2013. jan 26.

F1 Miért próbálja Ecclestone elbagatellizálni fő művét a Concorde Egyezményt?

írta: FormaNet
F1 Miért próbálja Ecclestone elbagatellizálni fő művét a Concorde Egyezményt?

Bernie Ecclestone tavalyi legnagyobb mutatványa az volt, hogy az istállók egységes fellépését megtörve, külön alkukat kötött a 2012 év végén lejáró Concorde Egyezménnyel kapcsolatban. A megállapodások ugyan szóban, majd a részmegállapodások írásban is megköttettek, ám jelenleg sincs az egységes Concorde Egyezmény aláírva. Ez a tény a sport stabilitását is veszélyezteti, és már csak másfél hónap, és Melbourne-ben a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon feldübörögnek a Formula-1-es autók.

f1 logo.JPG

Érdekes véleményt fogalmazott meg az F1 teljhatalmú ura, amikor kijelentette, szerinte az F1 tovább működhet a Concorde Egyezmény nélkül is. Ecclestone álláspontja azért is meglepő, mert élete főműve, a Concorde Egyezmény tette lehetővé számára azt a mérhetetlen vagyont, amit az elmúlt évtizedekben felhalmozott, és ennek az 1981-tól folyamatosan megújuló megállapodásnak köszönheti a Formula-1, hogy (minden pozitív és negatív mivoltával együtt) ott tart, ahol. A teljes Concorde sztoriról részletesen itt olvashattok.

Az egyezmény három érdekelt fél egyetértő aláírását követően válik érvényessé, úgy, mint a mezőny csapatai, a sport irányító testülete (az FIA), és az F1 csoport, melyet Bernie Ecclestone vezet. Az egyezmény kötelezi az alakulatokat a versenyeken való részvételre (a bojkott tiltásával) mely biztosítja a FOM számára a televíziós- és rendezési díjakból, illetve reklámokból és egyéb kereskedelmi tevékenységből származó bevételeket. Szabályozza a Formula-1 pénzügyeit, és egyéb jogi vonatkozásait.

A fehér lovag 2012-ben az egész évet arra szánta, hogy az év végén lejáró egyezményt megújítsa, sőt egyes részeit új alapokra helyezze, és elérje az alakulatoknál, hogy legalább 2020-ig vállalják a részvételt a száguldó cirkuszban. Ez a hosszútávú, nyolc évre szóló elkötelezettség azonban komoly pénzügyi kockázatot rejt magában egyes istállóknál. Talán nem véletlen, hogy egységes, minden érintett által aláírt megállapodás a mai napig nincs, és az alakulatok aggályai mellet az FIA is komoly gátja az egyezménynek annak ellenére, hogy tavaly már úgy tűnt, szinte minden részletben sikerült megegyezniük.

Ecclestone és Todt.jpg

„Nem szükséges számunkra a Concorde aláírása. Nekem nem számít, hogy van-e Concorde megállapodás, vagy sem” – jelentette ki Ecclestone.

Az első futam az Ausztrál Nagydíj egyre közelebb van, az idő fogytán, ám a FOM vezér úgy gondolja, ha nincs addig aláírás, az sem zavarhatja meg a versenyt. Ebben azért biztos, mert véleménye szerint a pénzügyi feltételekben külön-külön minden csapattal megállapodott, és ez egyben azt is jelenti, hogy az elkövetkező nyolc évben minden alakulatnak kötelessége minden versenyen felsorakozni a rajtrácsra. A fehér lovag szerint az aláírás legfőbb akadálya jelenleg az FIA, amely testület az F1 szabályait hivatott megalkotni, és betartatni.

„A Concorde megállapodás valójában két részből áll. A pénzügyi részét már megkötöttük a csapatokkal. Ezzel mindent elvégeztünk, már csak a szabályokkal van elintéznivaló ügyünk, melyek egyébként állandóan változnak. Az ügy valójában annyi, hogy hogyan változzanak a szabályok.”

A Concorde Egyezmény alapján lesznek érvényesek a technikai- és egyéb szabályok, így az FIA aláírása nélkül a csapatok számára lehetetlen lesz nyomon követni, és beleszólni az újabb szabályokba és szabályzásba. Ilyen kérdés a jövőre bevezetésre kerülő motorszabály, mely alapján a jelenlegi 2,4 literes V8-as motorokat, 1,6-os, V6-os turbófeltöltős erőforrásokra cserélik. A motorgyártók által támogatott istállók természetesen egyetértenek a változással, ám sok istálló attól tart, hogy az új erőforrások háromszor többe fognak kerülni, mint a jelenleg használatosak, amikért 13 millió dollár körül fizetnek évente.

