2013. már 14.

F1 Bernie Ecclestone és az ő jóslatai

írta: FormaNet
F1 Bernie Ecclestone és az ő jóslatai

Bár személyesen nem lesz jelen az évadnyitó futamon, de 82 évesen is rendkívül izgatottan várja a szezon első versenyét. A Formula-1 hivatalos oldalán megjelent átfogó interjúban Ecclestone többek között kifejtette saját elképzeléseit az idei nagy riválisokról, a Mercedes átváltozásáról, a McLaren veszteségeiről, és azt is elárulta, hogy számára kik alkotnák az ideális csapatot. Ami viszont a következő új Formula-1-es helyszíneket illeti, a FOM vezér igen szűkszavúan és burkoltan nyilatkozott.

bernie ecclestone.jpg

Bernie, új szezon kezdődik a Formula-1-ben, és újra egy olyan szezon, ahol csak srácok sorakoznak fel a rajtrácsra. Lesz olyan a következő néhány évben, hogy női versenyzőt is láthatunk? Mint például Danica Patrick, aki nagyon nagy sztár és sikeres is az Egyesült Államokban...

Bernie Ecclestone: Nem látom okát, hogy miért is ne lehetne, feltéve, ha találunk egy csapatot, aki foglalkoztatná. Danica jó lenne most az egyik csapatba. Sokan azon aggódnak, hogy egy nő képes-e megbirkózni olyan dolgokkal, mint például a G-erők, de ő már bizonyította, hogy képes rá. Ő már készen állna, de azt gondolom - és nem hibáztatom ezért -, hogy nem akarja elhagyni Amerikát azért, hogy az F1-be jöjjön, és valószínűleg nem is fogja megtenni.

Danica most 30 éves, és nem valószínű, hogy megpróbálkozik egy olyan ismeretlen területtel, mint az F1. Mit gondol mennyi időbe telik egy olyan nőt találni, aki képes lenne a Formula-1-ben helyt állni?

BE: Évekig kerestem női versenyzőt, mert mindig is hittem, hogy ez egy jó ötlet.

A Red Bull, támogatja a fiatal és tehetséges versenyzőket, különösen az USA-ban, de még az ő programjukban sincs nő…

BE: Néhány éve beszéltem már erről a Red Bull tulajdonosával, Didi (Dietrich) Mateschitz-zel, amikor terítéken volt egy amerikai csapat szereplése. Akkor azt mondta, hogy szeretne egy amerikai női versenyzőt, szóval úgy tűnik, készen áll erre.

Még ennyi év után is izgalommal tölti el egy új szezon kezdete?

BE: Ó, igen! És mindenki máshoz hasonlóan, halvány ötletem sincs arra, hogy ki lesz a nyerő, és ki nem.

Szóval mit vár 2013-tól?

BE: Nemrég beszéltem Stefano Domenicalival (a Ferrari csapatfőnöke), aki Londonban meglátogatott, és azt mondta, hogy még mindig a Red Bullt tartja a legveszélyesebbnek. Egyetértek vele, ők egy szuper versenyképes csapat. A Red Bull szempontjából pedig a Ferrari lesz a legnagyobb vetélytárs.

A Mercedes három év alatt kevés sikert tudott elkönyvelni, 2013-ra viszont új emberekkel erősítenek. Itt van Niki Lauda, Toto Wolff , és egy új pilóta, Lewis Hamilton. Vajon működni fog mindez?  

BE: Először is, a tesztek azt mutatták, hogy sokkal versenyképesebbek, mint korábban. Amikor beszélgettem velük, Lewis azt mondta, hogy a megfelelő emberek között van, és győztes csapatként tekint rájuk. Niki és a Toto érkezése is jónak tűnik, szóval biztos vagyok benne, hogy versenyképesek lesznek. Nagyon csodálkoznék, ha nem nyernének versenyeket.

Van még egy ember, aki azt gondolja, hogy Lewis Hamiltonnal nyerő lesz a csapat, ő pedig Paddy Lowe, aki állítólag 2014-ben technikai igazgatóké csatlakozik a Mercedeshez. Technikai oldalon ez a következő döntő fontosságú lépés lehet a 2014-es szezonra?

BE: Remélem, hogy igen, hiszen nyilván ezért csábították el.

