F1 A barcelonai teszt a Pirelli szemszögéből - az adatok nem mutatnak valós képet
Egyelőre még nem tudni pontosan, hogy idén a gumiabroncsok mennyire szólnak majd bele az eredményekbe, ám a Pirelli koncepciója egyértelműen az, hogy a gumiválasztással nem szeretnék megkönnyíteni az alakulatok dolgát. A barcelonai teszthéten ismét sokat tanulhattak az istállók az idei keverékekről, sőt pénteken - idén először - az esőgumikat is kipróbálhatták, de a Pirelli szerint az időjárás és a hőmérsékleti tényezők miatt a gyűjtött adatok továbbra sem mutatnak reális képet az autók gumikezeléséről.
Az olasz gumiszállító motorsport igazgatója, Paul Hembery szerint a Barcelonában tapasztalt magas gumikopás jelentős részben a pálya vonalvezetésével és az aszfalt érdességével magyarázható, ami általánosságban nem jellemző a szezon többi helyszínére, és a hőmérsékleti körülmények is jelentősen eltérnek a versenyekre jellemző körülményektől.
„A csapatok meglehetősen magas gumikopást tapasztalhattak Barcelonában, és valójában a hőmérséklet is tényező volt. A Barcelonában tapasztalt körülmények messze nem olyanok, mint amik a szezon további részében várnak ránk, sokkal hidegebb volt a levegő- és a pálya hőmérséklete is, mint egy normál versenyen, és az utolsó napon még egy kis esőben is volt részünk.”
„Emiatt a gumik a szokásos tartománytól eltérően működtek, és ez vezethetett a szemcsésedési problémákhoz. A körülmények különösen a szuperlágy gumikat tették alkalmatlanná a használatra, köszönhetően a pálya vonalvezetésének, a felület minőségének, és a hűvös időjárásnak.”
"Mindezeket összekapcsolva azzal a ténnyel, hogy a csapatok nagy lépéseket tettek az új autók fejlesztésében, és próbálták az optimális beállításokat az összes abroncstípushoz igazítani, olyan szintű gumikopást láthattunk, ami nem jellemző.”
„Amikor majd Melbourne-ben megkapják a gumikat, sokkal inkább a tervezett tartományon belül lesznek, és megszűnik majd ez a szokatlanul nagymértékű degradáció, amit most néhány csapat tapasztalt” – nyilatkozta kissé magyarázkodva a Pirelli szakembere, Paul Hembery.
Tények a tesztről
A Pirelli tesztelés céljából évente autónként 100 készlet abroncsot bocsájt a pilóták és a csapatok rendelkezésére. Az első, Jerezben tartott kollektív tesztet követően továbbra is a fő feladat a gumik minél jobb megismerése, és az autókkal való kölcsönhatás vizsgálata volt. Barcelonában minden keverék rendelkezésre állt. (Jerezben a szuperlágy keverék hiányzott)
A levegő és a pálya hőmérséklet a teszt során hűvösebb volt az általában jellemző hőmérsékletnél: a levegő hőmérséklete átlagban 10-15 Celsius fok között változott, ami összességében hűvösebb volt,mint előzőleg Jerezben. Ez a vártnál magasabb szintű szemcsésedéhez vezetett, ami olyankor fordul elő, amikor a megfelelő üzemi hőmérséklet híján a gumik megcsúsznak, és az így kialakult súrlódás a pálya érdes felülete miatt sokkal jobban koptatja az abroncsokat.
Barcelonában a csapatok többsége délutánonként a hosszú etapokat vette fel a programjára, és többen már versenyszimulációt is végeztek változó üzemanyag-terhelés mellett. Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon 2-3 boxkiállás várható az alapján, hogy néhány istálló boxkiállással együtt is végzett versenyszimulációt, amin négy alkalommal történt kiállás, ez pedig hasonló ahhoz, ami a barcelonai versenyeken szokásos.
További tények a tesztről.
A slick gumikeverékek közötti időkülönbség nagy átlagban 0,5 másodperc volt, ám a Barcelonában tapasztal t hűvös időjárás miatt ezt nem lehet meggyőző adatnak tekinteni.
A legtöbb kört Barcelonában Valtteri Bottas - 355 kör, Fernando Alonso - 283 kör; Max Chilton - 241 kör futotta.
A csapatok Barcelonában pénteken idén első alkalommal próbálhatták ki a Pirelli zöld, és kék jelzésű intermediet, és extrém esőgumijait. Idén az esőgumik új szerkezetének köszönhetően különösen a hátsó abroncsok nedves körülmények között jelentősen növelik az autó tapadását, ezáltal csökken az autó túlkormányzottsága.
Tavaly ilyenkor Kimi Räikkönen futotta meg a legjobb köridőt Barcelonában egy 1:22.030-as körrel, amit most Sergio Pérez néhány tizeddel felülmúlt.
Legjobb köridők:
1. nap: Nico Rosberg - Mercedes 1:22.616 – közepes keverék
2. nap: Sergio Pérez - McLaren 1:21.848 – lágy keverék
3. nap: Fernando Alonso - Ferrari 1:21.875 – lágy keverék
4. nap: Lewis Hamilton - Mercedes 1:23.282 – közepes keverék
FormaNet, Varga Viktória