F1 Adam Parr elárulta a titkot - Räikkönen miért nem a Williamsszel tért vissza az F1-be
A száguldó cirkusz 2011-es szezonjának második felében az egyik legnagyobb médiaérdeklődésre számot tartó történetek egyértelműen a Kimi Räikkönen visszatérése körüli találgatások voltak. Arról, hogy a finn klasszis a visszatérést fontolgatta, hivatalosan először Adam Parr, a Williams csapat akkori vezérigazgatója - azóta lemondott elnöke - beszélt, nyilvánosságra hozva, hogy valóban tárgyalásokat folytat a grove-i alakulat a jégemberrel. Parr most arról számolt be, Räikkönen miért nem a Williamsszel tért vissza a Formula-1-be.
Az akkori sajtóban számtalan találgatás jelent meg arról, hogy Kimi milyen feltételekkel akar a csapathoz szerződni, majd amikor egyértelművé vált, hogy a Williamsszel nem tér vissza a király-kategóriába, sokan úgy gondolták, ennek a csapatfőnök, Sir Frank Williams szűkmarkúsága a legfőbb oka.
Hogy pontosan mik voltak Räikkönen, és menedzsmentjének feltételei, erről csak találgatások vannak, felmerült az, hogy túlzottan magasak voltak a pénzügyi elvárások, és arról is suttogtak, hogy a jégember részvényeket szeretett volna szerezni a Williams istállóban.
Hogy valójában milyen feltételekről tárgyaltak, azóta sem szivárogtak ki hiteles információk, ám Adam Parr elkészült könyvében, a Háború művészete című alkotásban (mely a szakember F1-ben eltöltött időszakáról szól) a finn klasszissal folytatott megbeszélések is terítékre kerülnek, ahol tényként említi, hogy a grove-i gárda nem tudott Räikkönen számára kellőképpen versenyképes autót garantálni.
Könyvében Parr egyértelművé teszi, hogy mint a Williams ügyvezetője előrehaladott tárgyalásokat folytatott a jégemberrel, aki komoly hatást tett rá.
„Azt akartam, hogy Kimit elhozzam a Williamshez 2012-re, de nem tudtam garantálni számára egy versenyképes autót” – nyilatkozta a napokban az egykori elnök az olasz Autosprintnek.
A csapat és az autó 2011-es katasztrofális szereplését figyelembe véve ezen talán nincs is mit csodálkozni.
„Amikor beszéltem vele, nagy hatást tett rám a sikeréhségével és az elszántságával. Mindazonáltal az értéke (Kimi szerződésének) végül tisztázatlan maradt, mert akkor még mi sem tudtuk, hogy milyen erős lesz az autónk.”
Végül a tárgyalások kudarcba fulladtak, és Kimi Räikkönen a Lotus csapatával tért vissza a Formula-1-be. Az enstone-i gárdánál komoly sikerként könyvelhette el visszatérése első szezonját, hiszen futamgyőzelmet is sikerült aratnia, és a pilóták pontversenyében - meggyőző, és egyenletes teljesítményének köszönhetően - a harmadik helyen végzett, míg csapata negyedik lett a konstruktőrök versenyében.
Hogy a Williams tavalyi autójával, az FW34-gyel mit sikerült volna elérnie a jégembernek, már örökre titok marad, az azonban bizonyos, hogy a grove-i alakulatnak sikerült egy versenyképes autót összerakni, és valószínű, hogy csak a pilóták tapasztalatlanságán múlott, hogy nem sikerült a nyolcadik helynél előrébb végezni a csapatok versenyében. Pastor Maldonado spanyolországi diadala, és számtalan villantása is ezt támasztja alá.
Kimi Räikkönen Lotusról tett nyilatkozatai, és a csapatnál uralkodó hangulat azonban egyértelműen azt mutatja, hogy a 2007-es világbajnok, finn klasszis jó helyre érkezett, amikor betette a lábát Enstone-ba, hogy két év ralizás után tovább építse F1-es karrierjét.
FormaNet, Varga Viktória