A McLarennél egy új pilóta, illetve a műszaki személyzet vesztesége vajon gyengíteni fogja a csapat versenyképességét?

BE: Meglehet, hogy azt fogjuk látni, hogy a második számú versenyző nem is második számú versenyző, és valóban olyan jó, mint amit gondolnak róla. Szerintem ez Jenson Buttonnak is jót fog tenni, mert most úgy érzi, hogy ő a felelős, míg korábban talán azt gondolhatta, hogy csak kettesszámú. Most viszont ő az elsőszámú pilóta, és éppen ezért valószínűleg egy teljesen más Jensont fogunk látni. Lehet, hogy ez jót tesz majd neki. Talán.

Ha valamilyen kérdést meg akar vitatni a Mercedesszel, akkor Ross Brawnt hívja, vagy Toto Wollffot, vagy Niki Laudát, vagy esetleg közvetlenül a Daimler elnökét, Dieter Zetschét?

BE: Jelenleg Nikit. Úgy vélem, hogy ő a leginkább tiszteletreméltó ember ott, bízom benne, és hiszek neki. Ő ott nem egy zsoldos, hanem mindenki másnál több, és azt szeretné, hogy a Mercedes sikeres legyen.

Nemrégiben úgy érvelt, hogy több értelme lenne, ha a szponzorok magát a Formula-1-et támogatnák, és ez kerülne elosztásra a csapatok között. Ez csak amolyan jelzésként mondta egyesek felé, vagy komoly javaslat volt?

BE: Nos, ez az egész nagyon nehéz lenne, és valójában nem egy olyan üzleti modell, ami könnyedén működne…

Nem kellene végre egy valódi költségvetési sapkát bevezetni?

BE: Miért? Mi változna? A csapatok mindig annyit költenek, amennyit csak tudnak. Ha lenne egy plafon, ez akkor sem változna, mert továbbra is megtalálnák a módját, hogy elköltsék a pénzt. Ez a helyzet.

Az egyik 2012-es csapatnak 2013-ra már nem sikerült beneveznie. Ez egy egyedi, szegényes üzleti modell miatt történt meg, vagy esetleg több csapat is komoly bajba kerülhet?

BE: Nem arról van szó, hogy ez egy gyenge üzleti modell lett volna, csak túl sok pénzbe kerül, és nem sikerült előteremteniük. Az emberek nem voltak felkészülve arra, hogy több pénzt kell előteremteni, ezért vége lett.

Ha létrehozhatná saját ideális csapatát, akkor az kikből állna? Ki lenne a csapatfőnök, a technikai igazgató, és melyik két versenyzőt szerződtetné?

BE: Kezdjük a pilótákkal. Nyilván meg akarnám szerezni Sebastiant (Vettel). Nagyon jól járnék vele. Aztán ott van Fernando (Alonso) és Lewis (Hamilton). Nos valószínűleg nem ez lenne a legolcsóbb megoldás. (Nevet) A műszaki részlegre a Red Bull emberei közül válogatnék, és boldog lennék, ha a csapatfőnök, Christian Horner lenne.

Az elmúlt időben elég nagy mozgolódást láthattunk a csapatok személyzeténél. Mi történik, hogy ilyen nagy harc folyik a műszaki tehetségekért?

BE: Nos, ennek semmi köze az F1-hez, hiszen ez minden sportban megvan. Csak meg kell nézni a futballt – ők a legjobb példa erre.  De nézzünk meg egy győztes csapatot, szinte sosem látni, hogy valójában mik történnek ott. Nem igaz?

hamilton és roscoe.jpgLewis Hamilton nemrégiben kutyatulajdonos lett, és Roscoe-t már elvitte magával a barcelonai tesztekre is. Valóban kért neki belépőkártyát?

BE: Igen, és kapni is fog. Nagy rajongója vagyok a buldogoknak. Mondtam neki, hogy nagyon szívesen kiállítok neki egy bérletet a rajtrácsra, sőt örömmel vigyáznék a kutyára, amíg ő versenyzik.

Az F1-es versenynaptár késői véglegesítése a promótereket is érzékenyen érintheti a jelenlegi gazdasági helyzetben…

BE: Melyik promoterek?

A Nürburgring például egy ingatag jelölt volt ...

BE: És miért?

A nem megfelelő gazdálkodás miatt?

BE: Pontosan.

Szóval hol lesz a következő új helyszín?

