F1 Az extrém időjárás miatt vasárnapra halasztották az időmérő utolsó két etapját
Hosszúra és eseménydúsra sikeredett a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének egy része, mely végül eredmény nélkül zárult, ugyanis az extrém időjárási körülmények miatt a versenyigazgatóság elhalasztotta a kvalifikáció második és harmadik etapját. A Q1-ben Nico Rosberg volt a leggyorsabb, a folytatást pedig magyar idő szerint éjszaka, egy órai kezdettel nézhetjük.
Szakadó esőben, 30 perces csúszással kezdődött meg a 2013-as szezon első időmérő edzése Melbourne-ben. A levegő- és a pályahőmérséklet is egyaránt 18 Celsius-fok volt, és a viharos erejű szél tovább nehezítette a mezőny dolgát. A zöld jelzést követően a két Mercedes hagyta el elsőként a bokszutcát, majd a teljes mezőny követte Lewis Hamilton és Nico Rosberg példáját. A vizes pályán mindenki extrém esőgumival kezdett, de még így is több megcsúszás és forgás történt. Először a Caterham újonca, Giedo van der Garde bontotta le autójának első szárnyát, majd a célegyenes utáni kanyarban Hamilton pörgött meg és Mercedesének hátulját kicsit neki is csapta a palánknak. Az autó hátsószárnya meg is sérült, és a csapat be is hívta versenyzőjét a bokszba, de Hamilton inkább kint maradt további gyorskörökre, miközben csapattársa, Rosberg egy 1:46-os idővel kibérelte az első helyet.
Hamilton incidensét további kicsúszások követték, többek között Maldonado és Webber is látványosan szánkázott át a füvön, Massa pedig Ferrarijának első szárnyát törte le egy megcsúszást követően. Szerencsére mindenki folytatni tudta az edzést.
Az extrém esőgumikon végül Vettel bizonyult a leggyorsabbnak, az utolsó percekre azonban előkerültek a köztes gumik is, amivel végül Rosberg 1:43.380-as köre lett a leggyorsabb. A német mögött Alonso és Grosjean duója zárt a top háromban. Az utolsó pillanatokban még két baleset történt: a caterhames Charles Pic és a sauberes Esteban Gutierrez is összetörte kocsiját.
Az idei év öt újonca közül egyedül Valtteri Bottas jutott tovább a Q2-be, miközben csapattársa, Pastor Maldonado kiesett. A HRT távozásával két autóval kevesebb lett a mezőnyben, így idén a Q1-ben és a Q2-ben is 6-6 versenyző búcsúzik. A kiesők sorrendje Maldonado, Gutierrez, Bianchi, Chilton, Van der Garde és Charles Pic volt. Ez utóbbi pilóta már 107 százalékon kívül esett, de az extrém időjárási körülmények miatt az FIA-tól valószínűleg megkapja az engedélyt a vasárnapi rajtra.
Maldonado egyébként nagyon nem lepődött meg azon, hogy búcsúznia kellett, mert az extrém körülmények ide vagy oda, a Williams autója eddig nem úgy működött, ahogy azt várták. A venezuelai pilóta egyenesen a két évi állapotokhoz hasonlította a kocsi teljesítményét.
Mire véget ért a kvalifikáció első etapja, addigra ismét leszakadt az ég, így a versenyirányítás további 40 perc csúszást jelentett be, de mivel Melbourne-ben lassan már sötétedett, ezért végül Charlie Whiting úgy döntött, hogy az időmérő további részét helyi idő szerint vasárnap 11-kor folytatják, ami magyar idő szerint annyit jelent, hogy hajnali egykor, a Q2-vel folytatódik a szezonnyitó kvalifikációja.
Korábban már többször is előfordult, hogy a verseny napján futották az időmérő edzést is - legutóbb 2010-ben Szuzukában történt ilyen eset a hatalmas eső miatt - , de két részletben még sosem nem zajlott le F1-es kvalifikáció.
A pilóták többsége egyetértett a versenyirányítás döntésével. Jenson Button például úgy véli, hogy így holnap sokkal nagyobb show-t kapnak majd a rajongók, mint ha ebben az időben folytatódott volna az edzés, mert ebben az esetben valószínűleg az 1-es kanyaron túl senki nem jutott volna. Button szerint lehet, hogy 30 éve ilyen körülmények között is versenyeztek volna a pilóták, de azóta a biztonság sokkal fontosabb szerepet kapott a sportban, és ez így helyes.
Persze vannak akik sajnálják, hogy nem esős körülmények között futották le az időmérő egészét, hiszen így nagyobb esélyt kaphattak volna a gyengébb autókban ülő pilóták is. Közéjük tartozik Nico Rosberg, aki szerint az autónak nagyon feküdtek ezek a körülmények, és a Mercedes biztosan erős pozíciót tudott volna szerezni a holnapi rajthoz. Holnapra már nem jósolnak esőt a meteorológusok, és a német jól tudja, hogy száraz pályán sokkal nehezebb lesz nem, hogy az élen, de az élmezőnyben maradnia.
Kimi Räikkönen sem felhőtlenül boldog a holnapi plusz munka miatt, ami megzavarja tervezett programját, az alvást: "Mivel késő versenyről van szó, így valójában aludni akartam holnap reggel, de persze kvalifikálni kell a versenyre, így majd az autóban biztosan fel fogok ébredni" - konstatálta a halasztást a finn bajnok.
Q1 eredménye:
1. Nico Rosberg Mercedes 1:43.380
2. Fernando Alonso Ferrari 1:43.850 + 0.470
3. Romain Grosjean Lotus Renault 1:44.284 + 0.904
4. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1:44.300 + 0.920
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1:44.472 + 1.092
6. Felipe Massa Ferrari 1:44.635 + 1.255
7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:44.657 + 1.277
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:44.688 + 1.308
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:44.871 + 1.491
10. Lewis Hamilton Mercedes 1:45.456 + 2.076
11. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:45.545 + 2.165
12. Paul di Resta Force India-Mercedes 1:45.601 + 2.221
13. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 1:45.930 + 2.550
14. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:46.450 + 3.070
15. Valtteri Bottas Williams-Renault 1:47.328 + 3.948
16. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:47.330 + 3.950
17. Pastor Maldonado Williams-Renault 1:47.614 + 4.234
18. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1:47.776 + 4.396
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1:48.147 + 4.767
20. Max Chilton Marussia-Cosworth 1:48.909 + 5.529
21. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:49.519 + 6.139
22. Charles Pic Caterham-Renault 1:50.626 + 7.246
FormaNet, Varga Viktória