„Kissé sok, hogy milyen hatása lehet a csapatokra nézve bármilyen műszaki előírásnak. A technikai szabályok azok, melyek miatt kívül kerülhetnek ezen az üzleten” – vélekedett Ecclestone, kissé lesajnálóan.

A Mercedes újonnan kinevezett motorsport igazgatója Toto Wolff szerint a Concorde Egyezmény egyik legfontosabb része a szabályok stabilitása.

„Minden csapat rendelkezik kétoldalú megállapodással, amely biztonságot nyújt az üzleti oldal tekintetében, de a teljes körű Concorde a szabályok stabilitását eredményezné. Ez azt jelentené, hogy Bernie és az FIA megállapodtak néhány olyan pontban, melyek nem csak az üzleti, de a szabályok oldaláról is jelentősek.”

„Egy ilyen széleskörű megállapodás jó lenne, de ez a mi ügyünk? Valószínű, hogy nem. Ez Bernie-n és az FIA-n múlik, nekik kell rendezni. Bernie a jogtulajdonos, így neki és az FIA-nak kell megtalálni a megoldást. Mi ebben csak másodpilóták vagyunk.”

„Nem hinném, hogy nagyok lennének a nézeteltérések. Mint minden megállapodásnál, eljön az a pont, amikor a legnagyobb akadályok elhárulnak, amihez sok munka szükséges, és végül a részleteket is ki kell dolgozni. Bízom abban, hogy a legjobbat próbálják megtenni a sportért, és ebben reménykedünk mindannyian” – nyilatkozta Toto Wolff.

A Lotus csapatfőnöke Eric Boullier szerint az F1-es csapatoknak szükségük van a Concorde Egyezmény által nyújtott biztonságra.

„Van egy megállapodásunk Bernie-vel, de továbbra is hiányzik a védelem, a sport jövője tekintetében. Ha felépítünk egy üzletet az elkövetkező időszakban, akkor szükségünk van bizonyos stabilitásra, és bizonyos garanciákra. Ennek egy része már meg van, köszönhetően a Bernie-vel kötött megállapodásnak. Mint magán szervezet, nyilvánvaló, hogy nagyobb biztonságban szeretnénk látni a jövőnket. Nyilvánvalóan a szabályozás jelenti számunkra a legnagyobb költségeket, ezért fontos, hogy számunkra is látható legyen, mert csak ezzel tudjuk kontrollálni az elköltött összegeket.”

A Concorde Egyezmény hiánya azonban nem érinti az F1 jogainak birtoklását, mivel azt egy külön megállapodás szabályozza, melyet még az előző FIA elnök, Max Mosley kötött Ecclestone-nal, és ami 2110-ig biztosítja a fehér lovag, és majdani jogutódai számára a száguldó cirkusz kereskedelmi jogait. Ecclestone ezt a megállapodást úgy aposztrofálta, hogy alapvetően ez a szerződés határozza meg hosszútávon a Concorde Egyezményt. Jean Todt az FIA jelenlegi elnöke pedig éppen ezt a megállapodást (amely meglehetősen különös körülmények között született) szeretné jogilag érvényteleníteni.

Pénzügyi szakértők szerint addig, amíg nem születik meg a teljes körű, mindhárom érintett fél aláírásával ellátott Concorde Egyezmény, addig az F1 tőzsdei bevezetésének terve is jelentősen korlátozva van.

Tavaly az F1 főrészvényese, a CVC a Formula-1 részvényeinek Szingapúri tőzsdén való bevezetését tervezte, ám az akkori gazdasági helyzet miatt végül elhalasztották a részvények tőzsdei értékesítést. A szándék azonban továbbra is ez, hiszen 10 milliárdos üzletet remélnek ettől.

000 facebook_banner.jpg

Andrew Craig, az F1 amerikai konkurenciájának, az IndyCarnak egykori főnöke szerint a befektetők majd tudni akarják, milyen terméket is vesznek. Éppen ezért az új Concorde megállapodást a csapatokkal és az FIA-val véglegesíteni kell, még mielőtt az F1 részvényeket bevezetik a tőzsdén. Craig vélemény azért is figyelemreméltó, mert ő az egyetlen olyan szakember, aki valaha is tőzsdére vitt motorsport sorozatot. 1998-ban az IndyCart, vagy ahogy akkor nevezték, a Championship Auto Racing Teams sorozatott vitte a New York-i tőzsdére.

Úgy tűnik, tehát, nem véletlen, hogy Ecclestone kissé megpróbálja saját főművének jelentőségét elbagatellizálni, hiszen az FIA és Jean Todt továbbra is megpróbálják sarokba szorítani, az irányító testület nagyobb részesedését remélve.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 bernie ecclestone jean todt eric boullier formula-1 concorde egyezmény toto wolff