2012. dec 19.

F1 Győzni sosem könnyű, de megpróbálni azért érdemes - Räikkönen sikeres visszatérésének nyomában (3. rész)

írta: FormaNet
F1 Győzni sosem könnyű, de megpróbálni azért érdemes - Räikkönen sikeres visszatérésének nyomában (3. rész)

Kimi Räikkönen két év szünet után, idén újra csatlakozott a száguldó cirkusz világához, és szinte minden várakozást felülmúló teljesítménnyel alapozta meg második Formula-1-es karrierjét. A finn visszatérését kitüntető figyelem övezte mind a paddock, mind a média részéről, de igazán nem lehetett megjósolni az újrakezdés sikerességét, hiszen egy világbajnokkal szemben minden alkalommal hatalmas elvárásokat támasztanak, és sem a Lotus előző szezonbeli formája, sem Kimi Räikkönen 2009-es Ferraris teljesítménye nem utalt arra, hogy a „jégember” megfelel a magasra tett „lécnek”, és még jelentősen túl is szárnyalja azt.

kimi raikkonen.jpg

1. rész

2. rész

Kimi Räikkönen és csapata nagy önbizalommal vághatott neki a szezon hátralévő részének, hiszen Magyarországon kiváló versenytempót mutatott az E20. A finn felzárkózott a világbajnoki esélyesek közé, és a rivális nagy csapatok is egyre komolyabb fenyegetésként tartották számon a „jégember” és a Lotus-Renault párosát.

Az enstone-i alakulat a szezon második felében komoly fejlesztéseket szándékozott bevezetni, legfőképpen a Szuper-DRS-t és a Coanda-effektus alapján működő kipufogórendszert. Ahogy azt a későbbi versenyhétvégék során láthattuk, az új hátsószárny kialakítást nem sikerült optimális működésre bírni, ezáltal nem került éles bevetésre a szezon során, márpedig sokat segíthetett volna az újítás. Az E20 igazi achilles-sarka az volt, hogy a gyors pályákon és az igazán tempós szakaszokon nem tudta a lépést tartani a Mercedes és Ferrari motorral rendelkező versenygépekkel. Ennek ékes példáját láthattuk Belgiumban, mikor Räikkönen hiába volt láthatóan gyorsabb a technikás részeken, a hosszú egyenesekben nem tudta tartani a lépést Michael Schumacherrel és Nico Hülkenberggel.

Az enstone-i versenygép további komoly gyengepontja az egykörös tempó volt. A nem túl erős kvalifikációs eredmények miatt Räikkönen több alkalommal (Szingapúr, Korea) volt kénytelen lassabb autók mögött versenyezni, amely jelentős időveszteségeket okozott.

A Coanda-hatást előidéző kipufogórendszer bevezetése ugyan növelte az E20 leszorítóerejét, amely jobb tapadást biztosított, viszont ezzel együtt fontos lóerőket is veszített, ami még nehezebbé tette az előzési manőverek kivitelezését a „jégember” számára. Következetes versenyzésének köszönhetően, a finn hosszú ideig életben tudta tartani világbajnoki esélyeit (Abu-Dzabi Nagydíj), de ahogy közeledett a szezon vége, úgy tisztult ki a kép arról, hogy a Lotusban nincs meg az a potenciál, amely lehetővé tenné a végső győzelmet a „jégember” számára.

Valószínűleg már a Lotus vezetése is elkönyvelte, hogy az idei évben nem szereznek futamgyőzelmet, mikor Abu-Dzabiban Kimi váratlan diadalt aratott, amellyel megkoronázta sikeres visszatérését. Az enstone-i bázisú csapat végül a konstruktőri 4. helyezést szerezte meg 303 ponttal, amelyhez Kimi Räikkönen 207 világbajnoki egységgel járult hozzá, és így az egyéni világbajnokság 3. helyén végzett.

