2013. jan 09.

F1 Milyen változások jönnek 2013-ban?

írta: FormaNet
F1 Milyen változások jönnek 2013-ban?

Szinte minden csapattól hallottuk már, hogy az autók fejlesztése terén némi könnyebbséget jelent, hogy a 2013-as szezonban nem lesznek radikális változtatások a szabályokban. Műszaki téren valóban majd 2014-ben jönnek a jelentős változások, de azért így is akad néhány szigorítás, vagy egy-egy látványos módosítás a tavalyi évhez képest.

f1 logo.JPG

A DRS használatának változásai

Amikor 2011-ben bevezették az állítható hátsószárnyat, az FIA úgy vélte, hogy a siker érdekében a csapatoknak minél jobban meg kell ismerniük a rendszert, így mind a szabadedzéseken, mind pedig az időmérőn szabadon használhatták a DRS-t. Mivel a kvalifikáción létfontosságú volt a minél jobb köridő elérése érdekében, így a rajthelyekért zajló küzdelemben a versenyzők a határokat feszegetve használták az állítható szárnyat, akár egy gyorsabb kanyarban is, ami egyértelműen biztonsági kérdéseket vetett fel. A pilóták egyetértésével mindez már a múlté, hiszen idén a teljes versenyhétvége során csak a kijelölt zónában lehet alkalmazni a rendszert.

Vis maior szabály eltörlése

Azt követően, hogy Spanyolországban Lewis Hamiltonnál, majd Abu Dzabiban Sebastian Vettelnél is voltak problémák a kötelezően előírt üzemanyagszinttel kapcsolatban, az FIA úgy döntött, megszünteti a homályos területeket a szabályozásban. Eddig ugyanis ha egy csapat sikeresen meg tudta indokolni, és bizonyítani tudta, hogy versenyzője nem a kevés üzemanyag miatt parkolta le autóját a pálya szélén, úgy „vis maior”-nak számított, és nem járt következményekkel. Idén ez már nem lesz opció az alakulatok számára, és minden pályán leparkoló kocsiban meg kell lennie a kötelező 1 liter mellett a bokszba visszavezető útra elegendő üzemanyagnak is.

A kvalifikáció első és második szakaszában 6-6 autó esik ki

A HRT búcsúzása egyben azt is jelenti, hogy 22 fősre csökken a királykategória mezőnye, így kvalifikáció kiesési rendszere is megváltozik. Az eddigi hét helyett a Q1-ben és a Q2-ben is eggyel kevesebb kieső lesz, és az utolsó szakaszban továbbra is a top10 küzdhet meg a legjobb rajtpozíciókért.

Eltűnnek a lépcsős orrok

2012 elején igen nagy meghökkenést keltettek a „kacsacsőrű” F1-es autócsodák, melyek egy szabálymódosításnak köszönhetően születtek meg. Az autók esztétikai szempontból finoman szólva sem arattak nagy sikert, sőt néhányan még azon véleményüknek is hangot adtak, hogy a ronda kocsik a széria népszerűségében is kárt tesznek. Így nem meglepő, hogy mind az irányító testület, mind pedig a csapatok szorgalmazták a lépcsős orr eltüntetését, de túl nagy költségeket nem akartak belefektetni. Kompromisszumos megoldásként a csapatok egy kozmetikai panellel hidalhatják át a szintkülönbséget. Természetesen Technikai Szabályzat (3.7.9-es cikkely) kitér a kozmetikai panelre vonatkozó részletekre (pontos méret, anyagszerkezet), így az alakulatok az új elemmel nem juthatnak aerodinamikai előnyhöz. A változtatásnak csupán esztétikai szerepe lesz, és nem lesz kötelező jellegű, minden csapat maga dönti el, hogy eltűnteti-e a lépcsős orrkialakítást.

Az aktív dupla DRS betiltása

Tavaly év elején a Mercedes nagy feltűnést keltett, amikor a szabályozásban kiskaput találva egy egyedi dupla DRS-sel rukkolt elő, aminek a lényege az volt, hogy amikor a pilóta aktiválta a DRS-t, azaz a kocsi hátsó szárnya nyitott állásban volt, akkor a légáramlat egy része egy nyíláson, és az autó teljes hosszán végighúzódó csatorna segítségével az első szárny felé áramlott, így az egyenesekben nagyobb végsebesség volt elérhető. Az istállók műszaki igazgatóiból álló Technikai Munkacsoport végül július végén megszavazta a trükkös eszköz következő évi betiltását, de a Lotus által hónapokig tesztelt, passzív dupla DRS használata (melyet már a Mercedes is továbbfejlesztett) idén is megengedett.

Nehezebb autók

Mivel jövőre a Pirelli abroncsok nehezebbek lesznek, így az FIA belegyezett, hogy módosuljanak az autók tömegére vonatkozó szabályok is. Az eddigi 640 kg helyett 2013-ban 642 kg-ban határozták meg az autók minimum tömegét.

Szigorúbb első szárny teszt, és szigorúbb töréstesztek

A flexi-szárnyak okos megoldásait az FIA már a tavalyi évben is igyekezett megszüntetni, mégpedig a szigorúbb terhelési tesztekkel. 2011-ben 1000N-ra (kb. 102kg) növelték a vizsgálatnál alkalmazott terhelés nagyságát, melyet az első kerék tengelyvonalától, és a versenyautó középvonalától 790mm távolságra alkalmaztak az első légterelő szárny mindkét oldalán, és a szárnyvégek elhajlásának mértéke nem léphette túl a 10 milliméteres küszöbértéket. 2013-ra további terhelési teszteket vezetnek be. Az első kerék tengelyvonalához képest nemcsak egy helyen történik majd a szárny elcsavarodási képességének tesztje: az új szabály értelmében 790 mm mérési ponthoz képest 15-15 centiméterrel előrébb és hátrébb is megtörténik majd a terhelési vizsgálat. Mindemellett a biztonság növelése érdekében a törésteszten még keményebb próbatételeknek vetik alá az idei konstrukciókat.

A kötelező pihenőidő szigorításai

A csapatok szerelőinek kötelező pihenőideje megnő (hatról nyolc órára), illetve az évenkénti négy szabályszegés lehetősége felére csökken. Eddig az alakulatok egy szezonon belül négy alkalommal büntetlenül megszeghették a versenyhétvégére vonatkozó kötelezően kiírt pihenőt, 2013-ban azonban már csak kétszer élhetnek ezzel a lehetőséggel.

Nem lesz szezon közbeni teszt

Tavaly a Bahreini Nagydíj és a Spanyol Nagydíj között Mugellóban tesztelhettek a csapatok, ám végül senki sem találta igazán hasznosnak ezt a lehetőséget, így idén ismét csak a 3x4 napos téli teszteken próbálhatják ki új versenyautóikat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt. 2013-as kollektív tesztek időpontjai: február 5-8 – Jerez; február 19-22 – Barcelona; február 28-március 3 – Barcelona.

000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

f1 formula-1 2013-szabályváltozások