2013. jan 20.

F1 Hibás vagy átgondolt koncepció - A Ferrari tovább fejleszti a pull-rod felfüggesztést

írta: FormaNet
F1 Hibás vagy átgondolt koncepció - A Ferrari tovább fejleszti a pull-rod felfüggesztést

A Ferrari tavaly igencsak meglepte mind a rivális istállókat, mind pedig a nagyközönséget, amikor az F2012-es bemutatóján azzal kellett szembesülni, hogy az alakulat mérnökei az autó első felfüggesztésének kialakításánál egy több mint tíz éve elfelejtett koncepcióhoz nyúltak vissza. Ez pedig nem volt más, mint a pull-rod felfüggesztés. A maranellói gárda műszaki igazgatója, Pat Fry megerősítette, idén is hasonló kialakítással, ám a tavalyinak egy továbbfejlesztett változatával állnak fel a rajtrácsra.

Ferrari pull-rod felfüggesztés.jpg

A pull-rod (húzó rudas) felfüggesztést a Ferrari tavalyi alkalmazása előtt utoljára 2001-ben a Minardi használta, a Minardi PS01 modelljénél, ám az autók szabványainak változása és a az autó vázának magasságváltozása a kétezres években ellehetetlenítette az alkalmazást.

A tervezők egyöntetű véleménye az volt, hogy mivel az első felfüggesztésnél a váz a szabályok szerint annyira magasra került - a kocsi alján a megfelelő légáramlás biztosítása miatt -, a húzó rudas felfüggesztést már nem lehetett ésszerűen megoldani.  Ezeknek az okoknak köszönhetően volt nagy meglepetés, amikor a Ferrari újból felélesztette azt a kialakítást, az első felfüggesztésnél.

Sokan azonban éppen ennek a megoldásnak is tudták be, az F2012-es év eleji gyengélkedését.

Fernando Alonso végül a szezon utolsó pillanataiig versenyben volt, ám az autó tempója a nagyütemű évközi fejlesztések ellenére sem érte el a legfőbb riválisok szintjét.

Amikor Pat Fry-t arról kérdezték, hogy az alkalmazást érdemes volt-e feléleszteni, a szakember így válaszolt: „Bizonyára nem ez volt a problémánk.”

„Egy kevés aerodinamikai előnyt sikerült szereznünk belőle. A szerkezeti problémákat is sikerült jól megoldanunk." (ami miatt eddig senki sem alkalmazta)

000 facebook_banner.jpg

A legfőbb probléma azonban az, hogy a pull-rod felfüggesztés sokkal több munkát kíván a szerelőktől, mint az összes többi csapat által alkalmazott push-rod alkalmazás. Fry azonban megerősítette, hogy a rendszer továbbfejlesztett változatával elkészültek, és 2013-ban debütál.

„Be fogjuk építeni, de egy kicsit különböző lesz. Nem lennék meglepve, ha mások is követnének majd ezzel bennünket.”

„Amikor első alkalommal beszélgettünk erről, az első reakció az volt, hogy ez őrültség. Ám ha mérlegre tesszük minden előnyét és hátrányát, akkor már nem is olyan ostobaság” – nyilatkozta a Ferrari műszaki igazgatója, Pat Fry.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

ferrari forma1 felfüggesztés formula1 pat fry pull-rod