Tekintsünk vissza Kimi Räikkönen legszebb pillanataira:

Belga Nagydíj: A Lotus csapata nagy reményekkel érkezet Belgiumba, hiszen Magyarországon kiváló teljesítménnyel búcsúztatták a szezon első részét, emellett Kimi Räikkönen igazi Spa-Francorchamps „specialista”, mivel eddigi pályafutás során négy alkalommal is diadalt aratott a legendás aszfaltcsíkon, és saját bevallása szerint is az egyik kedvenc versenyhétvégéje a belga. A kvalifikáció során a 4. rajtkockát szerezte meg a finn, de Pastor Maldonado hátrasorolása miatt a rajtrács 3. pozíciójából vághatott neki a vasárnapi futamnak. A rajtnál szerencsésen kimaradt a Romain Grosjean által okozott tömegbalesetből, ami miatt később egyfutamos eltiltásra ítélték a franciát. Az biztonsági autós periódus után Nico Hülkenberg megelőzte a finnt, majd Michael Schumacher is maga mögé utasította. A Lotusnál észlelték a bajt, és a boxba hívták a „jégembert”, aki ezután már jóval gyorsabb tempót tudott kipréselni az E20-ból. A verseny utolsó harmadában ismét Schumacherrel csatázott, de kicsit sem volt egyszerű dolga, hiszen a hétszeres világbajnok Mercedese nagyságrenddel volt gyorsabb az egyenesekben, mint Räikkönen versenygépe. A finn azonban egy gyönyörű előzési manővert mutatott be: az Eau Rouge előtti DRS mérési pontnál még Schumacher mögött volt, és a legendás kanyarkombinációban előzte meg a németet, aki így nem tudta használni az állítható hátsó szárnyát az egyenesben. Briliáns megoldás volt 2007 világbajnokától. Räikkönennek végül dobogóra állhatott, és még egy komikus rádióüzenettel is színesítette hétvégéjét: mikor versenymérnöke gyorsabb tempóra sarkalta, így válaszolt a finn: „Adjatok több erőt, adjatok több erőt!”

 

 Olasz Nagydíj: A pokoli gyors monzai aszfaltcsíkon nem számíthatott kiugró eredményekre a finn világbajnok, és végül nem is történt meglepetés. Az időmérőn mindössze a 8. helyezés sikerült elérnie a Lotus pilótájának, majd a futam során az 5. pozíciót szerezte meg, ami az E20 monzai formáját tekintve kiváló eredmény volt. Az újabb pontszerzésnek köszönhetően a „jégember” már a világbajnoki összesítés 3. helyén állt, mindössze egy pontos hátrányban a 2. Lewis Hamiltonhoz képest, és 38 egységgel lemaradva az élen álló Fernado Alonsótól.

 Szingapúri Nagydíj: Már időmérő edzés első szakaszában előkerültek a szuperlágy gumik az E20-on, ez már sejtette, hogy Räikkönen nehéz hétvége elé néz. A kvalifikáció második részében elrontotta gyorskörét, így csak a 12. pozícióból vághatott neki a vasárnapi futamnak. A verseny nagy részében Schumacher mögött autózott, mert a szűk utcai pálya, és a Mercedes egyenesbeli tempója miatt, nem tudott előrébb lépni mindaddig, amíg Schumacher nem fékezte el magát, és ütötte ki Jean-Eric Vergne Toro Rossóját. A futam későbbi szakaszában rádióüzenetben figyelmeztették Romain Grosjeant, hogy engedje el csapattársát, így a 2007-es bajnok végül a 6. helyen ért célba.

 Japán Nagydíj: A kvalifikáció során Räikkönennek a 7. rajtkockát sikerült kibérelnie, másnap pedig már a rajtnál Fernando Alonsóval csatázott, aminek következtében a spanyol kiesett, és bár a ferraris  „jégembert” okolta a történtekért, de a stewardok egyértelmű versenybalesetnek nyilvánították az esetet.  A finn autójának első szárnyából hiányzott egy darab, de a csapata szerint ez nem befolyásolta teljesítményét. A Lotus pilótája Lewis Hamiltonnal csatázott a verseny további részében, és boxutca kijáratánál szoros küzdelem alakult ki kettejük között, de az agresszívan védekező mclarenest végül nem sikerült legyőznie, így hatodikként intette le a kockás zászló.

Koreai Nagydíj: Jeongam ismeretlen közeg volt Kimi Räikkönen számára, de saját de bevallása szerint, ez soha sem jelentett gondot. Az időmérő edzésen a rajtrács 5. helyét sikerült megszereznie. A startnál úgy tűnt jól indul a versenye, de végül rosszul került ki a pozícióharcokból. A Japán Nagydíjhoz hasonlóan, Räikkönen ismét Lewis Hamiltonnal csatázott, amit egy ideig tartani tudott a brit, de autója problémái miatt fel kellett adnia a harcot. A „jégember” végül az 5. helyen ért célba, és ekkor már igazából csak matematikai esélye volt a világbajnoki cím elhódítására.

