2013. feb 02.

F1 Lehet-e köze a Ferrarinak ahhoz, hogy a Force Indiának továbbra is egy pilótája van?

írta: FormaNet
F1 Lehet-e köze a Ferrarinak ahhoz, hogy a Force Indiának továbbra is egy pilótája van?

A Force India tegnap mutatta be idei versenyautóját, a VJM06-ot, ám a csapat továbbra sem döntött még arról, ki lesz idén Paul di Resta csapattársa. A csapatfőnök helyettes,  Bob Fernley megerősítette, hogy a bejelentésre a második kollektív tesztig várni kell, egy azonban eldőlni látszik, mégpedig az, hogy a Ferrari támogatottja, Jules Bianchi - aki az egyik nagy esélyes volt a második ülésre - nem lesz idén sem az indiai alakulat versenypilótája. Bianchira továbbra is legfeljebb, mint tartalékpilótára számítanak.

autó bemutató 2013 di Resta.jpg

Jules Bianchi tavaly kilenc alkalommal vezethette a pénteki szabadedzéseken a Force India autóját, és Nico Hülkenberg helyére sokan őt tartották az egyik nagy esélyesnek, mint a Ferrari pilótaakadémia tagját. Egyes vélemények szerint a csapat 2014-től esetleg visszatérne a Ferrari motorjaihoz, így ez az elképzelés is erősítette azokat a véleményeket, hogy 2013-ban Bianchi lehet Di Resta csapattársa.

Tegnap az autóbemutató Di Resta  részvételével zajlott, és az istálló vezetését a helyettes csapatfőnök képviselte, aminek talán egyik oka az lehet, hogy Vijay Mallya csapatfőnök szerette volna elkerülni az anyagi helyzetét érintő kellemetlen kérdéseket.

Fernley elmondta, hogy Nico Hülkenberg távozása a Sauberhez felborította az istálló pilótákkal kapcsolatos terveit, így ennek köszönhető, hogy továbbra sincs Di Restának csapattársa. Bianchi kiesésével Sutil helyzete erősödhet, ám idén a négy újonc belépése négy tapasztaltabb pilóta munkanélkülivé válását is eredményezte, így jelöltként tekinthetünk immár Bruno Sennára is. Kobajasi Kamui és Heikki Kovalainen neve eddig nem merült fel, így minden bizonnyal a Force Indiánál is a pénzügyi kondícióknak jelentős hatása lehet a döntésre, különös tekintettel tulajdonos, csapatfőnök, Mallya anyagi helyzetére.

„Az, hogy a Nico-Paul együttműködés nem folytatódik, nem szerepelt a 2013-as terveink között” – nyilatkozta Fernley a bemutatót követően. „Ez nyilvánvalóan kicsit eltérítette a programunkat.”

Jules Bianchi.jpg

„Ha egy ideális világban élnénk, akkor azt szeretnénk, hogy Jules még két évig harmadik számú pilótaként dolgozzon.”

„Hogy Jules kész van-e egy első számú pilótaülésre? Igen, kész van! Abszolút. De jelenleg még csak ott tartunk, hogy biztosak akarunk lenni, hogy minden rubrika ki van pipálva.”

Fernley elmondta, hogy számukra kevésbé fontos az, hogy a jövő heti jerezi teszten két pilótájuk legyen, mint az, hogy kellően átgondolt döntést hozzanak az idei pilótafelállással kapcsolatban.

„Ezzel kapcsolatosan hosszabb távú terveink vannak, és szeretnénk biztosítani magunkat arról, hogy helyes döntést hozunk.”

„Nem sietünk ezzel a döntéssel. Manapság sokat beszélnek arról, hogy miért nincs már meg a másik pilótánk. Nos ma a legfontosabb cél, hogy elinduljon az VJM06-os programunk, két új partnerrel. És csak ezután szükséges egy másik pilóta.”

„Mikor Jerezbe megyünk, nincs Paulnál megfelelőbb ember arra, hogy elvégezze a kezdeti munkákat, és hogy az autó kész legyen Barcelonára.”

„Jerezben Paulon lesz a fő hangsúly. Ezt követően azonban a tulajdonosok már készek lesznek arra, hogy bejelentsék a pilótákat 2013-ra, és remélhetőleg hosszabb távra is.”

Fernley egyértelműen elutasította azokat a találgatásokat, melyek szerint az istálló a tesztek alatt, a pályán szeretné a teljesítmény alapján kiválasztani a jelöltek közül Di Resta csapattársát és a tartalék pilótát.

„Sok ember jöhet számításba arra, hogy  megvizsgáljuk, ki legyen a második versenyzőnk, és és vannak néhányan, akiket mint tartalék pilótákat veszünk számításba.”

Nem szükséges az értékeléshez, hogy megnézzük őket (a pályán), ha majd meghozzuk a döntést, akkor egyenesen mehetnek, és csatlakozhatnak a programunkhoz.”

„Mindez addig tart, amíg az alapozó munkákat befejezzük, utána hozhatjuk a második és harmadik pilótát, már Barcelonába, ahol már azonnal versenyképesek lehetnek.”

A jövő heti jerezi teszten Di Resta mellett egyébként kap egy kis szerepet a csapat szimulátorában tevékenykedő brit pilóta, James Rossiter is, aki szintén vezetheti majd a VJM06-ot, és feladata lesz, hogy a pályán tapasztaltakat összehasonlítsa a szimulátorban kapott adatokkal. 

A helyzet jelenleg kissé szokatlan, és egyáltalán nem lenne meglepetés, ha ez összefüggene a csapat tulajdonosának anyagi nehézségeivel, ám Bianchi jelenlegi bizonytalan helyzetét akár a múltban is kereshetjük.

000 facebook_banner.jpg

Az tény, hogy valóban elindultak a tárgyalások az indiai csapat és a Ferrari között, a 2014-es motorokkal kapcsolatban. Hogy a megbeszélések meddig jutottak, az egyelőre nem tudható. Ám az is tény, hogy a Force India autói a debütálás évében, 2008-ban Ferrari motorokkal futottak, és akkor az erőforrások kifizetésénél gondok adódtak. A Ferrari jogi eljárás során érvényesítette követelését. Hogy Mallya jelenlegi anyagi helyzete miatt Maranellóban mennyire gondolják jó ötletnek azt, hogy az új - és drágább - motorokkal ismét elkötelezzék magukat a Force Indiának, nem tudható, az azonban valószínű, hogy amennyiben a tárgyalások ebben a vonatkozásban jól állnának, nem lenne kétséges, hogy Bianchi számára már felajánlották volna a szerződét az indiai alakulatnál.

Kérdés az is, hogy a Fernley által említett két új támogató mennyire gondolja komolyan az együttműködést, mert úgy tűnik, az ő támogatásuk lehet biztosíték arra, hogy az istálló fel merjen vállalni egy anyagi, és jogi következményekkel járó szerződést, már ami a pilótákat illeti. Csak abban bízhatunk, hogy ez a kérdés Barcelonában valóban megoldódik, és minden akadály elhárul a Force India útjából.

FormaNet, Varga Viktória 

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma1 formula1 force india vijay mallya jules bianchi paul di resta bob fernley