gondjai voltak a Lotus kormányszervójával, és igazán az egy körös sebességén látszott a két év kihagyás.

A kétszeres világbajnok, Emerson Fittipaldi azonban már év elején látta, hogy a finn semmit sem veszített tudásából, és a számára ismeretlen környezetben is nagyon gyorsan megtalálta régi formáját..

„Engem meglepett, hogy Kimi ismét csúcsformában megy. Michael Schumacher idén ismét formában van, de kellett két év ahhoz, hogy felvegye a ritmust. Kiminél ez már az első teszten megvolt”- nyilatkozta a Maláj Nagydíj után a Lotus nagykövete.

A finn világbajnok sikeres második debütálásában nagy szerepet játszott egyrészről a Pirelli abroncsok viselkedése, amely futamról-futamra keverte a „kártyalapokat” a szezon első felében. Az enstone-i bázisú alakulat versenygépén különösen jól működtek a gumik, mikor igazán forró versenyhétvégében volt része a mezőnynek (Bahrein, Magyarország). Kimi Räikkönen tapasztalata valószínűleg kulcsfontosságú volt a gumik megértésében is. Másrészről a Lotus F1 Team egyértelműen egy versenyképes és megbízható autót épített, amivel a „jégembernek” reális esélye volt bizonyos körülmények között elkapni a nagy csapatok pilótáit is, és ezt meg is tette jó pár alkalommal.

Mégis a siker legfőbb eleme az volt, hogy a finn világbajnok az egész szezon alatt kiválóan versenyzett, bámulatos profizmussal építette fel versenyhétvégéit, csodálatos előzési manővereket mutatott be, és a test-test elleni csatákban nagyon sportszerűen és higgadtan viselkedett. Ennek a következetes versenyzésnek végül a 3. helyezés lett az eredménye a világbajnoki összesítésben, csattanós választ adva a kritikusoknak. A bravúros szereplés mellett, Räkkönen szórakoztató egyéniségével is örömöt okozott számos F1-es szurkolónak: „Csak hagyjatok békén, tudom mit csinálok!” – hangzott el válaszul Abu Dzabiban, mikor Kimit figyelmeztették Alonso közelségére.

Bárhonnan is közelítjük meg a finn visszatérését, az biztos, hogy új színt hozott az F-1 világába,

Alan Jones, az 1980-as év ausztrál világbajnoka egyenesen Niki Lauda legendás visszatéréséhez hasonlította Räikkönen szereplését.

„Azt hiszem, sok ember meglepődött, többek között én magam is. Ahogy visszatért a Formula-1-be, rendkívül jó munkát végzett. Lauda után valószínűleg ez az egyik legsikeresebb visszatérés. Csak így tovább, minden jót neki” – hangzott el Alan Jones jókívánsága.

Tekintsük vissza Kimi Räikkönen visszatérő évének legszebb pillanataira:

Ausztrál Nagydíj: A finn világbajnok a csalódást keltő 18. helyezést szerezte meg a 2012-es szezonnyitó futamán, majd Sergio Pérez büntetése miatt egy helyet előrelépett a rajtrácson. A verseny leintéséig 10 pozíciót tudott javítani, ami az időmérős teljesítményét tekintve nagyszerű eredmény volt.

 

Maláj Nagydíj: A jégember saját bevallása szerint elrontotta a Q3-as gyorskörét, és ráadásként a váltócsere miatt ötrajthelyes büntetés várt rá, így a 10. pozícióból vághatott neki a futamnak. A kaotikus verseny során végül az ötödik helyig menetelt, mindemellett ő jegyezhette a verseny leggyorsabb körét, és szép manőverrel lépett túl Nico Rosbergen.

 

Kínai Nagydíj: A kvalifikáció során szezonbeli addigi legjobb eredményét, a negyedik pozíciót szerezte meg a finn. A verseny során a kockázatos két kiállásos taktikára váltott az enstone-i alakulat, amely egy ideig nyerőnek bizonyult, hiszen Räikkönen sokáig a második helyen autózott, de a Pirelli abroncsok kilenc körrel a leintés előtt drasztikusan kezdtek kopni, és emiatt egészen a 14. helyig csúszott vissza.

 

Bahreini Nagydíj: Az időmérő edzés során a finn a legjobb 10 pilóta közé sem került be, de a Lotusnál mégis bizakodóak voltak a versenytempóval kapcsolatban, mint kiderült nem is alaptalanul. A forró sivatagi aszfalton rendkívül jól működött az E20, Romain Grosjean és Kimi Raikkönen félelmetes tempóban vágtak át az előttük haladókon. Kimi a 24. körben már csapattársán is túljutott, és megkezdődött a csata a dobogó legfelső fokáért. A finn érezhetően gyorsabb volt az élen álló Sebastian Vettelnél, de megelőznie nem sikerül. Ezzel Räikkönen a pódiumra második fokára állhatott, és mindössze négy versenyre volt szüksége ehhez a teljesítményhez.

 

Spanyol Nagydíj: A Lotus pilótájának sokkal jobban sikerült a kvalifikáció, mint Bahreinben, és a második sorból, a negyedik rajtkockából vághatott neki a barcelonai versenynek, majd Romain Grosjean megelőzésével végül a harmadik helyen intették le. Az E20 későn talált magára, a verseny végén nagyon gyors tempót diktált a finn, de már nem sikerült ledolgoznia hátrányát Pastor Maldonado és Fernando Alonsóval szemben. 2007 világbajnoka újabb dobogós helyezést szállított, és öt futam alatt 49 világbajnoki pontot gyűjtött, amelynek köszönhetően - Vettel, Alonso és Hamilton mögött - máris a negyedik helyet foglalta el az egyéni világbajnokságban.

 

Folytatás a második részben: ITT

FormaNet, Kiss Róbert

000 facebook_banner.jpg

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

lotus forma-1 kimi raikkonen formula-1 szezonösszefoglaló