Indiai Nagydíj: A kvalifikáció során mindössze a 7. helyezésre futotta az E20 erejéből, Romain Grosjean a legjobb 10 pilóta közé sem került be az időmérő edzésen. A verseny során Felipe Massával „vitatkozott” össze Räikkönen, de ahogy a brazil elé került, a DRS zónában vissza tudta venni a pozícióját Massa, így a finnek meg kellett elégednie a 7. helyezéssel.

Abu-Dzabi Nagydíj: Igazán „fekete lónak” számított Kimi Räikkönen és a Lotus, hiszen ekkor már szinte senki nem számított nagymértékű feltámadására, ez azonban másként alakult. Már az időmérős tempója is kiváló volt Räikkönennek, mivel a második sorba, a 4. helyre kvalifikálta magát, ami legutóbb a Belga Nagydíj alkalmával történt meg. A futamon egy kiváló rajttal Pastor Maldonado és Mark Webber mellett is elment, így azonnal a 2. helyre lépett fel az indulást követően. A második kanyarban Hamilton elfékezte magát az élen (a brit gumimelegítési problémákra panaszkodott), így Kimi támadni tudta, de nem sikerül megelőznie. A 20. körben megállt Hamilton autója, ennek köszönhetően Räikkönen átvette a vezetést. A 2007-es év világbajnoka nagyon gyors tempót diktált, Alonso a 2. helyen nem tudta tartani a lépést a finnel. A 38. körben baleset történt a pályán, és újból előkerült a Safety Car. Kimi a biztonsági autós periódus alatt is felhívta magára a figyelmet rádióüzenetével. Mikor a versenymérnöke arra kérte, hogy mind a négy abroncsot melegítse, így válaszolt: „Igen, Igen… állandóan ezt teszem, nem kell rá emlékeztetned minden másodpercben.” A biztonsági autó kivonulása után parádésan rajtolt, és már az első körben jelentős előnyre tett szert Fernando Alonsóval szemben. A „jégember” abszolút leggyorsabb köridőket megfutva építette újra előnyét a spanyollal szemben. A verseny végén Alonso megpróbálta beérni a Räikkönent, de a finn ügyesen osztotta be előnyét, és a nagy izgalmak közepette még saját versenymérnökét is nyugalomra intette: „Csak hagyjatok békén, tudom, mit csinálok!” Az eredmény végül F1-es pályafutásának 19. futamgyőzelme lett.

Amerikai Nagydíj: Az Austinban megrendezésre kerülő Amerikai Nagydíj időmérő edzésén kiválóan teljesített a 33 esztendős finn, aminek eredményeként az 5. rajtkockát sikerül megszereznie, majd csapattársa ötrajthelyes büntetésével még egy pozíciót nyert. A rajt azonban már nem sikerült túl fényesen, és ennek következtében több helyezést veszített. Ezt követően verseny során fokozatosan lépett előre, és bámulatos előzést mutatott be Nico Hülkenberggel szemben. A verseny további részében a Ferrarikkal küzdött, de az elrontott kerékcseréje miatt, végül meg kellett elégedni egy hatodik hellyel.

Brazil Nagydíj: Kimi számára igazán balszerencsésen alakult az évadzáró hétvége: először elfüstölt a Lotus motorja, majd az időmérőn csak a 9. pozíciót sikerült megszereznie. A futamot a 8. helyről várhatta, Pastor Maldonando büntetése miatt. A rajtnál a bukóteret is meglátogatta, de gond nélkül visszatért a pályára. Még utolsó alkalommal nagy csatát láthattunk a „jégember” és Michael Schumacher között, amiből Kimi keveredett ki jobban. A verseny komikus pillanata volt, mikor Räikkönen kicsúszott az utolsó kanyar előtt, majd egy szervizúton szeretett volna visszajönni a pályára, ami zárva volt, így a finn „árkon-bokron” átvágva keveredett vissza az aszfaltcsíkra. Nagy bravúrnak számít, hogy még ekkora időveszteség után is pontot tudott szerezni, igaz már egy kör hátrányban. 

 FormaNet, Kiss Róbert

000 facebook_banner.jpg

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

lotus forma-1 kimi raikkonen formula-1