BE: Tény, hogy világbajnokság vagyunk, nem pedig Európa-bajnokság, így meglehet, hogy néhány európai futamot elveszítünk, mert ez már egy más világ. Sok ország kopogtat az ajtónkon, és megtaláljuk a legmegfelelőbb helyszíneket a Formula-1 számára.

Mi a helyzet Thaiföldön?

BE: Mi a helyzet Thaiföldön? Ez egy nagyon jó kérdés.

Mexikó? Itt nagy történelme van már a Formula-1-nek, ráadásul most két mexikói pilóta is van a mezőnyben…

BE: Bármi lehetséges.

Mint a kereskedelmi jogok tulajdonosa, nem gondolja, hogy rosszat tenne az F1-nek, ha Sebastian Vettel zsinórban negyedszerre is világbajnokságot nyerne?

BE: Nem lenne rossz - ez is csak annyira lenne jó, mintha bárki más nyerné.

SebastianVettel - Bernie Ecclestone.jpgNagyon jól kijön Sebastiannal. Ismeri az esetleges hiányosságait?

BE: Nem tud veszíteni. A backgammon játékban elég gyakran veszít ellenem. Jól játszik, de nem eléggé, és ezt mindig meg is mondom neki. Ő pedig nem örül ennek. (Nevet) Sebastian egy nagyon versenyképes srác.

Még mindig olyan, mint a szomszédfiú, annak ellenére is, hogy már három világbajnoki címet nyert. Úgy tűnik, hogy a stressz teljesen elkerüli őt. Vajon meg fog változni egy napon?

BE: Mindaddig ugyanilyen marad, amíg tudja, hogy jól tud teljesíteni. És nem szabad lebecsülni, mert ezt a fajta sikert semmilyen körülmények között nem lehet egyszerűen elérni. Keményen megdolgozik a győzelemért, ami egyáltalán nem jön könnyen.

Tavaly nagyon sok pletyka volt Vettelről és a Ferrariról, de úgy tűnik, hogy nagyon is boldog a Red Bullnál. Ön szerint lehetséges, hogy egy versenyző egész F1-es pályafutását egy csapatnál töltse el?  

BE: Miért is ne? Elégedett és eredményes, akkor miért menne el? Ez éppen olyan, mint Adrian Newey helyzete. Mindannyian boldogok ott ahol vannak.

Adrian Newey nyilván az egyik legnagyobb eszköz a Red Bull kezében…

BE: Valószínűleg igen. Az emberek állandóan ott kopogtatnak Newey ajtaján, de nem látom okát, hogy miért hagyná el a csapatot.

Igaz, hogy Niki Lauda ölni tudna azért, hogy leszerződtesse Newey-t?

BE: Abszolút. Persze, hogy igen. (Nevet)

Tavaly arról volt szó, hogy ősszel tőzsdére kerül a Formula-1. Mennyire valószínű, hogy idén ez megtörténik?

BE: Azt hiszem tavaly a piac még nem állt készen erre, de most már egyre valószínűbb, hogy ez is egy lehetőség.

Mikor fog döntést hozni?

BE: A következő három hónapban valakik döntést hoznak majd arról, hogy igen vagy sem.

000 facebook_banner.jpg

Még mindig egy kézfogással pecsételi meg az üzleteit?

BE: Igen, de manapság már sokkal nehezebb elérni, hogy az emberek is tiszteletben tartsák a kézfogás erejét. Ez nem olyan egyszerű már, mint régen.

Szóval vannak olyan emberek, akik elfelejtik, hogy mire nyújtottak kezet?

BE: Nem. Megkötjük a szerződéseket, de aztán megnézik, és találnak benne olyat, amit mégsem akarnak aláírni, és egy másik találkozót szeretnének, hogy megvitassák a kérdést…

A Bernie Ecclestone egy jobban ismert név, mint a Bernard Charles Ecclestone. Egy közmondás szerint a „a név kötelez”. Ha Charlie Ecclestone lenne, az is olyan sikeres lenne, mint a Bernie?

BE: Fogalmam sincs, de aki először a Bernie-t kezdte el használni, az Jochen Rindt volt. Előtte Bernard voltam, szóval valószínűleg igaz, hogy minden a névben rejlik… (Nevet) 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

www.bet-at-home.com

Szólj hozzá

forma-1 bernie ecclestone formula-1